Hej!
Spårat golvspån med 17mm pex, i fastskruvad golvplåt, för golvvärme på cc30 skall enligt wirsbo förstärkas med 2 st golvgips enligt konstens alla regler. (Nu borde de rekommndera något ickeorganiskt men det är en annan fråga)

Vad krävs om jag istället för gips använder andra produkter för att uppnå motsvarande bärighet.

Önskvärt vore ju att flyta hela golvet först en gång med ca 1,5 cm dvs även vid brunnen och sedan en andra gång se till att flyta fallet med kanske ca 1 cm vid brunnen och ökad tjocklek utåt. dvs säga totalt ca 2,5 cm vid brunnen.

Någon som vet?
 
Det går utmärkt. De olika spackelleverantörerna har lite olika krav på detta, men generellt kan man säga att det ska flytas minst 30 mm tjockt på spånet, och stålnät ska läggas. Kolla med spackelleverantören för att få exakt konstruktion.
 
Tackar, får se vad jag får för svar
 
30 mm! ??

Brukar det inte vara ca 15mm?
 
Ja, med vanlig golvspån är det ju 12/15 mm. Men med den spårade skivan så brukar spackelleverantörerna vilja att man lägger så tjockt att spacklet blir självbärande.
 
OK.

Då lärde jag mig något idag också.
 
Delar med mej av leverantörernas svar.
Snabbat svar från alla och imponerande bra på flera håll. Skulle kunna tro att flera av dem skulle undertecknas av jon_h :).

Fråga

"Hej!
Spårat golvspån med 17mm pex, i fastskruvad golvplåt, för golvvärme på bjälklag cc30 skall enligt wirsbo förstärkas med 2 st golvgips enligt konstens alla regler.
Vad krävs om jag istället för gips använder era produkter för att uppnå motsvarande bärighet. Dessutom rekommenderar ju inte bkr organiskt material vare sig i golv eller vägg längre.
Vill helst att det ska bygga så lite som möjligt. Minsta höjd på hela golvet och runt golvbrunn är intressant måste ju få till fallet i badrummet och samtidigt försöka hålla nere insteget i badrummet."

Svar från följande lev

Höganäs
Precis som Bkr rekommenderar vi på CC Höganäs inte någon golvgips i våtutrymmen eftersom den är klädd med kartongpapp. Istället har vi tagit fram följande rekommendationer för vattenburen golvvärme i spårad spånskiva.

Stryk en outspädd primer FB5 på spånskivan. Sedan lägger du ett nät FB191 på ytan med en maska överlapp, mellan nät och spånskivan lägger du en distans t.ex. en spik så att nätet kommer upp några mm från golvet. Nätet fäster du längs väggen med 20-30cm mellanrum och även lite sporadiskt inne på ytan med spik,skruv eller något annat lämpligt . Flytspackla sedan minst 30mm på lägsta punkt med fiberförstärkt flytspackel FB6000. Det kan vara svårt att få fall på golvet när man lägger så tjock och man får då göra flytningen in två omgångar med primning mellan med FB5 spädd 1:3.

Casco
På golvspånet kan du lägga en alternativ skivtyp, t.ex. Minerit som limmas/skruvas. Sen primar och spacklar du fallet.

Ardex
Som det ser ut i dagsläget är det den konstruktion som du fått av Uponor som gäller.
Kartongklädd gips är ok fram till 1/9 -08 enl. BBV.
Det går inte att spackla på plåtarna, om det var det du tänkte på.
Det alternativ som finns är att gjuta med Ardex A35 mix, min 45 mm.


Kiilto
Jag rekommenderar att du använder en fibercement skiva som är lämplig för golv, t.ex från Ivarsson (Ivarit Dry Co).
Om du klickar på denna adress får du upp olika alternativ på skivor = http://www.bkr.se/branschregler/Alternativa_skivor.pdf

Prima plåtarna med Kiilto Start låt torka i ca 2-3 timmar, om du vill att torktiden skall gå fortare kan strö fixpulver i den blöta primern och borsta in det.
Limma sedan skivorna med Kiilto Flytfix och Fixbinder, låt torka till dagen efter och sedan spackla fall.

Om du vill undvika höga insteg i fortsättningen kan du gjuta bjälklaget med EPS-Cement istället för att använda spårad spånskiva.
Då kommer du få samma höjd på badrumsgolvet som utanför, även om du bygger fall.

Bostik
Det är en knepig konstruktion.

För att få till förstyvningen måste plåtarna sitta väl fastskruvade samt att plåtarna är behandlade med Fuktspärr 6030 för korrisionsskydd och fäste för spacklet. Om man kan lösa detta räcker det med 15 mm spackelskikt vid golvbrunnen. Skruvarna ska sitta med c 150 mm och i zicksack.


Alternativet är att det blir en halvflytande konstruktion och då måste spackelskiktet vara ca 30 mm.

Man har även värmespridningen att tänka på och rekommendationen där är att spackelskiktet ska var 1/10 av c-avståndet mellan slingorna.

Ligger dina spårade spånskivor på C 600?
Du skriver att golvplåten är fastskruvad. Antal skruv per meter?

Maxit
Vårt alternativ är att Floor 4960 Kantlist monteras runt väggar och fasta genomföringar. Därefter läggs en geotextil, Floor 4950, som separerande skikt med uppvik mot väggar och fasta genomföringar med min. 10 cm. Överlapp med min. 20 cm. Geotextilen måste bilda en tät sarg så att avjämningsmassan inte kan rinna genom duken. Armering utförs med Floor 4945, glasfiberarmering överlappning min. 5 cm alternativt maxit Rotnät ø3,4 #100. Avjämning sker med min. 25 mm Floor 4310 alternativt Floor 4320.
 
Jodå, de låter vettiga i huvudsak. Utom Bostiks, den köper jag inte.
 
Jag har precis rivit vårt badrum på ovanvåningen. Bjälklaget är gjort i 21x4cm balkar cc60, rummet är 2x2 meter stort.
Pga av en mängd olika avloppsrör som löper i golvet så känns det inte rimligt att försöka regla 30cc överallt eftersom reglarna ändå måste "gröpas" ur och kapas överallt.
Jag funderar då på att borra hål i de befintliga reglarna och dra golvvärmerör där, 16mm rör, detta för att kunna använda vanligt golvspån utan spår och plåtar. Ovanpå detta minst 15mm flytspackel på minsta stället och mer för att skapa korrekta fall.
Frågan är bara om detta kommer fungera? Kommer värmen verkligen stiga uppåt? Självklart kommer en del av den stiga uppåt genom golvspånet, spacklet och klinker.
Eller är det bara att använda golvspån med färdiga spår, slang och plåt i detta samt ännu ett lager spån för ökad styvhet som jon föreslår?
Det borde väl bli i stort sett samma sak?
 
Det går bra med c/c 600 för de konstruktioner som diskuteras ovan, ett extra lager spån ovanpå behövs inte. Att lägga slingorna som du tänkt tror jag inte på, du behöver ju få dit plåtar och grejer också, och du kommer behöva betydligt högre framledningstemperatur för att få bra värme. Vill du inte köra med spårad spån så kan du lägga vanlig, och sedan slingorna utan plåtar ovanpå. Spackelskiktet behöver då vara ännu tjockare.
 
Det där med att prime:a plåtarna låter ju lite onödigt. Spacklet kommer ju att fästa bergfast i aluminiumen eftersom den etsar i den våta fasen. Jag gjorde en prov med finbetong mot plåt innan vi gjöt vårt golv och det satt rejält fast. Tror inte att prime:ning skulle göra varken av eller till.

Lägger du på vanlig spånplatta kan du vända plåten upp och ner. Naturligtvis kan man utesluta plåtar, men jag har märkt har snabbt golvet blir med ingjuten plåt. Det enda problemet man kan få med detta är att en viss del luft stannar kvar och puttrar upp efter hand. Det borde dock en snabbhärdande spackel stoppa.

Läs mer om vårt lilla projekt. Det kan också vara bra att känna till att konstruktionen inte är typgodkänd. Det betyder på intet sätt att den är dålig.
http://forum.byggahus.se/233511-post3.html
 
Helt eniga är leverantörerna inte!
Ardex skriver att man inte kan spackla på plåtar, höganäs mfl skriver att plåtarna/spånskivan ska primas innan och maxit att man ska lägga en duk emellan.
Att man inte kan spackla på plåtarna tror jag inte på.
Spontant känns det bäst att spacklet sitter fast i skivorna/plåtarna. Fast med med en duk emellan får man ju en flytande del ovanpå som påverkas mindre av rörelser i bjälklaget vilket ju är bra.
 
Klart man kan spackla på plåtarna. Enda poängen med att se till att spacklet sitter hårt fast i plåtarna är om man vill åstadkomma en lamellkonstruktion så att hela paketet blir böjstyvare. Men i och med att det kräver att plåtarnas infästning i spånskivan ska klara samma skjuvkrafter så tycker jag att det är tveksamt. Jag tycker att man ska dimensionera spackelskiktet så att det blir självbärande, och då spelar det ingen roll om spacklet har vidhäftning mot plåtarna eller inte.
 
sirbo skrev:
...Fast med med en duk emellan får man ju en flytande del ovanpå som påverkas mindre av rörelser i bjälklaget vilket ju är bra.
Rent instiktivt känns det som ett golv som kommer att knäppa och knarra konstant.
 
Tror du det? Jag skulle inte tro det, men jag kan ha fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.