G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Du är inte känslig. Jag hade också blivit både äcklad och förbannad av sånt beteende. Avdrag på priset och/eller ersättning för möbeltvätt och allt privat de förbrukat bör de gå med på.
 
Jag tycker förstås det skulle vara rätt obra om hantverkare slaggade i min säng utan att jag visste det. Däremot skulle jag som sagt kunnat ordna sängplats om det vara långt att ta sig och jag vann på att göra det.

Jag tycker det är att ta i att koppla in polisen, men jag säger inte att man bara ska svälja detta...

Men, jag måste skriva en historia jag hörde från en fd kollega. Hon flyttade med jobbet (som expat) till USA för många år sen (mer än 10 tror jag, tror hon sa upp sig och flyttade dit för gott efter ett par år) men hade kvar en lägenhet som då stod tom, vet inte hur länge men kanske nåt år. Eftersom historian berättades under en lunch för kanske 10 år sen kan jag minnas fel... Som jag minns så skulle huset hon hade lägenheten i stamrenoveras. Hon kommer hem till Sverige och tänkte väl bo i eller iallafall kolla till lägenheten och när hon kommer dit så har hela bygglaget "flyttat in" och använder hennes lägenhet för att käka lunch och fika och så verkar skett under hela fastighetens stamrenovering, alltså inte bara när just hennes badrum skulle fixas. Jag minns inte om det var någon i föreningen som tillåtit detta eller om det var byggbolaget eller arbetarna själva som tagit initiativet. Osäker på om jag fick höra slutet på historien eller om denna berättades precis då detta pågick, har inte haft kontakt med henne sen denna lunch.

Nå. Det man inte vet lider man inte av. Men vet man om det så kan det vara väldigt jobbigt. Börjar man fundera för mycket så vågar man inte bo på hotell. Hur många har inte legat i den sängen innan?
 
  • Gilla
  • Arg
Genoveva och 2 till
  • Laddar…
han.kan han.kan skrev:
Husägaren tyckte väl att det var rimligt då det fick pågå i 2
J JohanLun skrev:
Jag tycker förstås det skulle vara rätt obra om hantverkare slaggade i min säng utan att jag visste det. Däremot skulle jag som sagt kunnat ordna sängplats om det vara långt att ta sig och jag vann på att göra det.

Jag tycker det är att ta i att koppla in polisen, men jag säger inte att man bara ska svälja detta...

Men, jag måste skriva en historia jag hörde från en fd kollega. Hon flyttade med jobbet (som expat) till USA för många år sen (mer än 10 tror jag, tror hon sa upp sig och flyttade dit för gott efter ett par år) men hade kvar en lägenhet som då stod tom, vet inte hur länge men kanske nåt år. Eftersom historian berättades under en lunch för kanske 10 år sen kan jag minnas fel... Som jag minns så skulle huset hon hade lägenheten i stamrenoveras. Hon kommer hem till Sverige och tänkte väl bo i eller iallafall kolla till lägenheten och när hon kommer dit så har hela bygglaget "flyttat in" och använder hennes lägenhet för att käka lunch och fika och så verkar skett under hela fastighetens stamrenovering, alltså inte bara när just hennes badrum skulle fixas. Jag minns inte om det var någon i föreningen som tillåtit detta eller om det var byggbolaget eller arbetarna själva som tagit initiativet. Osäker på om jag fick höra slutet på historien eller om denna berättades precis då detta pågick, har inte haft kontakt med henne sen denna lunch.

Nå. Det man inte vet lider man inte av. Men vet man om det så kan det vara väldigt jobbigt. Börjar man fundera för mycket så vågar man inte bo på hotell. Hur många har inte legat i den
N noone70 skrev:
De jobbar inte svart, de jobbar förmodligen åt någon utländsk firma som i sin tur fakturerar timmarna till den svenska firman som sedan fakturerar kund och därmed även kan dina föräldrar utnyttja sitt ROT avdrag

Ett mycket vanligt upplägg
Går inte fakturan till försäkringsbolaget vid ett försäkringsärende?
 
N nb. skrev:
20-25 Eur/h är en bra till mycket bra timlön för en byggnadsarbetare i Sverige, det är 230-290 kr/h. Medellön för en byggare på tidlön var 220 kr/h 2023 enligt byggnads.

Beroende på om det är med eller utan semester tillkommer 12 %.
Ja, det bra timlön 20-25 Euro men jag tror att finns andra nackdelar i denna fantastiska timlön. Frågan är ; om de har övertid, har de helgersättning, har de semesterersättning, räknas de pengar till pension? Vad händer om de blir sjuka? Får de ersättning från A-kassan? Jag tror att de har mycket åtstramningar i schema och de måste göra snabbt och mycket. Men det är som jag misstänker. Företag borde ordna åt de bil som kör de t/f arbets platsen och till plats där kan de vila.
 
G Garpen1986 skrev:
Kostnaden för 4 kvadrat badrum 200.000 kr. Men man skulle väl ha tagit en ännu dyrare hantverkare då..
Har du ens någon koll på att de där hantverkarna arbetar efter svenska standarder? Ett intyg i efterhand är ju tämligen meningslöst när det om några år visar sig bli problem. Jag hade definitivt tagit dit en extern inspektör som hängslen och livrem, behöver inte kosta så mycket om de inte blir ansvariga utan bara ska besiktiga de olika momenten.

Jag anlitade Bosses Golv i Ljungbyholm som har funnits "hur länge som helst" för en badrumsrenovering. Några år senare kommer mitt försäkringsbolag ut för att besiktiga badrummet och underkänner golvbrunnen samt rördragningar eftersom avvikelserapport saknas. Jag kontaktar Bosses Golv som kommer ut och lovar ordna det som underkänts. Trots över tio påminnelser under två år till deras arbetsledare har jag inte fått det som utlovats. Så jag avråder dig starkt från att sitta stilla och vänta, agera nu och se till att allt är rätt från start. Annars sitter du kanske i min sits om 5-10 år och det är inte roligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Det är märkligt att den här tråden har kommit att handla om lönedumpning, arbetares rättigheter, trådstartarens ekonomiska status och ansvar, hantverkares kompetens och utbildning, arbetskraftsinvandring och marknadens effekter osv.

Frågan var sammanfattat "Hur hade ni agerat om hantverkare OLOVANDES använde en 30000 kronorssoffa som slaf och försåg sig med mat och handdukar under en badrumsrenovering, som också är ett försäkringsärende, i en situation då husägare inte är på plats och kan övervaka hantverkarnas agerande?".
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
T TuVu skrev:
Det är märkligt att den här tråden har kommit att handla om lönedumpning, arbetares rättigheter, trådstartarens ekonomiska status och ansvar, hantverkares kompetens och utbildning, arbetskraftsinvandring och marknadens effekter osv.

Frågan var sammanfattat "Hur hade ni agerat om hantverkare OLOVANDES använde en 30000 kronorssoffa som slaf och försåg sig med mat och handdukar under en badrumsrenovering, som också är ett försäkringsärende, i en situation då husägare inte är på plats och kan övervaka hantverkarnas agerande?".
Naturligtvis utvecklas frågor och diskutionen och just de frågorna som du hänvisar till är kanske de viktigaste på arbetsmarknaden just nu.
NCC och Skanska använder sig av organiserad brottslighet för att tjäna pengar som utnyttjar slavar vid byggen.
Tässla vägrar kollektivavtal och lägger munkavle på svenska arbetare.
Som sagt frågorna utvecklas
 
S
T TuVu skrev:
Det är märkligt att den här tråden har kommit att handla om lönedumpning, arbetares rättigheter, trådstartarens ekonomiska status och ansvar, hantverkares kompetens och utbildning, arbetskraftsinvandring och marknadens effekter osv.

Frågan var sammanfattat "Hur hade ni agerat om hantverkare OLOVANDES använde en 30000 kronorssoffa som slaf och försåg sig med mat och handdukar under en badrumsrenovering, som också är ett försäkringsärende, i en situation då husägare inte är på plats och kan övervaka hantverkarnas agerande?".
Inget som är märkligt här på byggahus. Vissa ser det som sitt livsverk att deraila varenda tråd in absurdum.
 
  • Haha
Genoveva
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Inget som är märkligt här på byggahus. Vissa ser det som sitt livsverk att deraila varenda tråd in absurdum.
Ja jävlar vad det tog fart.

Förmodligen få av de människor det talas om i denna tråd som hänger på detta forum, men en av dem kom till tals på radion idag ser jag:

https://sverigesradio.se/avsnitt/nominerad-till-lyrikpriset-ur-kompression-av-emil-boss

Kultursändningarna har tydligen plats för vittnesmål om hantverkare utsatta för det lagstadgade brottet människoexploatering, men tydligen inte:
- Polisen (när de anmäler)
- Arbetsmiljöverket (när de ramlat från hög höjd och på sin höjd blir utvisade, men sällan får en enda fråga från AV på ett språk de begriper om vad som (inte) hade hänt innan de föll)
- Försäkringskassan (när de inte blir sjukanmälda enligt lag för att de vägrats sjuklön)
- LO (som kräver att de skulle ha varit medlemmar i LO innan de anlände till Sverige för att de ska lyfta ett finger för dem)
- Byggföretagen (som inte har bråttom att kasta ut människohandlarna från sin medlemslista; man undrar hur deras "seriösa" medlemmar ser på att sådana konkurrenter beviljas medlemskap och inte sällan erbjuds gratis juridisk hjälp bekostat av "seriösa" byggföretags medlemsavgifter)
- Konkursförvaltaren (som sällan, trots skyldighet, anmäler de mängdbrott som bara drabbat ett gäng advokatlösa hantverkare)

Socialen verkar inte ens känna sig manad att hjälpa de hantverkare som har arbetstillstånd, men fastnat med fel arbetsgivare. Tydligen nekas de släntrianmässigt försörjningsstöd när de inte har sökt X antal jobb - trots att de jobbat 200 % och fortfarande är anställda men inte kommer få ett öre i lön under det år det tar att processa den rätten i domstol och konka bolaget mot jurister som bara fått i uppgift att förhala - inte att vinna rättstvisten.

Man borde ju i dessa dagar av svår brist i många hantverksyrken ha förklarat för högstadieungdomar man möter vilka fantastiska yrken det faktiskt finns i Sverige (och kommer att finnas!), men när man ser och hör ukrainarna på pendeln beskriva "branschens" direktiv på de yrkesmänniskor som ska göra dessa jobb - och de sinnessjukt lönsamma bedrägerier mot både hantverkarna och mot oss skattebetalare som sanktioneras mer eller mindre öppet från några av de största byggkoncernerna i vårt land - blir det naturligt att man avhåller sig från att säga för mycket; man avhandlar det som en möjlig bisyssla - inte som ett möjligt yrke för livet.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
M Magnus Wassborg skrev:
Är denna tråd påhittad.
Tråden lär vara lika påhittad som poetens citat av centralasiaten som sov över i Nacka.
https://sverigesradio.se/avsnitt/nominerad-till-lyrikpriset-ur-kompression-av-emil-boss

Svenskar är ju någon slags världsmästare i att inte vilja ta in vad de ser framför sig, ute på gatan, eller i sitt eget vardagsrum. När de ser en tiggare vänder de sig bort. När de ser en slav i sitt eget vardagsrum...

...oj plötsligt skrev någon en rad om det på ett anonymt forum.

Du hittar tråd på exakt samma tema från 2011.
Också påhittad?
 
G Greger Brandman skrev:
Ja jävlar vad det tog fart.

Förmodligen få av de människor det talas om i denna tråd som hänger på detta forum, men en av dem kom till tals på radion idag ser jag:

[länk]

Kultursändningarna har tydligen plats för vittnesmål om hantverkare utsatta för det lagstadgade brottet människoexploatering, men tydligen inte:
- Polisen (när de anmäler)
- Arbetsmiljöverket (när de ramlat från hög höjd och på sin höjd blir utvisade, men sällan får en enda fråga från AV på ett språk de begriper om vad som (inte) hade hänt innan de föll)
- Försäkringskassan (när de inte blir sjukanmälda enligt lag för att de vägrats sjuklön)
- LO (som kräver att de skulle ha varit medlemmar i LO innan de anlände till Sverige för att de ska lyfta ett finger för dem)
- Byggföretagen (som inte har bråttom att kasta ut människohandlarna från sin medlemslista; man undrar hur deras "seriösa" medlemmar ser på att sådana konkurrenter beviljas medlemskap och inte sällan erbjuds gratis juridisk hjälp bekostat av "seriösa" byggföretags medlemsavgifter)
- Konkursförvaltaren (som sällan, trots skyldighet, anmäler de mängdbrott som bara drabbat ett gäng advokatlösa hantverkare)

Socialen verkar inte ens känna sig manad att hjälpa de hantverkare som har arbetstillstånd, men fastnat med fel arbetsgivare. Tydligen nekas de släntrianmässigt försörjningsstöd när de inte har sökt X antal jobb - trots att de jobbat 200 % och fortfarande är anställda men inte kommer få ett öre i lön under det år det tar att processa den rätten i domstol och konka bolaget mot jurister som bara fått i uppgift att förhala - inte att vinna rättstvisten.

Man borde ju i dessa dagar av svår brist i många hantverksyrken ha förklarat för högstadieungdomar man möter vilka fantastiska yrken det faktiskt finns i Sverige (och kommer att finnas!), men när man ser och hör ukrainarna på pendeln beskriva "branschens" direktiv på de yrkesmänniskor som ska göra dessa jobb - och de sinnessjukt lönsamma bedrägerier mot både hantverkarna och mot oss skattebetalare som sanktioneras mer eller mindre öppet från några av de största byggkoncernerna i vårt land - blir det naturligt att man avhåller sig från att säga för mycket; man avhandlar det som en möjlig bisyssla - inte som ett möjligt yrke för livet.
Naturligtvis fungerar Fackföreningar på det sättet som alla andra föreningar.
Byggföretagen styrs av sina största medlemsföretag som NCC och de nyttjar ju organiserad brottslighet och tjänar grova pengar på dom.
Huvudentrepenörer hyr in underentreprenör i bland i tio led.
 
A Alexn72 skrev:
Jag hade frågat hantverkarna vad de tjänar och sen räknat baklänges var pengarna tar vägen.

I den bästa av alla världar så betalas de en rimlig lön men missat att man inte sover i andras hus( billigast för att ha mer pengar med sig hem till familjen)
I värsta fall så har de inte råd att dela på ett rum för lönen de får och någon annan tar pengarna
Inte för att Norge är den bästa av världar. Men de har en enkel och begriplig lag mot "lönestöld".

I Sverige har vi en Riksdag som, när EU-kommissionen krävt att vi avskaffar slaveriet i en bransch, implementerar varje sådant direktiv minimalt med hänvisning till "svenska modellen".

Det handlar alltså inte om partipolitik och sånt. Bred enighet i Riksdagen om att inte agera mot slaveriet och lika bred enighet i Stortinget, och under alla färgers statsministrar, om att en människas lön inte är ett godtagbart undantag från den sunda principen att man inte får stjäla (även om man gör det via bolag).

Kulturskillnad folken emellan helt enkelt!
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
T TuVu skrev:
Det är märkligt att den här tråden har kommit att handla om lönedumpning, arbetares rättigheter, trådstartarens ekonomiska status och ansvar, hantverkares kompetens och utbildning, arbetskraftsinvandring och marknadens effekter osv.

Frågan var sammanfattat "Hur hade ni agerat om hantverkare OLOVANDES använde en 30000 kronorssoffa som slaf och försåg sig med mat och handdukar under en badrumsrenovering, som också är ett försäkringsärende, i en situation då husägare inte är på plats och kan övervaka hantverkarnas agerande?".
Hur svårt kan det va?

1. Bolaget ska för pröjsa soffan och intrånget. (svensk lag)
2. Bolaget ska pröjsa hantverkaren. (svensk lag)
3. När "arbetsgivarbolaget" konkas nästa vecka ska den som förmedlade jobbet vidare till detta bolag betala både 1 och 2. (här har vi det som fattas i svensk lag och som Byggföretagen investerar stort i att regeringen inte ska lägga propositioner om)
4. Om mellanhanden är en polsk filial ska den inte kunna bedriva verksamhet i Sverige samtidigt som moderbolaget i Polen är styrelselöst. Men så är det inte - i just Sverige.
 
G Greger Brandman skrev:
Tråden lär vara lika påhittad som poetens citat av centralasiaten som sov över i Nacka.
[länk]

Svenskar är ju någon slags världsmästare i att inte vilja ta in vad de ser framför sig, ute på gatan, eller i sitt eget vardagsrum. När de ser en tiggare vänder de sig bort. När de ser en slav i sitt eget vardagsrum...

...oj plötsligt skrev någon en rad om det på ett anonymt forum.

Du hittar tråd på exakt samma tema från 2011.
Också påhittad?
Om man nu använder logiskt tänkande där någon har en hantverksfirma och personalen repetitivt går över de flesta gränser i uppförandekodex hur man beter sig på ett uppdrag. Då säger logiken att det företaget går troligen i konken pga dåligt rykte, anmälningar och allmänt slirig personal. Men vill man uppfylla andra behov utanför logiken så finns det nog många rykten om firmor med utländsk personal som förhäver sig på olika vis. Men det är ingen bra affärsidé ocg risken att den affärsidén existerar i längden är nog minimal.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.