20 032 läst · 230 svar
20k läst
230 svar
Elbil eller behålla bensinare?
Det var nog en elbil han hade tittat på.blackarrow skrev:Se upp med PureTech motorerna. De har haft kamremsproblem och (vad många tycker är för) hög oljeförbrukning.
Men de ska ha gett upp kamrem i olja och gått över till kamkedja i de nyaste motorerna.
Vi hade en 5008 som vi trivdes med i övrigt. Men man fick inte glömma oljan om man åkte till Stockholm.
Nu kör vi omkring med 2,2 ton järn, koppar och litium som har både el och bensinmotor. Drar bensin som den gamla men går på el till jobbet.
Tycker väl det var galet mycket pengar egentligen.
De fick ju rätt. Vw har ju bytt på hundratals bilar som blev fel. Och efter garantin om du måste åka på en sån omgång så är det onödigt dyrt. De bytte 2 moduler på min och ska man tro siffrorna så kostar de 14000 per st exkl arbete. Det är ren tur att de har 8 år eller 16000 mil på batterigarantin.G Galten skrev:
De har dessvärre bara 2 år på resten av bilen. Och då åker man istället på krängningshämmaren
Men id3 kan jag inte rekommendera. Den buggar tyvärr fortfarande en del med infotainment.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 311 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 311 inlägg
Vilka störande buggar har en id3 med 3.2+ mjukvara kvar? Vår Enyaq med 3.2 är helt ok i mjukvaran. Lite seg infotainment men den gör sitt jobb stabilt.
Kona / Niro är en välbyggd bil, men elektroniken varnar gärna för minsta lilla vingel / parkering i fel ordning etc, så jag blev aldrig riktigt kompis med våran under det år vi körde den. Dom är nog fortsatt lite dyra också.
E-golf av sista årsmodellerna hade hyfsad batteristorlek och stabil mjukvara....dom såg jag billigt på blocket i vintras när jag sökte ny andrabil.
En leaf är för övrigt den näst tråkigaste bil jag någonsin kört (efter ur-prius)
Kona / Niro är en välbyggd bil, men elektroniken varnar gärna för minsta lilla vingel / parkering i fel ordning etc, så jag blev aldrig riktigt kompis med våran under det år vi körde den. Dom är nog fortsatt lite dyra också.
E-golf av sista årsmodellerna hade hyfsad batteristorlek och stabil mjukvara....dom såg jag billigt på blocket i vintras när jag sökte ny andrabil.
En leaf är för övrigt den näst tråkigaste bil jag någonsin kört (efter ur-prius)
Allvetare
· Östergötland
· 3 996 inlägg
De verkar funka ok med nya generationens remmar samt tätare oljebyten. Det ”positiva” är att de inte heller går av utan en massa andra symptom först.blackarrow skrev:
Jag har en 1.2 PureTech med nya remmen och peppar peppar, gått fint i snart 16k mil. Dock ignorerar jag maturligtvis oljebytesintervallen om 2,5k mil och byter vid ca. 1k mil.
Finns lite kurvor att finna om man surfar runt på nätet, generellt går det snabbast ner till 80% för att plana ut därefter.R Rejäl skrev:
Överdriven värme dödar kapacitet permanent, kyla hindrar kraftuttag men är inte lika skadligt utan kapaciteten återkommer när det blir varmare.
Svenskt klimat är alltså ganska snällt mot batterierna, men det blir jobbigt att åka på långresa i -20. Långresor i högsommarvärme är ochså ett problem om batteriet inte har aktiv kylning och begränsar möjligheten till snabbladdning. Det funkar helt enkelt inte optimalt under extremväder.
Min Leaf från 2017 ligger nu på 80%+ samt 8k mil. Köptes begagnad som andra bil och vi gör nästan alla resor till vardags med den (2k/år). Dieselkombin kommer bytas ut till el eller elhybrid när det är dags att byta, snabbladdar nästan aldrig, 2-4ggr om året möjligtvis.
Medlem
· Uppland
· 1 644 inlägg
Den är snygg men mjukvaran i den eldrivna versionen skulle kunna vara bättre. Återstående batterikapacitet visas bara i km inte % och det är alltid en felaktig gissning baserat på tidigare körning. Man råkar hela tiden byta utseende på instrumentpanelen när man kommer åt scrollhjulet på ratten. Den elektroniska körjournalen missar hälften av resorna. Radion kommer inte ihåg att man lyssnade via blåtand nästa gång man startar bilen utan går tillbaka till radio. Däcktrycksmätaren visar bara att det är fel däcktryck, inget vilket hjul det berör eller mätvärden trots att däcken har sensorer. Föreskrivna serviceintervall i bilen, hos ÅF och i appen är inte samma. Därför larmar appen alltid om utebliven service.G Galten skrev:
Verkstäderna har också svårt med mjukvaran. De har råkat trassla in sig vid uppdatering av bilen vid service någon gång och fått behålla den i väntan på experthjälp. Proceduren för att ställa in radarn verkar också komplicerad och verkstaden fick till slut ge upp och lämna ut bilen med radarn ur funktion.
Sammantaget är det en väldigt fransk bil. De ska vara precis såhär. Man ska märka att utvecklingsarbetet utförts efter en flaska gott vin. 😁
Aj då, det låter inte bra för Peugeoten…
VW är kanske ett bättre val. De få ggr jag kört VW har jag dock tyckt att stolarna är väldigt obekväma. Andra märken att kolla upp? Hyundai?
Vad är typisk årskostnad för service av en elbil?
VW är kanske ett bättre val. De få ggr jag kört VW har jag dock tyckt att stolarna är väldigt obekväma. Andra märken att kolla upp? Hyundai?
Vad är typisk årskostnad för service av en elbil?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 727 inlägg
Enligt denna så 6350kr varannat år:
https://carup.se/sa-dyrt-ar-det-att-serva-elbilen-trots-att-oljebyte-inte-behovs/
Låter väldigt dyrt, körde en Passat GTE som då både har bensin och elmotor och borde vara mer omfattande, och där servade man varje år eller 1500mil.
Där har en service gått på 3-4000kr (om det inte var dags för byte av växellådsolja, vilket elbilen inte har)
https://carup.se/sa-dyrt-ar-det-att-serva-elbilen-trots-att-oljebyte-inte-behovs/
Låter väldigt dyrt, körde en Passat GTE som då både har bensin och elmotor och borde vara mer omfattande, och där servade man varje år eller 1500mil.
Där har en service gått på 3-4000kr (om det inte var dags för byte av växellådsolja, vilket elbilen inte har)
Allvetare
· Östergötland
· 3 996 inlägg
Jag har typ samma erfarenhet av VAG-produkter som Henrik har av Peugeot.G Galten skrev:
Dock inte bara elfel men av allvarligare art. Som typ att kardanaxeln lossnar ut diffen bak, bilen dör mitt under en omkörning, lacken trillar av, bilen drar kopiösa mängder olja, tändspolar poppar som popcorn o.s.v.
Tänker inte utsätta mig för något från VAG igen.
Tesla model 3 från 2018-2019 börjar nu krypa ner mot 250 000:- Det är mer lastutrymme i den än vad det ser ut på utsidan.G Galten skrev:
Huh? Utan att ha läst artikeln du länkar till verkar grafen högst osannolik. Detta då 80% SoH för ett batteri oftast betraktas som end-of-life, dvs batteriet har då gjort sitt eftersom degradering kommer att öka i hastighet efter det. Att en tesla (eller snarare dess batteri) skulle nå 80% efter bara 10 år verkar otroligt.13th Marine skrev:
Edit: Ah, såg din sista kommentar och läste även artikeln nu. Bilarna efter 7-8 år hade cirka 30 000+ mil på mätaren, vilket förklarar att deras batterier hunnit degraderas så mycket på relativt kort tid.
Har man kör 30 000 mil har man sparat så mycket pengar jmf bensin/dieselbil att ett nytt/lagat batteri ändå kan vara motiverat.
Redigerat:
E-Golf från 2018 - 2020 (med stora 35KWh batteriet) kan man få för strax under 200, och ännu lägre om man vågar köpa en som har 15k mil på mätaren. Jag köpte en 2020 i höstas och är hur nöjd som helst med den som andrabil.Attitudeswe skrev:
Betalade 2673kr på Mechanum i mars för utökad inspektion och byte av bromsvätska. Det är så stor en service kan bli på den bilen hoppas komma undan med en normal inspektion nästa år och bromsvätskan byts bara vartannat år. Helförsäkring ligger på 311kr/månad så det är överkomligt.G Galten skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 3 996 inlägg
Var vaksam på servicekostnaden. Holmgrens ville ha 7500SEK för en service på El-minin som i princip bara var byte av bromsvätska och pollenfilter... och så lite kontroller förstås. Tur det var 3års fri service så jag såg bara siffran på papper.
Vet inte exakt hur det ser ut men har sett en sån här kurva tidigare när det gäller den typen av batterier.Attitudeswe skrev:Man har ju garanti. Nästan alla tillverkare har 8år / 16000mil och då att 70% eller så skall finnas kvar. Den siffran lär ju valts med marginal för att tillverkaren skall slippa betala på garantin. Man bör nog kunna förvänta sig att 80% finns kvar efter 10år...
Batteriet tappar nog fortast i början av livet. Vår Enyaq har tappat ca 8% efter ett år, men vet inte om det kanske blir bättre när temperaturen kryper uppåt... Våra två andra elbilar har jag inte räknat på, men Citygo 36kWh hade helt ok räckvidd efter 3.5år
Ett litet batteri stressas mer vid urladdning, och riskerar att det oftare står parkerat med 100% laddning. Vissa äldre bilar kunde man inte ens ställa 80% laddgräns på (t.ex vår Citygo).
Om det är SÅ karaktäristiken ser ut för batterierna så vill man ju inte köpa en bil där det närmar sig 70%. OM 70% nås efter 10år exempelvis (200 i grafen) är det helt dött efter 12.
Om droppet som syns på grafen däremot sker efter 30 år och man köper en bil motsvarande vid20-50 i grafen behöver man ju inte vara så orolig för plötslig batteridöd.
Nästa fråga är ju förstås hur många batteri som dör av andra anledningar, procentuellt. Att det finns gamla bilar kvar med fungerande batteri är ju inte så intressant, lite som argumentet mot cykelhjälm "ja, jag använde minsann ingen hjälm när jag var liten och jag klarade mig ju fint". Jo, med de ungar som ramlade och slog ihjäl sig är inte här idag och kan argumentera emot