GoC GoC skrev:
Jag har monterat ganska många skjutpartierna.
En dörr är då inte så tung och otymplig utan man hanterar dom utan problem helt själv.
Hur många har du monterat av denna sorten?
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kul, det på bilden är ju något halvmessyr mellan A-frame och vanlig bod. Är det så brant vinkel hade jag satt fönstren lodrätt.

Köpa nya fönster till en koja blir dyrt. Och skjutdörrar ställer lite krav på passform.

Kanske bygga det som en A-frame, en dörr med gångjärn så duger det nog att bygga ett trädäck och sen ovanpå ställa reglar med cc60 mot varandra och sen plastglas skruvat i reglarna (PMMA/Plexi eller UV skyddad Polycarbonat/Lexan)

Läcker det in vatten måste det kunna komma ut och med hyfsad ventilation
Åh, tack för alla bra tips jag får!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag skulle bygga med lodräta fönster och se till att taksprånget ovan fönstren är rejält. Annars överlever inte dessa fönster många vintrar här. Behövs skydd. Minskar också risken för att det regnar in.

Detta är inget litet projekt, men givetvis ska du köra på!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle bygga med lodräta fönster och se till att taksprånget ovan fönstren är rejält. Annars överlever inte dessa fönster många vintrar här. Behövs skydd. Minskar också risken för att det regnar in.

Detta är inget litet projekt, men givetvis ska du köra på!
Ja, lodräta fönster blir det och med en altan med tak, är tanken framför. Jag gillar ” mulle” stuket på kojan och har bara tänk sova där några nätter om året bara och njuta av utsikten. Vi har stugan bredvid som huvud bostad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Håller med ovanstående. Plastglas finns ofta att köpa i stora ark hos Bauhaus. Dom brukar också kunna såga till i de mått du vill ha
Tack, ska även kolla på det!👍
 
Gör nån form av jigg som du gör takstolarna/golv i, dom blir väl som ett kantigt P med benet snett uppåt om man har fantasi 😄 ev med förlängning om man vill göra en liten altan gul

Lite beroende på hur du vill ha modellen

Schematisk ritning av två geometriska figurer liknande takstolar med en snedställd del och en horisontell förlängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Gör nån form av jigg som du gör takstolarna/golv i, dom blir väl som ett kantigt P med benet snett uppåt om man har fantasi 😄 ev med förlängning om man vill göra en liten altan gul

Lite beroende på hur du vill ha modellen

[bild]
Tack! Så blir det nog!
 
Enkelt, köp begagnade glaskasetter på blocket först, sen ritar du ett tvärsnitt för att få alla mått, sen är det bara att börja kapa 😊
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Enkelt, köp begagnade glaskasetter på blocket först, sen ritar du ett tvärsnitt för att få alla mått, sen är det bara att börja kapa 😊
Utbudet på blocket för modul 9x25 är nog rätt begränsad….
 
  • Gilla
Minna Hissa och 1 till
  • Laddar…
Varför måste den vara just 9x25.......?

Köpte själv kassetter i somras, 5st 1130x2334 för 5k....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Helvete vad komplicerat saker fort blir i detta forum.
Är ju bara att köpa lite virke och snickra ihop något. Spelar väl ingen roll om det blir lite skevt och inte exakt på alla vis.
Börja med att skaffa lämpliga kolla glasrutor, sedan snickrar man inhop något passande till dom som ser ut ungefär som på första bilden.
Behövs varken ritningar eller jiggar eller annat hittepå.
Er ju bara en koja med väderskydd.
 
  • Gilla
  • Älska
saiter och 8 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Helvete vad komplicerat saker fort blir i detta forum.
Är ju bara att köpa lite virke och snickra ihop något. Spelar väl ingen roll om det blir lite skevt och inte exakt på alla vis.
Börja med att skaffa lämpliga kolla glasrutor, sedan snickrar man inhop något passande till dom som ser ut ungefär som på första bilden.
Behövs varken ritningar eller jiggar eller annat hittepå.
Er ju bara en koja med väderskydd.
Har du missat den här tråden?
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Har du missat den här tråden?
Den är ju praktexempel på när det är kul och okomplicerat att bygga. Sen är det ju enkelt att göra det bättre
 
  • Gilla
Minna Hissa och 2 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Varför måste den vara just 9x25.......?

Köpte själv kassetter i somras, 5st 1130x2334 för 5k....
Det måste förstås inte vara exakt det, jag antog bara att det är svårt att hitta sådant i liknande dimensioner på blocket, men jag kanske har fel.
 
  • Gilla
Minna Hissa
  • Laddar…
Det ser ju inte ut att vara hela fönster. Där är nog lösa glas som hålls fast av brädorna ovanpå.
Delar man dom på mitten i höjdled så får man glas som man kan hantera ganska enkelt. Skulle gå bra med 6mm härdat eller laminerat glas. 4 mm härdat skulle nog hålla också.

Hur man hanterar vatten och fukt från marken bör man väl tänka på också.
 
  • Gilla
Minna Hissa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.