Hej,

Monterade med hjälp av svärfar(pensionerad rörpulare) en temovex 480 för ca 1år sedan på vinden. Idag har jag för andra gången varit tvungen att riva hela rasket för att torka upp. Då kondensvattnet inte verkar transporteras iväg med kondensvattenslangen (som nu bara är en 20cm slag som övergår i 50mm rör för att minska risken för stopp i kondensledningen.

Det har ju skett två gånger bara så det "läcker" ju inte jämt även om det nog tar några veckor innan karet som aggregatet står i blir fullt (ca 25liter vatten...)

Jag är lite rädd för att hela mankemanget inte är riktigt tätt och att problemet kanske inte är kondensledningen utan att det läcker/droppar ner kondensvatten från någon av de två skarvar som finns på aggregatet.

Kan det vara så att aggregatet måste stå med lite fall mot kondensavrinningen ?

Någon som har erfarenhet av detta med temovex ? Jag skall ringa på måndag och se om jag kan få tips från dem samt få nya isoleringsskivor + packningar då de jag har nog nu är utjänta.
 
Är det en ouppvärmd vind så att det finns frysrisk i slangen för kondensvatten så att det blir ett stopp?
 
Har du "vattenlås" på kondensvattenlednigen.
Då det är undertryck i aggregatet måste du ha ett vattenlås på kondensledningen för att vattnet skall ha en chans att rinna ut (annars håller suget i aggregatet kvar vattnet).

Hoppas problemet löser sig.
 
Tack för era svar!

Ja, det är en kallvind men som är delvis isolerad. Isoleringen i bjälklaget är ju inte så där värst tjock (ca 30cm) så värmeläckaget "uppåt" är ganska stort.

Röret/slangen ligger i princip direkt mot bjälkarna och den är också isolerad med sånt där ljusgrått skum ca 15mm tjockt. Jag tror inte det frysit där - speciellt inte nu senast gången då det inte varit så sådär smällkallt.

Gällande vattenlås var det intressant men enligt Rec-Indovent samt installationsanvisningen får det absolut INTE var vattenlås på kondensledningen. Det flödar tydligen luft genom kondensslangen/röret och med vattenlås funkar ju inte det. Så det måste väl vara övertryck i mitt agregat.

Eller kan Temovex ha så fel ?
 
Ahh ibland glömmer man sig ;) ... Termovexen har tryckande frånluftsfläkt så vattenlås behövs inte.

Kontrollera din kondensslang så den inte ligger i vågor (upp och ner), kan ge små vatten/luft-lås eftervarandra vilket gör att vattnet inte kan rinna fritt.
Kan var problem med att få vatten att rinna dit man vill ibland ...

Testa gärna med en vattendammsugare (sug i slutet av ledningen) att du har fritt i kondensledningen.
 
Jag har stött på det här hos en kund med värmeåtervinning.
Följ FrittDrag_II rådet.
Se till att slangen ligger med fall så att det inte kan samlas vatten någonstans. I och för sig så låter det på din beskrivning som om ni har gjort en "perfekt" installation, men kolla ändå att det inte kan stå vatten någonstans.
 
Well, nu har det hänt igen.
Vi drog om kondensslangen - röret igen i våras och bytte en packningslist på "varma" sidan som det var en glipa i och trodde det hade fixat problemet - det har aldrig varit vatten i karet när jag kollat. Men nu var det vatten i karet under aggregatet och sedan hade rörisoleringen på inkommande luften sugit upp vatten och droppade ner ca 1m ifrån och kom ned i köket...
Nu står aggregatet med lite fall mot kondensutgången så hela karet var inte fullt. Fick fram via hävert ca 5liter vatten.

Jag provblåste kondensslangen när jag upptäckte vattnet men då var det fullt blås. Det är bara ca 20cm slang direkt från aggregatet som övergår till 50mm rör. Jag tog bort kondensslangen och körde aggregatet och det är bra blås i röret ut från maskinen. Jag har kollat rören för utgående avluft och tilluften men inte hittar fukt eller vatten där så jag tror vatten kommer från maskinen. Jag trodde ett tag att kanske avfrostningstermostaten var felinkopplad men så är icke fallet - insugsfläkten går ner i kraftigt i varv när jag skruvar upp termostaten. Spänningen skiftar mellan 50 och 90Volt om man mäter på termostaten.

Jag har ingen aning om var felet är och ångrar så mycket att jag satte in ett sånt förbenat aggregat...

Frågor har jag - men inga svar:
Varför läcker det inte oftare, utan bara ibland ?
Kommer det kanske bara vid extrema vädersomslag som nu då det tidigare var kallt -10 och sedan övergick i varmare med regn ?
Min nuvarande teori är att aggregatet inte är tillräckligt tätt utan "läcker" vatten då det blir is som avfrostas. Dvs "normal" fukt går ut via kondensslangen men blir det för mycket vatten så läcker det via packningen ner i karet. Sannolikt ? Men detta borde ju ha hänt flera än mig.
Är lite lurig på termostaten på avfrostningen ändå; om den inte känner av 0gradig utgående luft korrekt så borde det väl kunna bli "för mycket" is i aggregatet som sedan blir vatten...

Om jag inte får något vettigt ur REC eller andra tips får jag väl bygga om och bygga en låda med matta och avlopp under maskinen.
 
Jag har ett REC Temovex 400, i det är det två utlopp för kondensvatten i botten på aggregatet varav det ena skall vara igenproppat. I mitt aggergat var fel hål igenproppat från fabrik varvid kondensvattnet stannade kvar i aggregatet och efter ett tag kom ut på golvet. Efter samtal med supporten flyttade jag proppen till rätt hål och problemet försvann.
Kan det vara liknande problem hos er.
 
Tack för tipset! - Verkar intressant.

Men kan det vara så att du har ett stående 400S aggregat och inte ett liggande 400 - de verkar ganska olika konstruktionsmässigt - fastän namnet är lika ?

Utloppet för kondensen sitter i underkant på kallsidan på mitt aggregat - har inte sett ngt mera hål - men har inte letat heller...

Det kommer onekligen mycket fukt från kondensröret men om det finns 2st "hål" och det ena är opluggat kan det ju förklara varför det läcker vatten då det är väderomslag och fuktig luft ute. Men det har inte varit vatten i karet sedan i mars, inget som jag upptäckt i alla fall.

Jag pratade med REC i mellandagarna men de flesta var ju lediga. Men ngn skall ringa mig på måndag har de lovat.
 
Ursäkta jag lägger mig i din tråd, men jag ska själv installera ett stående 400S och blir nu lite fundersam kring det här med kondensen, behöver där stå en brunn invid aggregatet? För någon sådan har jag inte!?!?! Läste något om en back man kunde ha och tömma, men det går kanske inte???

Kanon om man kunde få detta utrett..
 
Tror du hittar beskrivningar hos rec-indovent så ser du skillnader på 400 och 400S.

Men om jag hade haft plats i badrummet hade jag definitivt valt ett 400S aggregat.
Jag tror att det är bara det liggande 400 aggregatet som har ett kar under aggregatet. Men oavsett kar eller ej måste du leda kondensvatten/avlopp någonstans - tex till avloppsventilation i badrummet.

Tex rengöring av aggregatet ser mycket lättare ut med 400S modellen.
 
Ang kondens från 400S. Planerar själv att skaffa en 400S. Enligt två oberoende försäljare så behövs ingen kondensavledning i 400S till skillnad från den liggande 400:an. Vet ej hur det fungerar exakt men jag gissar att det försvinner med frånluften på nått sätt för någonstans måste det ju ta vägen....
 
RT400S kräver kondensvattenslang. Ansluts undertill. Slangen är ca 2cm tjock. Dras ut bakåt eller åtsidan, under aggregatet som står på fyra fötter. Jag har borrat hål i väggen där den står och sedan i nästa rum lagt ner (vinkelslip, bila, gjuta) ett rör i golvet till en golvbrunn på andra sidan rummet.

Som tillbehör finns "kondensavkokare". Vet ej exakt hur den funkar, men min gissning är: Vattnet samplas i en skål och sedan kokas vattnet så det dunstar.

Vad gör hört är att: En skillnad på RT400 och RT400S är att S inte har någon avfrostningsautomatik, för den klarar sig utan. Isen smällter ändå.

//Michael
 
Ok, får dra om ventrören så den hamnar någonstans där det finns en brunn då.. tack för svaret iaf :)
 
Har ni ingen avluftning från avlopp som går upp genom vinden det måste vara lätt att ansluta kondens vatten till detta rör!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.