Nissens Nissens skrev:
Finns det någon husleverantör som bygger på det viset?
Det är vanligare än man tror. Vi har byggt så fast med lösull. Ej riskkonstruktion enligt vår KA.
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är vanligare än man tror. Vi har byggt så fast med lösull. Ej riskkonstruktion enligt vår KA.
Vilken husleverantör tänker du på? Jag har aldrig sett någon.

Att någon enstaka person har sådana idéer är en sak, men om någon husleverantör bygger på det sättet så väger det betydligt tyngre. Jag tror dock inte att någon huskeverantör vågar sig på det eftersom riskerna ökar betydligt för fuktproblem.
 
Nissens Nissens skrev:
Vilken husleverantör tänker du på? Jag har aldrig sett någon.
Ingen aning, vi använde inte någon husleverantör, byggde lösvirke.
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen aning, vi använde inte någon husleverantör, byggde lösvirke.
Precis, men min fråga var alltså om någon husleverantör bygger på det viset. Jag tycker ändå att det är en väldigt precist formulerad fråga.

En KA har inget ansvar för konstruktionen vid ett bygge, de är bara lantmäteriets förlängda arm att få in den dokumentation som krävs.
 
Nissens Nissens skrev:
Precis, men min fråga var alltså om någon husleverantör bygger på det viset. Jag tycker ändå att det är en väldigt precist formulerad fråga.
Varför är det relevant ? Är den byggteknik hustillverkarna använder sig av den enda accepterade lösningen?
 
  • Gilla
coconut
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Använd cellulosa eller träfiberisolering och kör med ångbroms så behöver du inte luftspalt. Att försöka få till en fungerande luftspalt i din konstruktion är svårt.
Det vore ju guld om jag kan göra på detta vis, då behöver jag inte göra några justeringar i det jag har gjort hittills.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför är det relevant ? Är den byggteknik hustillverkarna använder sig av den enda accepterade lösningen?
Det är väldigt relevant, de undviker riskkonstruktioner eftersom det kan bli väldigt kostsamt.
Om ingen husleverantör bygger utan luftspalt så säger det dig ingenting?
 
Nissens
K Klicken21 skrev:
Det vore ju guld om jag kan göra på detta vis, då behöver jag inte göra några justeringar i det jag har gjort hittills.
Ja, det är ju enkelt, men luftspalter finns av en anledning.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är väldigt relevant, de undviker riskkonstruktioner eftersom det kan bli väldigt kostsamt.
Om ingen husleverantör bygger utan luftspalt så säger det dig ingenting?
Det gäller att följa utvecklingen också, det är inte alltid bara en metod som fungerar. Det kommer nya tekniker och byggmaterial och då finns det helt plötsligt fler fungerande metoder. Det mesta är ändå fysik, och kanske är det billigare att alltid bygga som man alltid gjort? Folk är vanemänniskor och följer strömmen. Är du det?
 
Nissens Nissens skrev:
Finns det någon husleverantör som bygger på det viset?
Finns nog ingen husleverantör som isolerar med träfiber/cellulousa
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det gäller att följa utvecklingen också, det är inte alltid bara en metod som fungerar. Det kommer nya tekniker och byggmaterial och då finns det helt plötsligt fler fungerande metoder. Det mesta är ändå fysik, och kanske är det billigare att alltid bygga som man alltid gjort? Folk är vanemänniskor och följer strömmen. Är du det?
Som sagt, det finns olika strategier, vissa mer riskfyllda än andra.
När det gäller att bygga kör jag alltid på beprövade metoder, finns inget tråkigare än att göra om saker…
 
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, det finns olika strategier, vissa mer riskfyllda än andra.
När det gäller att bygga kör jag alltid på beprövade metoder, finns inget tråkigare än att göra om saker…
Vi har förstått det. Men kan du visa fakta på att den konstruktion jag beskriver är en riskkonstruktion som du själv påstår ?
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi har förstått det. Men kan du visa fakta på att den konstruktion jag beskriver är en riskkonstruktion som du själv påstår ?
Att det är som du själv säger en ny metod att inte ha luftspalt, då får väl du övertyga om att den nya metoden är lika bra som de beprövade. Jag förespråkar de beprövade.

Åter igen, att erfarna husleverantörer inte bygger utan luftspalt är sannolikt ingen tillfällighet. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Att det är som du själv säger en ny metod att inte ha luftspalt, då får väl du övertyga om att den nya metoden är lika bra som de beprövade. Jag förespråkar de beprövade.

Åter igen, att erfarna husleverantörer inte bygger utan luftspalt är sannolikt ingen tillfällighet. 😊
Nja, just den metoden är nog inte så ny. Om jag fattat det rätt har man byggt så i flera hundra år innan mineralull, plast och annat skit kom fram på marknaden.
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, just den metoden är nog inte så ny. Om jag fattat det rätt har man byggt så i flera hundra år innan mineralull, plast och annat skit kom fram på marknaden.
Märkligt då att det inte är utbrett, om det nu är så bra.

Alla gör som man vill, det handlar om hur riskbenägen man är. Förr i tiden isolerade man med allt ifrån sågspån, kutterspån och havstång tex. Inte många som använder det idag.

Jag förstår att du vill försvara det val du gjort, jag har valt att gå på mer beprövade lösningar, och har inte fått göra om något ännu. 😊

Jag har framfört vad jag tror är bäst, och du har gjort detsamma, även om du inte kunnat visa hur säkert det är att bygga utan luftspalt. 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.