Är på gång att skaffa ett batteri som komplement till min solcellsanläggning.
Har dock inte plats inomhus utan kommer att ställa det utomhus.

Har haft elektriker här och kollat att allt övrigt är ok men han hade inga idéer om lådan.

Batteriet kommer att stå på en altan mot yttervägg.
Batteriet är c:a 60 x 30 x 120 cm (B x D x H).
Det väger c:a 170 kg.

Någon som kan komma med lite tips och råd om hur stor lådan behöver vara, vilken typ av isolering, frigolit eller vanliga väggisolerskivor?
Mängd luft mellan batteri och isolering.
Antar att batteriet också behöver upp en bit från altanen så det går att isolera under.
Nån typ av ben eller kanske konsoler att fästa på väggen. Dock väldigt tungt batteri.
Kanske man även ska montera frostvakten under?

Behövs ventilation?

Har ställt frågan till leverantören också, men de verkar inte så vana med denna lösning.

Tacksam för vilken info som helst.

/ Håkan
 
Det beror ju förstås på ett antal olika faktorer.

Var bor du?
Hur välisolerad är ytterväggen?
Har ni alltid varmt inomhus, eller är det kallställt i perioder?
Hur mycket värme producerar batteriet som minst och mest?
Vad står i bruksanvisningarna (som ska följas)?

Om ingen värme produceras av batteriet kan man ju isolera hur mycket man vill, det kommer ändå bli yttertemperatur förr eller senare. Om inte väggen läcker igenom tillräckligt med värme då...
 
Hej!

Du kommer behöva en frostvakt du vill ju gärna ha batteriet 10+ helst 15 annars tappar du prestanda och liv.

Hade jag valt hade jag inte haft frostvakten under blir knepigt att byta om det skulle behövas när batteriet är tungt och otympligt.

Jag hade absolut förberett för ventilation det ska ju inte bli för varmt heller :)
 
Jag bor i Stockholms län (Värmdö) och det är ett permanent hus byggt 2008 som alltid är uppvärmt. Ganska välisolerad yttervägg, c:a 25 cm isolering. Om det kommer mycket snö brukar den i alla fall inte smälta närmast väggen, så jag tror husets läckage inte är så mycket att räkna med. Nog bäst att dimensionera efter att det inte läcker alls.

Att jag ska ha en frostvakt är givet, det var mest placeringen av den jag funderade över, den ska väl i alla fall vara långt ner, eller spelar det inte så stor roll i ett så pass begränsat utrymme?
 
H haeh skrev:
Jag bor i Stockholms län (Värmdö) och det är ett permanent hus byggt 2008 som alltid är uppvärmt. Ganska välisolerad yttervägg, c:a 25 cm isolering. Om det kommer mycket snö brukar den i alla fall inte smälta närmast väggen, så jag tror husets läckage inte är så mycket att räkna med. Nog bäst att dimensionera efter att det inte läcker alls.

Att jag ska ha en frostvakt är givet, det var mest placeringen av den jag funderade över, den ska väl i alla fall vara långt ner, eller spelar det inte så stor roll i ett så pass begränsat utrymme?
Svårt att säga hur mycket det spelar roll, bäst är ju att ha den lågt.

En sak du kanske stöter på är att batteriet kräver rätt stora utrymmen åt alla håll enligt sin manual. Vilket är relevant i väldigt varma länder men knappast i Sverige. Din låda kommer mao bryta mot de installationskrav batteritillverkaren egentligen ställer.

Tänk på att frostvakten kan ha egna distanskrav som kan ställa till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.