Claes Sörmland
ingenmansland ingenmansland skrev:
Finns det något annat land som är så svårt anala med byggande som här i norden? Och detta i kombination med alla dessa småpåvar som inte kan avsättas med annat än att de tas för grovt brott gör ju att man undrar om det är tänkt att det ska vara ett straff att äga hus.
Jag gissar att Tyskland är minst lika illa.
 
Har några italienska vänner som funderade på att bygga i Italien men de gav helt upp på den iden byråkratin var oändlig och du var tvungen att vara på plats och lämna 100 olika dokument för stämpling och godkännande i en lucka i väggen på motsvarande kommunhuset som var öppen typ 20min varannan vecka.
 
P
F Fatti skrev:
MEN det som får mig att höja ögonbrynen är att när jag informerade byggnadsinspektören om detta, sa han att det p g a ändringen behövs en ny bygglovsansökan och denna skulle då kosta mig 9 000 kr. Den ursprungliga kostade ca 30 000 kr och nu skulle denna minimala ändring alltså kosta mig 30 % till.
Fråga byggnadsinspektörens chef om det går att ta ändringen som en relation.
 
  • Gilla
Kaqtuz
  • Laddar…
P
C Cantona1 skrev:
Då skulle jag alltså int3 ha upplyst inspektören om det. Nu är nog den dörren stängd.
Jag fick ett bra svar av en bygglovshandläggare på en sådan fråga. Det var på telefon så det diariefördes aldrig. Vi gjorde ändringen och allt var frid och fröjd.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det gäller ju bara på ett redan uppfört hus, d v s efter att slutbesked har getts och byggnaden har tagits i bruk.
Är det vanligt att byggnadsnämnder mäter innermått (väggar och annat) i ett hus innan slutbesked?

(Det är enligt min mening nästan fascistiskt att ett bygglov innefattar hur man planerar innerutrymmen i sitt hus).
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar att Tyskland är minst lika illa.
I något medelhavsland (möjligen Grekland) lär det vara vanligt att lämna någon detalj på husbygget ofärdig för att slippa slutbesiktning, men det kryphålet har svensk lag effektivt täppt till genom att förbjuda användning av byggnaden innan slutbesiktning.

Finns det något annat sammanhang där man kan bli förbjuden att använda sin egendom utan att användningen utgör en fara för andra?
 
P
T TypRätt skrev:
Har några italienska vänner som funderade på att bygga i Italien men de gav helt upp på den iden byråkratin var oändlig och du var tvungen att vara på plats och lämna 100 olika dokument för stämpling och godkännande i en lucka i väggen på motsvarande kommunhuset som var öppen typ 20min varannan vecka.
Hade de missat att betala lite extra när de betalade avgiften för bygglovet?
 
Min granne fick bygglov på en utbyggnad.
Men han tyckte att det skulle bli lite för stort och fick söka ett nytt på en lite mindre utbyggnad.
Den nya fick han avslag på.
 
  • Haha
Tompafix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.