tommib
Det är väldigt vanligt att denna funktionalitet finns inbyggd i värmepumpar. I alla fall de BVP jag tittat på och det skulle förvåna mig om det inte fanns även på LVVP. Nibe gör bra grejer och de lägger manualerna tillgängliga för "vanliga dödliga" så det går bra att kolla själv.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
wildeside
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om du lastar en 16A säkring med 20A så håller den många minuter. Lastar du den med 35A löser den så gott som direkt. Värmer du i DM 5L vatten så handlar det om överlast i några minuter.
Det beror väl på med vilken effekt jag värmer med och överlasten beror väl på hur mycket säkringen redan är belastad med samtidigt som vattnet nu värms.

Men min fråga va inte om att värma vatten utan den va en fråga om en finns det lös effektvakt som kan styra avstängning av värmepump på ett kontrollerad sätt.

Jag vet att det finns inbyggda effektvakter i många värmepumpar.

"En smart egenbyggd effektvakt ändar på bör temperaturen så att värmepumpen pausar då den tycker huset är varmare än önskad temp... "

Ehh den funktionen finns väl redan på alla värmepumpar?
Inte att den ändrar börvärdet för det är väl den temperaturen man önskar ha i huset men värmepumparna slutar väl producera värme när börvärdet är uppnåd.
 
wildeside
tommib tommib skrev:
Det är väldigt vanligt att denna funktionalitet finns inbyggd i värmepumpar. I alla fall de BVP jag tittat på och det skulle förvåna mig om det inte fanns även på LVVP. Nibe gör bra grejer och de lägger manualerna tillgängliga för "vanliga dödliga" så det går bra att kolla själv.
Jag vet att den funktionen finns inbyggd i många värmepumpar.


Men min fråga är finns det lös effektvakt att köpa som kan styra avstängning av värmepump på ett kontrollerad sätt.
 
Attitudeswe
wildeside wildeside skrev:
Jag vet att den funktionen finns inbyggd i många värmepumpar.


Men min fråga är finns det lös effektvakt att köpa som kan styra avstängning av värmepump på ett kontrollerad sätt.
Du behöver en pryl /mjukvara som läser HAN port och vid högt effektuttag ändar din inomhustemperatur till 8grader. Sen när effekten på intressant fas återställts till under säg 6A så kan bör temp återgå till 21 grader...
 
Det kan knappast vara ett reellt problem.
Har man 3x16A in går det enkelt att lösa att köra en värmepump och diskmaskin samtidigt, det sker i hela landet hela tiden.
 
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
wildeside
D Dilato skrev:
Det kan knappast vara ett reellt problem.
Har man 3x16A in går det enkelt att lösa att köra en värmepump och diskmaskin samtidigt, det sker i hela landet hela tiden.
Det va inget problem jag försökte lösa utan frågan är om det finns lösa effektvakter att köpa som stänger av något kontrollerat.
Här är det lite på gränsen vintertid med 3*16A. Men jag har lite mer förbrukare än värmepump och diskmaskin i mina hus.😂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det ska i så fall vara en effektvakt som är inbyggd i värmepumpen och konstruerad ihop med värmepumpen. Inget man går och köper på stan och kopplar in, tokeri.
 
wildeside wildeside skrev:
Det va inget problem jag försökte lösa utan frågan är om det finns lösa effektvakter att köpa som stänger av något kontrollerat.
Här är det lite på gränsen vintertid med 3*16A. Men jag har lite mer förbrukare än värmepump och diskmaskin i mina hus.😂
Ok, men jag har också det i mitt hus och har både värmepump, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, två kyl/frys,frysbox, spis och ugn och allt kan köras samtidigt på 3x16A medans lampor och tv är på (jag har i vart fall aldrig behövt byta en säkring under de fem år jag bott här).
Därför är jag undrade över att det kan vara ett problem?
 
wildeside
J Josth skrev:
Det ska i så fall vara en effektvakt som är inbyggd i värmepumpen och konstruerad ihop med värmepumpen. Inget man går och köper på stan och kopplar in, tokeri.
Ja säg det till "Daniel 109" det va det jag undrade om han visste något sensationellt till salu.🤔😂
Jag trodde mej veta att det inte är nåt man åkte till jula och köpte, men man vet aldrig.
 
wildeside
D Dilato skrev:
Ok, men jag har också det i mitt hus och har både värmepump, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, två kyl/frys,frysbox, spis och ugn och allt kan köras samtidigt på 3x16A medans lampor och tv är på (jag har i vart fall aldrig behövt byta en säkring under de fem år jag bott här).
Därför är jag undrade över att det kan vara ett problem?
Vill vara värst😂
Vattenpump, värmepump, 6 st 400v element, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, spis och ugn, kaffebryggare, micro, brödrost, 2 st VVB, Värmer upp omklädningsrummet i bastustugan, pump/fördelningsbrunnen och förrådet för färg/kemikalier mm som är frost känsligt.
Det förutom datorer, övervakning, tv, stereo och belysning m.m.
 
  • Älska
Dilato
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Vill vara värst😂
Vattenpump, värmepump, 6 st 400v element, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, spis och ugn, kaffebryggare, micro, brödrost, 2 st VVB, Värmer upp omklädningsrummet i bastustugan, pump/fördelningsbrunnen och förrådet för färg/kemikalier mm som är frost känsligt.
Det förutom datorer, övervakning, tv, stereo och belysning m.m.
Inget hönshus? Eller går det på grannens el😉🤓
 
  • Haha
wildeside
  • Laddar…
wildeside
D Dilato skrev:
Inget hönshus? 😉🤓
Nä hönshuset belastar grannens el😂
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Kan bara tillägga att jag har ett par effektvakter som bryter strömmen vid överbelastning men inte med kontrollerad nedstängning. Det är ON/OFF varianten😂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Kan bara tillägga att jag har ett par effektvakter som bryter strömmen vid överbelastning men inte med kontrollerad nedstängning. Det är ON/OFF varianten😂
Jag har nog likadana, mina är av modellen diazed 😆
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
D Dilato skrev:
Jag har nog likadana, mina är av modellen diazed 😆
Svårt att få med automatisk återanslutning, men en mycket vanlig modell🤔😂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.