Oftast så hör man folk prata om någon idé som vore "häftig" men som inte går att göra för att den med idén inte bor själv eller har för avsikt att dela huset med någon.
MEN... Jag är singel och tänker inte bli sambo eller skaffa barn... :)

Så, jag vill gärna höra om era bra, häftiga, kompromisslösa idéer.

Har för avsikt att bygga hus till mig själv på en 6000 kvm stor hörntomt utanför detaljplanerat område.

Saker jag tänkt mig redan:

Högt hus motsvarande 3-4 våningar med sovrum, on suite badrum och kontor högst upp med walk around balkong.
Biograf/hifi-rum under mark.
Gång från källaren, under mark, bort till verkstad/garage på andra sidan tomten.
Gången fungerar även som inomhusskjutbana med elektronisk måltavla.

Så, låt höra vad ni hade velat göra om ni hade liknande förutsättningar!

Allt kan vara av intresse! Smarta ventilationslösningar, home automation, mörkläggning, isolering, ja allt möjligt!
Jag vill försöka skapa ett hus som är väldigt energieffektivt, yteffektivt, behaglig/jämn temperatur och ett tyst hus...

Tack på förhand!
 
  • Haha
  • Gilla
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
Är du seriös?

Du är ensamstående och verkar vilja bygga något riktigt dyrt. Varför bygga 4 våningar om du är ensam?

Har du ekonomi för det?

Tror inte det för då hade du inte ställt frågan.

Vad är din max budget för detta?

Svaren blir ju väldigt olika om du svarar 5M, 10M 30M eller 50M.

Du skrev ”Jag vill försöka skapa ett hus som är väldigt energieffektivt, yteffektivt” Då bygger man inte något sådant för en person.
 
Jag skrev: "Högt hus motsvarande 3-4 våningar". Nyckelordet här är "motsvarande".
Jag har inte för avsikt att bygga 3-4 våningar, men jag vill ha sovrum och kontoret högt upp för att få bättre utsikt och komma närmare trädkronorna.

Tomten kommer inte kosta mig något.
Jag vill inte prata pengar, vill höra bra/galna/kompromisslösa idéer. Självklart har jag varken budget eller lust att göra alla saker som folk drömmer upp. Har heller inga planer på att göra allt samtidigt.
Om du måste ha en summa så säg 5 miljoner kronor. Kan hosta upp 2 miljoner själv och låna 3 miljoner.
D Diamant skrev:
Är du seriös?

Du är ensamstående och verkar vilja bygga något riktigt dyrt. Varför bygga 4 våningar om du är ensam?

Har du ekonomi för det?

Tror inte det för då hade du inte ställt frågan.

Vad är din max budget för detta?

Svaren blir ju väldigt olika om du svarar 5M, 10M 30M eller 50M.

Du skrev ”Jag vill försöka skapa ett hus som är väldigt energieffektivt, yteffektivt” Då bygger man inte något sådant för en person.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Så du har max 5 miljoner.

Då kan du idag inte bygga mycket mer en en enplansvilla på max 180 kvm med standardkvalitet.

Bygga 4 våningar högt går bort, underjordsgång går bort, Biograf/hifi-rum under mark går bort.

Ja du har definitivt en massa galna idéer med tanke på din begränsade budget.

Varför skall vi komma med en massa förslag som du uppenbarligen inte har råd att genomföra?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Så du har max 5 miljoner.

Då kan du idag inte bygga mycket mer en en enplansvilla på max 180 kvm med standardkvalitet.

Bygga 4 våningar högt går bort, underjordsgång går bort, Biograf/hifi-rum under mark går bort.

Ja du har definitivt en massa galna idéer med tanke på din begränsade budget.

Varför skall vi komma med en massa förslag som du uppenbarligen inte har råd att genomföra?
Vet ivf vem som inte ska brainstorma...suck, vilket tråkigt svar.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Jag har en dröm, fast inte som ensam, utan med en partner.
Ett stort kök/vardagsrum med en hel glasvägg till ett stort garage/verkstad/snickeri.
Mitt intresse för att glo på tv är ganska lågt, men umgås även fast man gör olika saker vore kul.
Ett avancerat ljudsystem mellan rummen så man kan prata med varandra likt man sitter i samma soffa, men tex vinkelharry ska inte höras i vardagsrummet.
Alltså, det ska kännas som ett o samma rum fast det av praktiska skäl är delat.
Huset ska ligga i en lätt Söder sluttning med träd i norr, ha 2 st flyglar, förråd och extra bostad för besökare. Gårdsplanen ska man kunna åka runt på, och ska ha en stor lönn i mitten.
(Lönn för att löven är enklare att ta hand om än Eklöv)
 
  • Gilla
  • Haha
Genoveva och 5 till
  • Laddar…
Även om jag själv precis håller på att slänga ut vår centraldammsugare hade jag installerat det om jag byggt nytt, fast då med slangarna infällda i själva centralrören. Älskar idén och de infällda utsugen i socklarna, men det fungerar helt enkelt inte med all slang.

KNX till all el. Man behöver inte installera så mycket styrutrustning från start, det viktiga är att man gör installationen på rätt sätt, så kan man komplettera med ackar längre fram.

Drösla med tomrör överallt. Plötsligt vill du ha en högtalare nånstans, eller installera belysning. En trådlös accesspunkt, eller något annat, och synliga sladdar är fult. Punkt. (Jag massvis av tomrör, men saknar ändå på några plaster).

Genomströmningsvärmare för att snabbt få varmvatten på dina tappställen, speciellt om det är ett stort hus. I köket en Quooker med kokande vatten + kolsyrat vatten. Har själv kokande och älskar den, tyvärr fanns inte kolsyrat när jag köpte den (och det är alldeles för dyrt och dessutom krångligt att uppdatera).

Golvvärme överallt.

Strunta i rullgardiner och annat, drömmen är sådana glas som man kan polarisera och göra ogenomsiktliga. Vet dock inte om de dämpar ljuset tillräckligt bra. Annars fasadpersienner/vertikalmarkiser på utsidan.

Om du som jag gillar blommar i fönstren man ofta glömmer bort att vattna dem, varför inte dra fram dold bevattningssllang, så att du kan köra droppbevattning direkt till blommorna?

Tror inte jag hade gjort det, men i tanken är ett installationsgolv en smart idé, eftersom det blir extremt flexibelt att dra fram el, högtalare eller varför inte vatten i efterhand. Men i praktiken blir det nog extremt fult.

Annars har jag en dröm om att bygga ett runt hus, men det är ganska opraktiskt. ;)
 
  • Gilla
Genoveva och 2 till
  • Laddar…
E
Installationsgolv över hela golvet kanske är overkill, men en smal ränna (max 150mm) runt rummet skulle kanske inte se så tokigt ut.
Trägolv med en löstagbar fris som man lägger kablar under + ett par grova VP från mitten av långvägg till mitten av motsatt vägg.

En inspektionslucka eller flera dosor i varje hörn och flera VP i en ring runt rummet.
(Använd rör INTE flexslang).
 
  • Gilla
Genoveva och 1 till
  • Laddar…
KNX har jag hört talas om men måste helt klart läsa på mer om det. Min bror är elektriker så han får hjälpa mig med sånt. Har kört med Zigbee2MQTT och Node-Red på en Linux server i 4år men kommer helt klart köra trådbundet när jag bygger nytt.

Synliga kablar är jag allergisk mot :)
Därför funderar jag på att ha ett "service shaft" som går centralt genom hela huset och ner till "serverrummet".

En annan idé jag har är att bygga någon form av hiss så att jag inte behöver flytta från mitt hus om något händer eller när jag blir gammal. Tänker bo här tills jag dör.

Några 180kvm är jag inte så intresserad utav då jag absolut avskyr att dammsuga! Centraldammsugare vill jag absolut ha! Med bra och följsam slang som dras ut från uttagen.

Hur är det med golvvärme, hör man hur vattnet strömmar genom PEX slangarna? Antar att man inte gör det men jag har väldigt bra och känslig hörsel.

Sådant glas som man kan polarisera har jag drömt om i många år men jag vill att sovrummet ska bli 100% ljusfritt (som ett mörkrum för fotoframkallning, ni som kommer ihåg sådant ;) )

Växter gillar jag och jag kommer ihåg att vattna dom. Är för orolig för att våga dra fram vatten för att automatisera bevattningen inomhus. Utomhus är en helt annan femma.
Runt balkongen som går runt huset högst upp vill jag även ha en dusch att använda på sommaren.

Om jag lyckas få tag på glas till rätt pris så vill jag ha mycket glas i sovrum och arbetsrum och jag tänker att jag kan bygga ventiler/luckor uppe över fönstren under takets överhäng så att jag kan ligga och höra hur det susar bland träden, regnar på taket osv. Men även kunna ha det stängt och tyst.
 
  • Gilla
Genoveva och 3 till
  • Laddar…
Torn!

Nån gång i livet vill jag ha hus med ett torn som är minst två våningar högre än ett vanligt hus.

Användbart? Förmodligen inte. Kul? Ja!
 
  • Gilla
Britterik och 3 till
  • Laddar…
H hyperion skrev:
Hur är det med golvvärme, hör man hur vattnet strömmar genom PEX slangarna? Antar att man inte gör det men jag har väldigt bra och känslig hörsel.
Jag skulle säga att det hörs mer från radiatorer än från golvvärme. Däremot, det kan låta lite från fördelarskåpen, så placera dem så att du inte störs, helst öht inte i någon del där du bor.
 
  • Gilla
hyperion
  • Laddar…
Just det. Jag skulle inne bygga utan att sätta in en vattenfelsbrytare. Oerhört smart liten pryl som besparat mig en del huvudvärk.

Inte så sexigt men absolut topp fem mest smarta prylar.
 
  • Gilla
hyperion och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.