Jag planerar att komplettera vårt hus som idag har elpanna och vattenburen golvvärme med en uteluft/vatten-värmepump. Värmepumpar i aktuell storlek har 1-fas kompressor och jag har kollat hur de större lasterna i huset är fördelade på faserna för att hitta vilken fas det är bäst att ansluta värmepumpen till; och det är samma fas där diskmaskinen sitter. Diskmaskinens max-ström tillsammans med det som värmepumpen kommer att dra gör ändå att husets nuvarande avsäkring nog inte räcker till. Naturligtvis kan man gå upp i säkringsstorlek men då gör den högre nätavgiften att lönsamhetskalkylen för värmepumpen försämras ganska rejält. Diskmaskinen kommer ändå snart att falla för åldersstrecket så jag spanar efter någon ny modell med lägre effektbehov, dvs mindre värmeelement (jag inser att disken givetvis tar längre tid då) men har inte hittat någon. Finns det överhuvudtaget diskmaskiner med lägre max. effekt än de c:a 2000 W som de flesta verkar ha?

Eco-programmet på vår nuvarande maskin, och alla andra förmodar jag, sänker iofs energibehovet genom att diska vid lägre temperatur och på längre tid men effektbehovet under uppvärmning är ju detsamma. Och vid torkning, som borde vara avstängbar men inte är det på vår maskin.

(Att säkringsstorleken inte är ett problem idag trots större energiförbrukning än i framtiden beror på att elpannan dels fördelar sin effekt på alla 3 faser och dels har strömavkännare i elcentralen så den anpassar sig till husets övriga effektuttag)

/Mats
 
Om du skaffar värmepump kan du ju koppla om diskmaskinen till varmvatten istället. Det värms ju av värmepumpen så det sparar en del energi. Finns nya diskmaskiner som kan anslutas till både varm- och kallvatten för ett perfekt diskresultat.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om du skaffar värmepump kan du ju koppla om diskmaskinen till varmvatten istället. Det värms ju av värmepumpen så det sparar en del energi. Finns nya diskmaskiner som kan anslutas till både varm- och kallvatten för ett perfekt diskresultat.
Det är en bra tanke i sig. Vad jag inte skrev var att värmepumpen inte kommer att vara inblandad i varmvattenberedningen. Av flera praktiska skäl kommer den att ställas upp ganska långt från elpannan och bara kopplas in på värmekretsen. Iofs skulle en diskmaskin med både varm- och kallvattenanslutning kunna bli plusminus noll energimässigt med varmvattnet från elpannan. Det skulle kunna vara plan B, det skulle ju kraftigt minska användningen av diskmaskinens värmeelement. En del meck med anslutningarna av maskinen skulle det dock bli, det blir ju en till ledning att ordna avstängningsmöjlighet på. Plan A är fortfarande en diskmaskin med lägre max effektbehov.
 
En effektvakt på värmepumpen är nog en lämplig lösning.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
wildeside
Är nog lite emot idén att sätta en effektvakt på en värmepump.
Tror inte elektroniken i den gillar ständiga strömavbrott.
På en VVB eller direktverkande element utan en massa elektronik fungerar det bättre.
 
  • Gilla
Mats_F_S
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Mats_F_S
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Är nog lite emot idén att sätta en effektvakt på en värmepump.
Tror inte elektroniken i den gillar ständiga strömavbrott.
På en VVB eller direktverkande element utan en massa elektronik fungerar det bättre.
Nej, det bör ju vara en kontrollerad nerstängning, inte att klippa strömmen. Bäst är det ju om funktionen är integrerad.
 
  • Gilla
Mats_F_S och 2 till
  • Laddar…
wildeside
D Daniel 109 skrev:
Nej, det bör ju vara en kontrollerad nerstängning, inte att klippa strömmen. Bäst är det ju om funktionen är integrerad.
Finns den lösningen överkomligt för oss dödliga till överkomlig kostnad?
 
Finns det enfas luft/vatten-värmepumpar, det visste jag inte?
EDIT: nu vet jag..men dom drar väl typ 2,5 kW bara?
 
Redigerat:
T.ex. IVT AirX upp till 409 är enfas inverter och den drar drygt 3000 W vid -7°C och max effekt. Exakt samma för motsvarande Bosch-modeller. NIBE's split-modeller brukar vara 1-fas. Finns många fler exempel. 3-fas i bostäder som i Sverige/Norden är väldigt ovanligt i många länder.
 
wildeside
D Daniel 109 skrev:
Nej, det bör ju vara en kontrollerad nerstängning, inte att klippa strömmen. Bäst är det ju om funktionen är integrerad.
Har du något exempel på utrustning för kontrollerad nedstängning vid överbelastning i häraden 10A-25A till ett vettigt pris eller va det bara ett inlägg från dina fantasier?
 
Attitudeswe
wildeside wildeside skrev:
Har du något exempel på utrustning för kontrollerad nedstängning vid överbelastning i häraden 10A-25A till ett vettigt pris eller va det bara ett inlägg från dina fantasier?
Har en IR fjärr så har jag en lösning där hårdvaran kostar 1000kr (sensibo + tibber pulse + python script)

En säkring tål ju även att överbelastas (dm skall ju bara värma 5L vatten, så den drar ju inte effekt över så lång tid). Och en kompressor jobbar typiskt bara med maxström vid start/avfrostning.
 
tommib
Nibes modeller har normalt extern blockering eller någon form av extern termostatstyrning. Om man utnyttjar en sådan ingång på värmepumpen är det sannolikt inget problem alls att få en effektvakt att styra den.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har en IR fjärr så har jag en lösning där hårdvaran kostar 1000kr (sensibo + tibber pulse + python script)

En säkring tål ju även att överbelastas (dm skall ju bara värma 5L vatten, så den drar ju inte effekt över så lång tid). Och en kompressor jobbar typiskt bara med maxström vid start/avfrostning.
Ja jag vet att en säkring tål att överbelastas, men när säkringen slår ifrån får man definitivt inte en kontrollerad nedstängning och säkringen vet inte om du ska värma 5 eller 50 liter vatten, den slår ifrån när den blivit för mycket överbelastad.

Om vi läser om min inlägg #5 och tar in vad det va jag skrev!

# 5 "Är nog lite emot idén att sätta en effektvakt på en värmepump.
Tror inte elektroniken i den gillar ständiga strömavbrott.
På en VVB eller direktverkande element utan en massa elektronik fungerar det bättre."

Så nu när du läst det så kanske du förstår att mitt inlägg va att jag va emot att bryta strömmen till värmepumpen med en effektvakt så som Daniel 109 skrev i inlägg #4.

# 4 "En effektvakt på värmepumpen är nog en lämplig lösning."

Fortsättningen va att jag fråga Daniel 109 efter inlägg #7 att det nu skulle vara en kontrollerad nedstängning finns en sådan utrustning och vad kostar den.

#7 "Nej, det bör ju vara en kontrollerad nerstängning, inte att klippa strömmen. Bäst är det ju om funktionen är integrerad."

Jag vet att mycket eller det mesta går att bygga och konstruera om man har kunskap, pengar och tid.

Kan du förklara hur din lösning får en kontrollerad nedstängning vid tillfällig överbelastning precis innan säkringen löser ut.
Det är inga problem att få styrning av och påslag beroende på belastning problemet är väl att hitta utrustning till att få en kontrollerad nedstängning av en värmepump vid överbelastning
 
Attitudeswe
Om du lastar en 16A säkring med 20A så håller den många minuter. Lastar du den med 35A löser den så gott som direkt. Värmer du i DM 5L vatten så handlar det om överlast i några minuter.

En smart egenbyggd effektvakt ändar på bör temperaturen så att värmepumpen pausar då den tycker huset är varmare än önskad temp... Värmer du bara hus och inte tappvatten borde detta funka fint...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.