Hej

Skulle behöva förslag på hur jag ska hantera framsidan på huset (byggt 1943). Närmare bestämt den del som ligger till vänster om trappan. Staketet kommer att försvinna och ersättas med ett vitt trästaket som går från gaveln av huset rätt ut mot vägen. Därifrån är tanken att den avlöses av en hagtornshäck runt resten av tomten (vänster i bilden).

Till höger om trappan står stora krukor med gräs, olika rhododendron och hortensia. Färgtema i trädgården är rosa och vitt. Det är norrläge i växtzon 3 och enda solen är i stort sett sent på eftermiddagen/kvällen. Bara vi som nyttjar vägen för bilar. "Bakom kameran" är det höga träd.

Hur snyggar jag till denna plats så vi får en trevlig entré? Vill ha någon extra parkering för bilar som synes och gärna grus som markbeläggning men vet inte vilken sort.

Ett hus från 1943 med trappa och parkerad bil, gammalt staket till vänster och bilparkering till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitputsat hus från 1943 med entrétrappa och gammalt staket vid uppfart, i behov av landskapsdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus från 1943 med äldre staket på vänster sida och entrétrappa till höger, potentiell parkeringsplats framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över husets framsida med måttangivelser, trappa och placering av luftvärmepump.
 
F Farfalle skrev:
Hej

Skulle behöva förslag på hur jag ska hantera framsidan på huset (byggt 1943). Närmare bestämt den del som ligger till vänster om trappan. Staketet kommer att försvinna och ersättas med ett vitt trästaket som går från gaveln av huset rätt ut mot vägen. Därifrån är tanken att den avlöses av en hagtornshäck runt resten av tomten (vänster i bilden).

Till höger om trappan står stora krukor med gräs, olika rhododendron och hortensia. Färgtema i trädgården är rosa och vitt. Det är norrläge i växtzon 3 och enda solen är i stort sett sent på eftermiddagen/kvällen. Bara vi som nyttjar vägen för bilar. "Bakom kameran" är det höga träd.

Hur snyggar jag till denna plats så vi får en trevlig entré? Vill ha någon extra parkering för bilar som synes och gärna grus som markbeläggning men vet inte vilken sort.

[bild][bild][bild][bild]
Jag ser inte de höga gräsen, hortensia och rododendron – men det lät väl jättefint. Kan du återupprepa det på höger sida?

Kan du sätta en häck av rododendron 'Cunninghams white"? (beroende på växtzon, det står inte).
Eller kanske fortsätta med en stump vitt staket och låta vipphortensior få välla över kanten från insidan? (finns så många olika både höjd och färgtoner).
Så kanske ni vill an en hårdgjord gång innanför? men inte ända till huset? Ta t. ex träjon med kungängsliljor i ett stråk en bit utanför fasaden. (typ 2-3 dm med oorganiskt längs grunden, seedan kan en jordbädd komma). Eller bara sockblomma eller bergenia – enkelt och robust.

Framför pumpen vid trapppan kan en smällspirea, benved eller aronia stå som tål blåst, bara för att dölja den något, eftersom den tar mycket fokus vid entrén.

Hur som helst: plantera något längs tomtgräns mellan ny parkering och entré. Får du plats med ett prydnadsträd så kör även på det, så kommer det att bli magi (en prydnadsrönn t. ex). Ta bort all gräsmatta. Kör gårdsgrus om ni inte vill stenlägga på gångar. Parkeringen bör vara i makadam så den ligger stilla. Åk och kolla på vad det finns för stenblandningar och fraktioner där ni bor. (ta så naturligt som möjligt)
 
Tack.

Gräset har inte kommit igång riktigt ännu, har klippt ner det samt täckt krukorna närmast trappan med plast eftersom jag precis har skrubbat den. Så därför de inte syns.

Det är som jag skrev "...norrläge i växtzon 3 ..." Får kolla upp den varianten av rhododendron då jag tycker det är en vacker växt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.