Hej,

Har på sistone haft två planerade strömavbrott och upptäcker efteråt att klockan står fel varpå loggningen av förbrukning blir inkorrekt. Med tanke på att man enligt manualen ska testa jordfelsbrytare etc. varje halvår (vilket jag uppenbarligen inte gjort) så verkar det rätt knöligt att den inte har ett batteri som håller klockan ens. Eller har den det och min är trasig? Tänkte det är lättare få svar här än från Garos support :)
 
  • Gilla
föraren
  • Laddar…
Hej, har du lyckats lösa problemet? Har samma som du och i dessa elpistider vill jag gärna ha koll på förbrukningen:thinking: men jag tycker den verkar tappa tiden även utan strömavbrott, vill inte minnas att vi haft något…
 
Det löste sig efter den uppdaterade till v1.3.7. Vet ej om det var nån buggfix i den versionen eller om bara uppdateringen återställde tidszonen eller nåt.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Liten uppdatering om någon snubblar över tråden på nytt. Fenomenet återkom med nyare mjukvara men inträffar bara efter totalt strömavbrott. Antagligen har routern fel tidszon när den startar upp, innan den fått sin uppdatering av ntp-servern, sen verkar det som om laddboxen "fastnar" i fel tidszon. En ny omstart av laddboxen en stund efter routern startar verkar lösa problematiken. Kanske därför de försvann efter en uppdatern, då webservern blir omstartad medans routern är stabil.

Routern är för övrigt en asus rt-ac66b1.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Detta inträffar för mig titt som tätt också. Väldigt störigt när statistiken blir fel.

Det finns ett rest command man kan anropa för att sätta tiden:

curl 'http://xxx.xxx.xxx.xxx:8080/servlet/rest/chargebox/time' \
-H 'Content-Type: application/json; charset=UTF-8' \
--data-raw '{"offset":-120,"tzName":"Europe/Stockholm","datetimeUTC":"2024-04-02T19:06:40.143Z"}'

Kör man Home assistant kan man lägga till följande i configuration.yaml och sedan göra en automation som anropar detta en gång per dag:

rest_command:
garo_glb_set_datetime:
url: 'http://xxx.xxx.xxx.xxx:8080/servlet/rest/chargebox/time'
method: post
content_type: 'application/json'
payload: '{"offset":{{ -int(now().utcoffset().seconds/60) }},"tzName":"{{ now().tzinfo }}","datetimeUTC":"{{ utcnow().strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%S.%f")[:-3]+"Z" }}"}'
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.