GoC GoC skrev:
Ja men det är väl ändå inte treglasfönster man installerar i en oisolerad ”koja”
Billigaste skjutpartierna från t.ex Skånska byggvaror duger för att skapa något som lika bilden.
Dom är varken tunga eller speciellt dyra.
Tack! Kollar upp Skånska byggvaror. Det ska som sagt vara en koja, där man kan sova nån gång på sommaren.
 
M Minna Hissa skrev:
Tack! Det får bli en annan lösning på fönster.
Köp billigare skjutpartierna du hittar, t.ex Skånska byggvaror eller Willian garden. Finns fler leverantörer.
 
  • Gilla
Minna Hissa och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Köp billigare skjutpartierna du hittar, t.ex Skånska byggvaror eller Willian garden. Finns fler leverantörer.
Tack! Kollar upp det.
 
M Minna Hissa skrev:
Tack! Kollar upp Skånska byggvaror. Det ska som sagt vara en koja, där man kan sova nån gång på sommaren.
Finns gott om begagna glaspartier på blocket till långt under nypris
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
wildeside
M Minna Hissa skrev:
Tack! Kollar upp det.
Ett förslag till förbättring.
Bygg en liten altan med skärmtak så skyddar du glaspartiet från regn och det slipper det bli så varmt i rummet, altanen kan vara mysig att sitta på om det är dåligt väder.
Om du bygger med glasparti med skjutdörrar så slipper du ha dörröppning i gaveln på bygget.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
T
Jag säger som @GoC att det bara behövs några enkla skjutpartierna för uterum så blir det nog bra, tex: https://www.bauhaus.se/skjutbart-dorrparti-halle-primolux-4-delat#pc_selection=1342825=1457295
Sen så skulle jag nog skippa lutningen, mindre risk helt enkelt.

Men jag tror nog du kan få ihop en sån. Se bara till att innan ha ritningar klara med hur du tänkt sätta ihop den, med rätt regel dimensioner och dylikt. Då blir det mer som ett komplicerat IKEA paket där du själv får såga till bitarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja men det är väl ändå inte treglasfönster man installerar i en oisolerad ”koja”
Billigaste skjutpartierna från t.ex Skånska byggvaror duger för att skapa något som lika bilden.
Dom är varken tunga eller speciellt dyra.
Hur tunga är dom då? Skånska byggvaror anger vikten för ett paket med dörrar som skulle passa till 65kg. Även om en dörr bara väger 25 kg så är det rätt mycket vikt för något så otympligt. Det är inte så att du precis ska klara att bära den heller utan det ska vara god marginal så att det inte finns nån chans att du tappar.
 
  • Gilla
Minna Hissa
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ett förslag till förbättring.
Bygg en liten altan med skärmtak så skyddar du glaspartiet från regn och det slipper det bli så varmt i rummet, altanen kan vara mysig att sitta på om det är dåligt väder.
Om du bygger med glasparti med skjutdörrar så slipper du ha dörröppning i gaveln på bygget.
Tack! Hade faktiskt tänk att göra så.👍
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur tunga är dom då? Skånska byggvaror anger vikten för ett paket med dörrar som skulle passa till 65kg. Även om en dörr bara väger 25 kg så är det rätt mycket vikt för något så otympligt. Det är inte så att du precis ska klara att bära den heller utan det ska vara god marginal så att det inte finns nån chans att du tappar.
Jag har monterat ganska många skjutpartierna.
En dörr är då inte så tung och otymplig utan man hanterar dom utan problem helt själv.
Hur många har du monterat av denna sorten?
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 2 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Jag säger som @GoC att det bara behövs några enkla skjutpartierna för uterum så blir det nog bra, tex: [länk]
Sen så skulle jag nog skippa lutningen, mindre risk helt enkelt.

Men jag tror nog du kan få ihop en sån. Se bara till att innan ha ritningar klara med hur du tänkt sätta ihop den, med rätt regel dimensioner och dylikt. Då blir det mer som ett komplicerat IKEA paket där du själv får såga till bitarna.
Tack! Ja, ritning och regelverk ska jag sätta mig och skissa på nu.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
M Minna Hissa skrev:
Något bra jag behöver tänka på?
Bygg med räta vinklar och cc 600, det gör livet mycket enklare. Rekommenderar att ladda ner gratisversionen av Sketchup, där går det även att göra enklare konstruktionsritningar. Ska du ha solceller på taket så är måttbeställt plåttak inte speciellt dyrt.

Jag har f ö byggt två uterum med Willab garden WG 82 skjutpartier och med två personer så är det inget problem att lyfta runt dörrpartierna. Ska du bara ha englas så borde det gå att lyfta dom själv, även om det naturligtvis underlättar med hjälp.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Kul, det på bilden är ju något halvmessyr mellan A-frame och vanlig bod. Är det så brant vinkel hade jag satt fönstren lodrätt.

Köpa nya fönster till en koja blir dyrt. Och skjutdörrar ställer lite krav på passform.

Kanske bygga det som en A-frame, en dörr med gångjärn så duger det nog att bygga ett trädäck och sen ovanpå ställa reglar med cc60 mot varandra och sen plastglas skruvat i reglarna (PMMA/Plexi eller UV skyddad Polycarbonat/Lexan)

Läcker det in vatten måste det kunna komma ut och med hyfsad ventilation
 
  • Gilla
Jönas och 1 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående. Plastglas finns ofta att köpa i stora ark hos Bauhaus. Dom brukar också kunna såga till i de mått du vill ha
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M Minna Hissa skrev:
Tack! Är lite osäker på de lutande fönstrena.. Kanske bättre med rakt skjutparti? Tänkte bygga i lösvirke och använda mig av brädor i det mått som finns på brädgården. Så jag slipper spillvirke..
Min erfarenhet att det nästan alltid blir bäst om man utgår från önskad funktion och förenklar så mycket som möjligt. Behövs verkligen ett skjutparti? Du tänker dig väl en dörr på gaveln? Då räcker ju den och du kan ha fasta englasfönster, kanske av uterumstyp. Eller så gör du ett ramverk med lister som glasmästaren sedan kan montera glas i. Ännu enklare blir det om du exempelvis gör nio rutor i stället för de tre höga på bilden. Det blir också billigare att byta om en ruta går sönder. Glöm inte bra ventilation, åtminstone en ventil i varje gavel. Beroende på placering kan det bli mycket varmt i kojan - växthuseffekt! Lycka till!
 
  • Gilla
Rocky McQueen och 6 till
  • Laddar…
Michael De Geer Michael De Geer skrev:
Behövs verkligen ett skjutparti?
Med så mycket fönster och om solen ligger på så kommer det bli 70 grader i det där rummet. Det är nog bra att kunna öppna ett par av fönstren...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.