19 863 läst · 230 svar
20k läst
230 svar
Elbil eller behålla bensinare?
Har både en Tesla och en Volvo. Väljer Teslan alla dagar i veckan. Jag har dock aldrig varit förtjust i Volvo, tycker det är som att köra en traktor. Men smaken är olika.S sir_aik skrev:Det blir tydligt att åsikterna går isär. 😆
Jag tycker precis tvärt om gällande volvo. Kör en v60 T6 från 2020 och tycker man från Volvos sida fullständigt har missat att vi har det mörkt, kallt och snöigt i Sverige. Bor i Umeå och säljare för norra delarna av landet och tycker det finns så myket småsaker man missat helt på en bil som ska vara utvecklad i Sverige.
Kommer byta den i höst till en Tesla MY och det finns två anledningar, Teslas range är i en klass för sig och deras laddnätverk är bra utbyggt och fungerar när man behöver.
Ska tillägga att båda bilarna kommer vara tjänstebilar och laddar gör jag hemma
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 853 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 853 inlägg
Nej, många av deras stationer är öppna för alla, men inte alla.
https://www.tesla.com/sv_se/findus?...45418,10.349846590793721&zoom=6&filters=party
https://www.tesla.com/sv_se/findus?...45418,10.349846590793721&zoom=6&filters=party
Denna frågan har nog besvarats 10 ggr i tråden som är väldigt lång, men vad är de vettigaste alternativen om man vill köpa en begagnad elbil idag för runt 250.000 kr? Skall gärna ha någon form av lastutrymme.
Jag äger just nu två Saabar (en 9-3 och en 9-5) varav båda har gått runt 30.000 mil. Men behöver bara en bil. Mina längsta resor normalt sett är 10 mil enkel väg så elbil borde vara perfekt. Jag är ingen som byter bil ofta då jag tänker att jag kommer ha den i 10 år.
Var och kollade på en Peugeot 2008 (från 2021) och den verkade hur bra som helst. Några mer märken som borde testas?
Jag äger just nu två Saabar (en 9-3 och en 9-5) varav båda har gått runt 30.000 mil. Men behöver bara en bil. Mina längsta resor normalt sett är 10 mil enkel väg så elbil borde vara perfekt. Jag är ingen som byter bil ofta då jag tänker att jag kommer ha den i 10 år.
Var och kollade på en Peugeot 2008 (från 2021) och den verkade hur bra som helst. Några mer märken som borde testas?
Allvetare
· Östergötland
· 3 946 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 641 inlägg
5-10% säger Google, men man kan nog räkna att degraderingen börjar avstanna sen.
Vår ID4, som har samma batteripack som jag förstått det, har kört 7500mil och max tappat 10%, har tänkt jag ska kolla upp det vid tillfälle.
Vår ID4, som har samma batteripack som jag förstått det, har kört 7500mil och max tappat 10%, har tänkt jag ska kolla upp det vid tillfälle.
Vart börjar nedgången på batteriet vid vanligt bruk, är det efter 4år 5år 6år eller vart ska man akta sig för begagnade elbilar?S Styrman_jansson skrev:
Är vårat klimat hårdare på batteriet än södra Europa?
Se upp med PureTech motorerna. De har haft kamremsproblem och (vad många tycker är för) hög oljeförbrukning.G Galten skrev:
Men de ska ha gett upp kamrem i olja och gått över till kamkedja i de nyaste motorerna.
Vi hade en 5008 som vi trivdes med i övrigt. Men man fick inte glömma oljan om man åkte till Stockholm.
Nu kör vi omkring med 2,2 ton järn, koppar och litium som har både el och bensinmotor. Drar bensin som den gamla men går på el till jobbet.
Tycker väl det var galet mycket pengar egentligen.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 269 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 269 inlägg
Man har ju garanti. Nästan alla tillverkare har 8år / 16000mil och då att 70% eller så skall finnas kvar. Den siffran lär ju valts med marginal för att tillverkaren skall slippa betala på garantin. Man bör nog kunna förvänta sig att 80% finns kvar efter 10år...R Rejäl skrev:
Batteriet tappar nog fortast i början av livet. Vår Enyaq har tappat ca 8% efter ett år, men vet inte om det kanske blir bättre när temperaturen kryper uppåt... Våra två andra elbilar har jag inte räknat på, men Citygo 36kWh hade helt ok räckvidd efter 3.5år
Ett litet batteri stressas mer vid urladdning, och riskerar att det oftare står parkerat med 100% laddning. Vissa äldre bilar kunde man inte ens ställa 80% laddgräns på (t.ex vår Citygo).
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 641 inlägg
Ett exempel:
Hämtad härifrån:
https://www.nimblefins.co.uk/study-real-life-tesla-battery-deterioration
Sen är ju inte ålder allt, det handlar om körsträcka med, de skriver lite om det i artikeln vad jag såg lite snabbt.
Hämtad härifrån:
https://www.nimblefins.co.uk/study-real-life-tesla-battery-deterioration
Sen är ju inte ålder allt, det handlar om körsträcka med, de skriver lite om det i artikeln vad jag såg lite snabbt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 303 inlägg
Degradering är lurigt. Dels finns det ju bra Tesladata på att det främst är i början som batterierna degraderas, och att de sen stabiliseras vid runt 85 %, men sen finns det väl också statistik som visar att det kan gå fort utför under 70 %.
Jag kan tänka mig att det finns gott om människor som skulle kunna tänka sig en 15 år gammal bil som bara hade 50 % batteri kvar och en räckvidd på 15 mil. Det räcker ju mer än väl för de flestas vardagsbehov.
Men håller ett sådant batteri den kvaliteten några tusen mil. Det tror jag kommer bli en nog så viktig fråga som om en bil är på 90, 80 eller 70 % efter 5–7 år.
Jag kan tänka mig att det finns gott om människor som skulle kunna tänka sig en 15 år gammal bil som bara hade 50 % batteri kvar och en räckvidd på 15 mil. Det räcker ju mer än väl för de flestas vardagsbehov.
Men håller ett sådant batteri den kvaliteten några tusen mil. Det tror jag kommer bli en nog så viktig fråga som om en bil är på 90, 80 eller 70 % efter 5–7 år.