Hej!
Jag söker råd ang. bästa sättet att fästa fixturen till vägghängd toalett. Väggen består av armerad lättbetong (yttervägg mellan radhus). Ska jag använda skruv/plugg, betongankare eller kemisk ankare? Vad håller bäst?
 
Ankarmassa med gängstång håller absolut bäst. När det är Siporexplank brukar jag dra upp en regel på väggen med plugg (eller kragad stålspik), samt ordentligt med PL400. Sedan fäster jag fixturen med franska träskruv i denna.
 
Tack så mycket för svaret!
 
Jag fortsätter i denna tråd.
Jag funderar starkt på vägghängd toa. Mina väggar är uppbyggda av 15mm träspont i badrummet där jag avser montera ex mineritskivor och kakel.
Detta bör väl hålla att fästa en hägghängd wc i?
Vad jag förstår så står även hållaren på golvet även om den inte fästs med några förband så det blir mest en dragkraft utifrån väggen.
 
Det beror ju helt på hur råsponten sitter fast. Att sätta fixturen i bara råsponten mitt emellan reglar på c/c 600 kommer inte fungera. Men dra upp en planka, kanske 45x145 på flatan horisontellt på väggen och fäst denna i reglarna. Då kan du sedan fästa fixturen i denna, och lasten fördelas mycket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.