Jag ska hänga upp en boxningssäck som väger 50kg. Skruven till boxningssäcken har fallit ut ur taket, letar alternativa sätt att installera den. Tänker mig någonting liknande. Har åtkomst till balkarna via vind, innertaket täcker balkarnas undersida.
 
  • Alternativ montering av boxningssäck med robust krok fäst i träbjälke.
S
Om du nu har tillgång till bjälken, så är det bara en bit rep runt, så blir det bra
 
Skulle inte rekommendera rep, det kommer nötas av väldigt snabbt. Jag skulle tittat på en rejäl öglebult som dras genom hela bjälken.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
S
Centano Centano skrev:
Skulle inte rekommendera rep, det kommer nötas av väldigt snabbt. Jag skulle tittat på en rejäl öglebult som dras genom hela bjälken.
Nu pratar vi inte om ett litet snöre, som man gör julklappar med. Klarar rep av att förankra båtar, så kommer en liten boxsäck att hänga kvar, tills ägaren dött.
 
  • Haha
Johan456
  • Laddar…
namnbyte
S Sernando skrev:
Nu pratar vi inte om ett litet snöre, som man gör julklappar med. Klarar rep av att förankra båtar, så kommer en liten boxsäck att hänga kvar, tills ägaren dött.
Har spenderat en tredjedel av mitt liv med boxning som huvudsaklig träningsform, aldrig sett någon godkänd säck hänga i rep pga det är en skitdålig idé. Rep degraderas/bryts ner med åren, förutom att de även nöts ner. Rep på båtar byts med jämna intervall, sjukt onödigt att ha sådant serviceschema hemma.

Boxsäckar hängs i kedja och inget annat, med svetsade länkar annars öppnas de om någon ansenligt hård och snabb handklump använder säcken.
 
S
namnbyte namnbyte skrev:
Har spenderat en tredjedel av mitt liv med boxning som huvudsaklig träningsform, aldrig sett någon godkänd säck hänga i rep pga det är en skitdålig idé. Rep degraderas/bryts ner med åren, förutom att de även nöts ner. Rep på båtar byts med jämna intervall, sjukt onödigt att ha sådant serviceschema hemma.

Boxsäckar hängs i kedja och inget annat, med svetsade länkar annars öppnas de om någon ansenligt hård och snabb handklump använder säcken.
Haha ja det är klart att det här är en professionell boxare, som ska hänga upp sin säck i ett gym, som används 12h per dag och 365 dagar per år.

Herregud vilket skitsnack. Tågvirke inomhus som bryts ner degraderas med åren. Hahaha ja mkt skitsnack ska man få höra talas om i livet. Serviceschema för att byta ut trampar på båtar. 20 års användning av tågvirke och tampar hos normala fritidsbåtar, jag tror att en boxningsäck inomhus lever ett betydligt enklare liv. Ja herregud mannen 🤣🤣
 
namnbyte
S Sernando skrev:
Haha ja det är klart att det här är en professionell boxare, som ska hänga upp sin säck i ett gym, som används 12h per dag och 365 dagar per år.

Herregud vilket skitsnack. Tågvirke inomhus som bryts ner degraderas med åren. Hahaha ja mkt skitsnack ska man få höra talas om i livet. Serviceschema för att byta ut trampar på båtar. 20 års användning av tågvirke och tampar hos normala fritidsbåtar, jag tror att en boxningsäck inomhus lever ett betydligt enklare liv. Ja herregud mannen 🤣🤣
Allt organiskt bryts ner med åren, speciellt när nötning/utmattning finns med i bilden, här kan du läsa mer, även om det är inom klättring är det rep som rep https://www.northstar.se/info/dynamiska-rep Du är lika jäkla dryg som alltid så tvivlar väl förvisso på att du kommer göra någon större ansats, mer än att glida vidare med fler kraftigt utvecklingsbegränsade kommentarer
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nu har jag inte gjort något liknande, men jag skulle nog pröva med 2 parallella öggleskruvar typ som till byggställning:
https://www.monzon.se/produkter/ramstallning-alu/stallningsdelar-frame/ogleskruv/
Sedan en kort gängstång med 4 låsmuttrar. En på var sida om öggleskruvarna. Ännu starkare blir det om du tar genomgående M-gängade öggleskruvar som går upp till ovansidan av balken, och där har bricka och låsmutter. Nackdel med genomgående är att du då får en kraftigare köldbrygga, om du har kallvind.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
namnbyte
Lilllens förslag här ovan är riktigt bra, speciellt det genomgående alternativet. Se även över hur balken sitter mot krafter sidledes, beroende på hur hårt du pucklar på säcken.
50kg säck med ett bra slag blir ett ganska kraftigt ryck i fästanordningen...har sett hela crosscage-ställningar av metall stå och kraftigt vingla. Vad jag försöker få ur mig är att eventuellt kan det vara en god ide att fälla in någon kortling som stabiliserar balken i sidled
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.