Hej!
Flyttade precis till ett hus vars garagetak är ett låglutande plåttak.

Kollade lite snabbt här om dagen och såg att plåten är monterad med spikar som motsvarar farmarskruvar med gummibrickor. Det är väl så de gjorde på 70-80 talet.
Av erfarenhet vet jag att det är ingen bra lösning när spikarna efter så många år kan ibland sticka ut fler cm.

Jag såg att gamla ägaren har kladdat runt alla skallar med någon fog säkert för att täta så gott han kunde.

Jag tänkte iaf dra ut alla spikar och montera plåtrn med farmarskruvar.

Och nu äntligen till min fundering.
Som jag kunde se på nätet så finns det två varianter av farmarskruvar för plåttak.
Ena är den traditionella skruven med metallbricka med gummi på och den andra är skruven enbart med gummi bricka.

Egentligen den traditionella skruven med metallbricka borde vara lite riskabel med tanke på att själva skruvskallen av metall trycks mot metallbrickan vilket i sig är aldrig 100% tätt, altså metall mot metall är sällan tätt. Det kanske lämpar sig för plåttak med kraftig lutning men för en låglutande tak där snön kan börja smälta vilket kan skapa extra vattentrycket kanske är ingen bra ide.

I min värld en farmarskruv med enbart gummibricka borde täta till 100% eftersom både skruvens skalle ligger dikt an mot gummi samtidigt som hålet i takplåten täcks av gummibrickan.

Några resonemang kring min fundering?

Vad föreslår ni?
 
Förstår din undran.
Brickan är väl i form av en parabol av den anledningen att den ska tryckas ihop mot skruven och täta runt den oxå.
Viktig med båda sorterna är att inte dra för hårt och klämma sönder packningen.
 

Bästa svaret

A
Är spikarna spikade i topparna som det brukar se ut så funkar inte skruv istället för skruven ska sitta i bottnarna så att packningen tätar som den ska
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
mickesundström skrev:
Är spikarna spikade i topparna som det brukar se ut så funkar inte skruv istället för skruven ska sitta i bottnarna så att packningen tätar som den ska
Så sant!
Märkte nu att det var faktiskt i toppar som spikar satt i.
Aj då! Är det bara efterspika och täta som gamla ägaren gjorde? Långa farmarskruvar burde ju ändå täta bättre än gamla spikar, tycker man ju.

Varför gjorde man så på den tiden? Är det för att mestadels vatten rinner längst med bottnarna?
 
A
T tyomka skrev:
Så sant!
Märkte nu att det var faktiskt i toppar som spikar satt i.
Aj då! Är det bara efterspika och täta som gamla ägaren gjorde? Långa farmarskruvar burde ju ändå täta bättre än gamla spikar, tycker man ju.

Varför gjorde man så på den tiden? Är det för att mestadels vatten rinner längst med bottnarna?
Allt spikades ju mestadels förr istället för skruv ,Ankarskruv/farmarskruv osv förekom knappast om det ens fanns då ,splkade allt under utbildningen i början på 90-talet så skruv kom senare plåt skruvades däremot
Känns som tidens tand gjort sitt i läkten där spiken sitter i kombination med plåtens rörelse , vette fasen om du får nån fog att sitta så du blir nöjd -plåt är rätt tråkig i rörelsen av värme/kyla .
Knacka ner spikarna och ha koll ett byte kanske inte är jätteavlägset om det är 70-80-tal heller ? Det lilla som kan tänkas komma in hamnar väl på papp eller trampduk så det är försumbart också -alla hus som har spikad plåt ser ut så efter ett tag
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Spika i topp, skruva i dal.
 
T tyomka skrev:
Varför gjorde man så på den tiden? Är det för att mestadels vatten rinner längst med bottnarna?
Ja. Spiken var inte så tät och därför bäst att ha där det var minst vatten. Med skruvdragare är det lätt att dra för hårt och plåten är inte så stark i topparna.
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.