Hej!

Köpte och flyttade in i en 70 tals villa i höstas och har en hel del att göra både med hus och trädgård..

Nu när solen börjar komma fram så har jag börjat kolla på trädgården..

Trädgården är ca 1000kvm, tomten vart vildvuxen men väldigt mycket fina växter (tidigare ägare älskade blommor och växter) men tyvärr så blev det för mycket för henne så växterna tog över trädgården.

Har nu rensat/sålt bort majoriteten av buskar och växter så nu börjar jag få fram gräset men har märkt att det är otroligt lerigt och kladdigt under de lilla lager med gräs..

När jag har lyft växter så är det väldigt kompakt blålera (området är byggt på gammal leråker)
Har noterat nu under vintern att vatten rinner undan otroligt dåligt (innan frosten) och har stora pölar ett par dagar innan det runnit undan..

Det bästa hade vart att skala hela trädgården och göra om allt men den pengen finns inte i trädgårdsbudgeten:)

Har en liten tanke att hyra en 2t mini grävare, gräva en större parkering och samtidigt ev dränera ena sidan av huset.

Men för hålla budgeten nere så tänkte jag att även om det är lerjord som jag gräver upp , borde de inte går att tex blanda denna med kanske ca 30% barkmull och fylla ut trädgården med? Eller bör man försöka få bort leran?
Rötter och sånt, går det bra att de hänger med eller behöver man rensa?

Sen har jag några ställen på tomten och inte jätte långt ifrån huset man ser att det har sjunkit rätt bra, går det att gräva ett stråk till tex ett lite djupare hål mitten av trädgården, lägga markduk i hålet och i stråken - makadam - stenkista i hålet och dräneringsrör i stråket - på med makadam och linda in detta med duken sen på med jord? Eller måste stenkistan gå till dagvattenledningar? Eller gör man inte såhär?😅
 
Jag gissar att gräset växt dåligt under buskar och andra växter och att det blir bättre framåt sommaren. Vill du skynda på det så lägg ut ett lager jord och så nytt gräs när det blivit varmare men du kan lika gärna vänta till hösten då du dels ser vad som händer och dels slipper vattna det nysådda gräset i samma omfattning.
Vill du bryta upp leran mer så jobba ovanifrån med täckodling (löv, träflis, täckbark etc) och ettåriga växter som lämnar stora rotsystem efter sig.
 
  • Gilla
Robbban77
  • Laddar…
Så här års blir det ofta lite lerigt om det är lerjord, men det torkar vanligtvis upp när snön är helt borta och tjälen har gått ur jorden. Mitt i torra sommaren kommer du att vara glad för din lerjord, för då är du den enda i kvarteret som har grön gräsmatta.

Vänta gärna en säsong innan du bestämmer dig. Om du tog bort mycket träd och buskar förra året har du ännu inte sett hur marken beter sig under året utan dem.
 
  • Gilla
Robbban77
  • Laddar…
Hur gör jag bäst med detta?

Kan man gräva ner dräneringsrör som kopplas in i befintliga dräneringen vid huset?

Gräva en grop som går en bra bit ut på tomten, lägger matta, makadam, rör, makadam, viker över restretande matta sen på med ca 15cm jord?
 
  • Vattenfylld trädgård med översvämningsproblem, betongplattor och dräneringsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.