Hej

Tretex i sej är rätt kass att skruva i. Det kan finnas en brädvägg bakom, men om det INTE gör det, vad gör man då?

Någon som har provat gipsankare med STOR gänga?

Eller några andra ideer?
 
B berraX skrev:
Hej

Tretex i sej är rätt kass att skruva i. Det kan finnas en brädvägg bakom, men om det INTE gör det, vad gör man då?

Någon som har provat gipsankare med STOR gänga?

Eller några andra ideer?
Måste finnas något bakom, borra ett litet hål och undersök .
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Måste finnas något bakom, borra ett litet hål och undersök .
Ibland, ibland inte.....

Ibland är det luft direkt bakom men med en längre skruv kan man hitta fast underlag.
Men någonstans finns en "psykologisk" gräns för hur långa skruvar man kan använda....
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Treetex kan väl sitta ovanpå en reglad träkonstruktion, och ska man då ha upp något tungt får man leta reda på var reglarna finns. 50-talet var väl en övergångsperiod från plankväggar till moderna regelkonstruktioner.

När byggdes ditt hus och vad vet du om dess uppbyggnad?
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Treetex kan väl sitta ovanpå en reglad träkonstruktion, och ska man då ha upp något tungt får man leta reda på var reglarna finns. 50-talet var väl en övergångsperiod från plankväggar till moderna regelkonstruktioner.

När byggdes ditt hus och vad vet du om dess uppbyggnad?
Huset är från 1800-talet men förstås renoverats i omgångar. Jag tror att man kan hitta alla möjliga typer av konstruktionslösningar. Och det är väl en del av problemet. Man vet inte, prövar, och så fungerar det inte.

Nu är vi inne på en kattvind och skall sätta upp hyllor.
Det här behöver inte bli jättevackert. Mer viktigt är att det inte rasar ner.
Man kan ju tänka sej att det sitter reglar där Tretexskivorna skarvas. En variant är att man sätter en OSB-skiva över den yta som skall täckas av hyllan, och sätter fast OSB-skivan i väggen där Tretexskivorna är skarvade. Sedan är OSB--skivan bra att dra skruv i.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Finns inga plugg som funkar för tretex, Speciellt inte för hyllor.
Bara leta något stabilare innanför skivan
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Finns inga plugg som funkar för tretex, Speciellt inte för hyllor.
Bara leta något stabilare innanför skivan
Jag anade det men hoppades ändå att någon skulle ha hittat "lösningen". Jag tycks inte vara ensam med att svära över den låga hållfastheten i Tretex och de problem som det innebär.
 
B berraX skrev:
Jag anade det men hoppades ändå att någon skulle ha hittat "lösningen". Jag tycks inte vara ensam med att svära över den låga hållfastheten i Tretex och de problem som det innebär.
Du för operera lite i väggen och fälla in extra reglar att fästa i.
 
  • Gilla
berraX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.