Aha... Tack för tipset! En vanlig manometer duger? Vaselin på kopplingarna - menar du att o-ringskopplingar/gängade kopplingar kan läcka in luft vid vakum? Jag har en Laddomat backventil i direkt anslutning till laddpumpen.
 
JA...just det en vanlig 0-2.5 bar manometer eller en med lägre skala duger bra,-ja vackum kan vara otroligt ""starkt ""och suga
in luft genom kopplingar ,hade samma problem själv med backventil tog en bra stund innan jag kom på att pumpen sög fast
backventilen slutade med en enkel lösning !!!! 1mm hål i ventilen och problemet var löst .Ett så litet hål försämrar inte backventilens funktion nämnvärt men förhindrar att den låser
sig med vackum.
MVH pr95
 
Ny teori utifrån Jaarmanens svar:
Efter att ha avslutat eldningen försöker jag trycka upp vatten i expansionen till det rinner ut i skvallerröret, vilket tar orimligt lång tid och går åt för mycket vatten. Det knäpper också som om det blir övertryck i tanken. Senast slutade jag att fylla efter en kort stund. Efter en stund kom det ändå vatten ur skvalleröret. Det borde väl tyda på att expansionsröret är ganska igensatt (äldre svartrör)? Om så är fallet bildas kanske undertryck när tempen i tanken sjunker. Är det då möjligt att luft sugs in genom automatluftaren på tanken - trots att denna sitter ett par meter lägre och flera meter bort i sidled i förhållande till expansionskärlet?

För att testa teorin - kan det räcka att täppa till automatluftaren med eltejp?
 
Du har väl en avstängnigskran före avluftaren som du kan stänga?
 
Nope... Avluftaren sitter högst upp på acken där laddröret är kopplat (toppladdning).
 
Hur högt gruntryck har systemet när du börjar elda och efter avslutad eldning?OM jag förtstog din beskrivnig av systemet
rätt har du expansionen på pannan fram+retur 8m bort,om du har en backventil på fram +en på retur och pannan svalnar
kan du få "undertryck" ett lägre tryck i tanken jämfört med pannan där exp: är ansluten.
Rita upp systemet på papper och titta på hur det ser ut med ett högre tryck i panna iförhållande till tank och tvärt om.
 
Jag satt och funderade på olika andra alternativ i föregående svar, sätt du tejp eller fett/vaselin på avluftaren (om den suger
in lite fett kommer det ju så småningom att synas i exp eftersom det "flyter" på vattnet)
Jag hade min exp på pannan med termoventil och backventil till tank allt enligt panntillverkarens rit.schema, när tanken svalnade (på grund av stort värmeuttag )snabbare än pannan fick jag ett lägre tryck i tanken än i pannan och pumpen orkade
inte öppna backventilen förrän termoventilen öppnat och jämnat ut trycket mellan panna o.tank.
Det här fenomenet uppstod efter ca 1års användning =jag tror att termoventilen inte var "tät" till först men att avlagringar från
vatten+smuts gjorde den tät??????????????..
 
Autoavluftaren var inte problemet vad det verkar - påsen jag satt på den har inte dragit ihop sig (å andra sidan avluftar den inte något vidare heller). Vaselintestet är ju smart - men kommer inte åt att se in i expansionen. Möjligen via skvallerröret då. Nästa test får väl bli backventilen efter ditt tips men det tar emot mentalt att tömma detta system...

Har också skrivit till Termoventiler för att se om de har några idéer. Problemet ligger väl sannolikt någonstans i den långa, krångligt dragna laddkretsen med pump nära expansionen i höjdled.
 
Har du fortfarande kvar samma problem?
Möjligtvis har du en luftficka som spökar eller backventilen,luft brukar försvinna efter en tids uppvärmning men om det hela
tiden är luft i systemet måste det vara otätt eller tjuvdra in luft någonstans,en koppling,spricka som vidgas när det blir varmt
men är tät när det svalnar eventuellt läkage syns inte utan dunstar bort när man eldar eller det blir varmt-.
 
pr95 skrev:
Har du fortfarande kvar samma problem?
Nja... Har inte vågat skriva tidigare och bara väntat på bakslag men:

Nu har jag eldat en vecka med bara svagt bubbel då och då i laddpumpen och inget bubbel alls i acktanken. Har luftat, de senaste gångerna mycket lite och aldrig problem med undertryck (att det suger in luft). Det som verkade förbättra läget var att jag stänger av radiatorpumpen (som sitter vid acken) när jag börjar elda. Tidigare kunde det låta som om hela tanken kokade, ett mycket kraftigt bubblade, när den började komma upp i temperatur. Provade att stänga av radiatorkretspumpen sist det "kokade" i tanken och oväsendet slutade. Liksom problemen med undertryck vad det verkar. Eldar nu ganska problemfritt (ta i trä och allt vad det heter) med radiatorpumpen avslagen.

Det funkar men på sikt måste jag ju kunna köra ut värme även när jag eldar (visserligen värmer kökspannan själv en del men ändå). Vad sjutton kan det här bero på? Undertryck och luft(insugning) när båda pumparna går? Att bara köra radiatorpumpen efter avslutad eldning (och laddpumpen avstängd) verkar inte medföra några problem, Jag har inte heller någon märkbar luft i radiatorkretsen.
 
Fortsätter kökspanneföljetongen som aldrig tar slut:

Har varit i kontakt med Thermoventiler och en mycket hjälpsam man där som tyvärr inte kunnat lösa mina problem, trots flera olika systemskisser. Grannen har hjälpt till med ett par förändringar - bland annat har vi tagit bort automatluftaren på acktankstoppen (ersatt med kulventil och manuell luftning) samt tillfälligt provat att flytta expansionen från laddkretsen till radiatorkretsen (jag vet hur potentiellt dumt det är men det var bara för att prova om luften sögs in den vägen pga närheten till laddumpen).

Allt det är dock bara att söka lindra symptomet på felet. Felet är nu helt säkert att det uppstår undertryck i systemet i vissa situationer. Vi har satt en manometer längst ner i acktanken som normalt sett visar c:a 0,8 bar. Men om jag kör laddpumpen samtidigt som radiatorpumpen går, sjunker trycket till c:a 0,2 bar vilket väl borde orsaka ett undertryck längre upp och därmed luftintag (var är ju nästan ointressant eftersom systemet inte an göras hemretiskt mot luftintag)?

Fenomenet med undertryck verkar dessutom bara uppstå när laddtempen i tanken närmar sig 80 grader. Att bara köra laddpumpen när jag eldar, respektive radiatorpumpen när eldningen är avslutad är inga problem och gör systemet luftfritt efter någon veckas eldning. Testar jag med båda pumparna börjar det alltid bubla våldsamt i tanktoppen när temperaturen nått c:a 80 (då bildas kraftigt med luft i tanktoppen som ligger och skvalar mot laddningen).

Någon som fattar något och som kan förklara?
 
Kan du inte göra en ritning över hela systemet med ungefärliga höjder och rördimensioner mm?
 
Jo, jag har en amatörmässig systembeskrivning som Thermoventiler ville ha. Har försökt ange de fakta jag har (och begriper...).

Ett par tillägg:

* Måttet G<-->F anger höjdskillnad expansionskärl <--> radiatorpump. Laddkopplet (pump+Thermomatic K) sitter dock c:a 1 meter under expansionskärlet (som dock för tillfället som sagt är kopplat på radiatorkretsen).

* Golvvärmepumpen ej inritad (golvvärme i tillbyggnadsdel på nedervårningen. Den pumpen sitter 3 meter fårn acktanken c:a 25 cm över golvnivå.

*Arbetstrycket verkar som sagt i normalfallet ligga på 0,8 bar men minskar enligt beskrivningen i mitt förra inlägg.

* Det gamla befintliga systemet har sex radiatorer, nu kompletterat med golvvärme i tillbyggadsdelen samt en radiator på tillbyggnadens övervåning.

Någon komplett ritning över systemet är omöjligt att göra eftersom det gamla systemet är en härva av svartrör vars dragningar är svårbegripliga och/eller osynliga (inte ens rörisarna begriper det). Hade dock inga problem innan installation av acken och tillbyggnationen.
 
  • system_01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter cirk.pumpen på framledningen eller returen?
Om den sitter på framledningen så innebär det ju att båda pumparna suger ur tanken och det är kanske därför du får undertryck i tanken.
För du borde ligga på ett normal tryck på ca 0,3-0,4 bar normalt eftersom du har 3-4 meter mellan exp.kärl och manometer. Men manometrar kan ju visa fel och minskar trycket med 0,6 bar som mätarna visar så innebär det att du får ett undertryck och en ev. luftficka överst, där trycket blir som lägst. (sen vart den luften kommer ifrån är ju en annan femma)
Att det blir värre när pannan börjar bli varmare borde stödja denna teori, eftersom då öppnar ladd-termomaticen mer och ökar suget från tanken.
Du skulle ju kunna prova att strypa igen ingående unionventilerna till pumparna lite så att du får ett tryckfall på pump ingången och därmed höjer trycket framför pumpen och i tanken.

Detta är en helt hypotetisk gissning, men det känns som du är beredd att prova alla möjligheter :)
om det blir bättre så kanske du ska flytta cirk.pumpen på retursidan eller skaffa riktiga strypventiler.

Hoppas du får till det
 
Tror att ritningen du har är ganska långt ifrån verkligheten? Om du gör en som visar precis hur det ser ut lovar jag att ta en grundlig titt? Sitter tex expansion direkt till tanken?

Om du ansluter en sluten slinga med pump (tex laddretsen) till en tank kan den nämligen inte påverka trycket i tanken om slingan inte har nån förbindelse med atmosfärstrycket. Med tankens tryck som referens kommer trycket i ledningen att sjunka ju närmare pumpens sugsida vi mäter för att vara lägst direkt innan pumpen och högst direkt efter pumpen och därefter sjunka ju närmare tanken vi mäter. När vi kommer till tanken är trycket naturligtvis samma igen (bortsett från skillnad i det statiska trycket pga olika höjd på anslutningarna i tanken.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.