Hej!

Jag har just kommit igång med att snickra men skulle vilja dimensionera mitt virke själv hemma.

Jag har även ställt mig i kö till diverse snickeriföreningar för att få tillgång till maskiner och göra grovjobbet därifrån.

Men jag undrar, hur gör ni andra som snickrar i lägenhet? Jag har handhyvlarna som behövs för att få det planhyvlat, men hur får man till rätt dimensioner om du har en skiva på 50mm och ska ner till 2mm t.ex, eller t.om 10mm?

Japansåg och vanlig ryggsåg har jag sett andra använda, men du har ju inget staket direkt som kan hjälpa dig på traven och få det hyfsat rakt. Dessutom är ju bitarna rätt så breda så du måste först såga till de på bredden, men för vissa projekt vill du ju kanske ha en bred och tunn skiva.
 
Det är bara att lära sig såga på frihand längs en linje, det behöver du ändå lära dig om du ska finsnickra för hand. Ett bra knep är att bara såga på den linje du kan se och jobba dig runt arbetsstycket. Skaffa en fogsvans med lite grövre klyvtandning för att såga längs fibrerna så går det fortare och blir mindre risk att du tappar fokus och gör fel.
Linjen kan du fixa med linjal, snörslå eller någon form av höjdmått om du redan har en plan yta att jobba på.
 
P Pettman skrev:
Det är bara att lära sig såga på frihand längs en linje, det behöver du ändå lära dig om du ska finsnickra för hand. Ett bra knep är att bara såga på den linje du kan se och jobba dig runt arbetsstycket. Skaffa en fogsvans med lite grövre klyvtandning för att såga längs fibrerna så går det fortare och blir mindre risk att du tappar fokus och gör fel.
Linjen kan du fixa med linjal, snörslå eller någon form av höjdmått om du redan har en plan yta att jobba på.
Ja det alternativet finns förstås, och det är så jag har gjort med mindre bitar virke. Men om jag vill få ner en bit virke från t.ex 5cm till 2cm då funkar det inte med såg eftersom att bitarna kan vara rätt så breda och långa. Det hade t.ex gått med bandsåg?

Men finns det några andra sätt utöver handsåg som man skulle kunna göra på hemmaplan? Mindre/tystare versioner av bandsåg?
 

Bästa svaret

N n.krans skrev:
Ja det alternativet finns förstås, och det är så jag har gjort med mindre bitar virke. Men om jag vill få ner en bit virke från t.ex 5cm till 2cm då funkar det inte med såg eftersom att bitarna kan vara rätt så breda och långa. Det hade t.ex gått med bandsåg?

Men finns det några andra sätt utöver handsåg som man skulle kunna göra på hemmaplan? Mindre/tystare versioner av bandsåg?
Handsåg är lösningen.

Ska du klyvspga funkar en roubo frame saw
https://journeymansjournel.wordpress.com/2021/06/13/roubo-frame-saw/

Eller en hederlig Sandvik..
 
N n.krans skrev:
Ja det alternativet finns förstås, och det är så jag har gjort med mindre bitar virke. Men om jag vill få ner en bit virke från t.ex 5cm till 2cm då funkar det inte med såg eftersom att bitarna kan vara rätt så breda och långa. Det hade t.ex gått med bandsåg?

Men finns det några andra sätt utöver handsåg som man skulle kunna göra på hemmaplan? Mindre/tystare versioner av bandsåg?
Jag har sågat brädor av en 50-60cm lång bit askstock med diameter runt 25cm med bara handsåg så det går visst. Tar lite tid bara, speciellt om den redan är torkad. Har du en större träbit får du ta en större och grövre handsåg. Sen är det bekvämt med bandsåg, jag ledsnade på att klyvsåga för hand och skaffade en. Jag står dock fast vid att det är viktigt att kunna såga exakt på frihand.
Det finns ju ganska små bandsågar men de låter fortfarande en hel del, tror det är interaktionen blad-virke som för mest oväsen och då är det svårt att göra något åt det (annat än att sänka hastigheten på bandet).
Frustrator Frustrator skrev:
Ska du klyvspga funkar en roubo frame saw
[länk]
Klosåg kallas de på svenska, i alla fall i "Handbok i pedagogisk slöjd..." från 1890. Borde gå att få till en okej variant relativt enkelt om man tar ett enmeters (36tums?) bågsågsblad med hyveleltandning (brukar anges som lämpliga för färskt virke) och mekar ihop resten av metalldelarna av diverse byggbeslag.
 
Redigerat:
M
Undvika in i det längsta ...... men:

Fogsvans: 4,5 TPI, 660mm lång
Märka med linjer runtom
Gott om tid och tålamod
Tillräckligt med öl i kylen

Fästa brädan i hyvelbänken så den lutar bort från mig (nedre delen nära kroppen/fötterna). Vända brädan regelbundet (sågsnittet inuti brädan blir som ett uppochnedvänt V)
 
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.