A adron skrev:
Jag tror att det var nåt sånt de konstaterade behövdes. Antingen stänga av den eller att indikera ej ansluten/ingen spänning, för att få bilen att göra om detekteringen av antal faser. Jag råkar ha just en sån bil som har det problemet. Här är en gammal tråd i ämnet:

[länk]
Det där är ett gammalt problem. Det har väl kommit minst två fw-uppdateringar sedan dess. Är ju ganska osannolikt att det finns bilar som inte varit inne på service.
 
Osannolikt är det men inte omöjligt. Eller att bilar av någon anledning inte uppdaterats trots att de varit på service. Eller att det förekommer på andra modeller. Det gjordes ju också en uppdatering av laddboxen så att den slutade byta på det sätt den tidigare gjorde.
 
A adron skrev:
Osannolikt är det men inte omöjligt. Eller att bilar av någon anledning inte uppdaterats trots att de varit på service. Eller att det förekommer på andra modeller. Det gjordes ju också en uppdatering av laddboxen så att den slutade byta på det sätt den tidigare gjorde.
Vad har det varit för bilar?
 
Fiat 500e/Stellantis bråkar fortfarande vid byte mellan 1/3 faser utan omstart av laddningen....
 
pacman42 pacman42 skrev:
Fiat 500e/Stellantis bråkar fortfarande vid byte mellan 1/3 faser utan omstart av laddningen....
Men jag kan väl köpa den lilla tvisten, varför ska man kunna byta under laddning?
 
K karlmb skrev:
Men jag kan väl köpa den lilla tvisten, varför ska man kunna byta under laddning?
Jag byter mellan enfas och trefas för att kunna optimera laddningen av två bilar efter elpriset. Den ena har bara enfas och då kan jag ladda den andra på en annan fas samtidigt.
 
K karlmb skrev:
Men jag kan väl köpa den lilla tvisten, varför ska man kunna byta under laddning?
Om du vill ladda en bil på en fas (PHEV) och en på tre faser samtidigt så är det praktiskt. Då kan båda ladda enfas med de två minst belastade faserna till att börja med. När sedan den ena bilen laddat klart så kan boxen switcha till 3 faser.
 
Är det inte det bästa att maxa trefasladdningen mot timmarna med lägsta elpriset och ladda enfas på övrig tid?
Väntar man på att en PHEV ska bli färdig kan de billigaste timmarna ha passerat, men det beror förstås på körmönster dvs hur tomt batteriet var och batteristorlek.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Är det inte det bästa att maxa trefasladdningen mot timmarna med lägsta elpriset och ladda enfas på övrig tid?
Väntar man på att en PHEV ska bli färdig kan de billigaste timmarna ha passerat, men det beror förstås på körmönster dvs hur tomt batteriet var och batteristorlek.
Om man vet ungefär hur mycket bilarna skall laddas så kan man optimera ytterligare. I mitt fall så vet jag att frugans bil behöver laddas ca 2h på 11kW och min bil ca 3h på 3,7kW enfas. Då har jag valet att ladda hennes bil på de två billigaste timmarna och min på de tre efterkommande, eller så kan jag ladda hennes bil på 11kW i en timme och bägge bilarna ned 3,7kW på de tre efterkommande timmarna. Det är billigast att ladda hennes bil på två timmar om summan av elpriset på timme två och timme fem är lägre än summan på elpriset på timme tre och timme fyra (numret är vilken timme som är billigast bäst billigast osv).
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag byter mellan enfas och trefas för att kunna optimera laddningen av två bilar efter elpriset. Den ena har bara enfas och då kan jag ladda den andra på en annan fas samtidigt.
Är det en Kia? Det går ju att ladda dem på 400V 2-Fas.
 
K karlmb skrev:
Är det en Kia? Det går ju att ladda dem på 400V 2-Fas.
Nej, jag har en Mitsubishi outlander.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, jag har en Mitsubishi outlander.
Ok. Och problemet är alltså att Fiat måste börja om och det måste du fixa via Fiat-appen på nåt sätt?
 
K karlmb skrev:
Ok. Och problemet är alltså att Fiat måste börja om och det måste du fixa via Fiat-appen på nåt sätt?
Nej, jag lade in 10s vila i koden för laddaren varje gång jag byter ström eller antal faser istället.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Är det en Kia? Det går ju att ladda dem på 400V 2-Fas.
Nej, inte 400V. Den kan ladda med två laddare parallellt från samma fas. Dvs 240v 32A. Bilen har tre enfas ombordladdare. Kan ladda med 16A på en fas, eller 32A från en fas, eller 3*16A från tre faser.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Nej, inte 400V. Den kan ladda med två laddare parallellt från samma fas. Dvs 240v 32A. Bilen har tre enfas ombordladdare. Kan ladda med 16A på en fas, eller 32A från en fas, eller 3*16A från tre faser.
Sorry, menade att man kan köra 2-fas o transformera ner till 230V. Då drar man ström från 2 faser samtidigt och belastar jämnare. Egentligen kan du ju göra det med en Mitsu också då.
Vilken bil tänker du på som kan ladda 3-fas, vi pratar väl om de som bara erbjuder en-fas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.