Hej. Håller på att renovera ett mindre rum på 6kvm. Efter att ha plockat bort översta laminatgolvet så har den fina plastmattan blottats som bedömt är original från när huset byggdes -74. Golvet lutar konstigt på ett ställe så jag avser att riva bort limmad plastmatta med spånskiva för att kontrollera och rikta upp golvet.
Tankarna förs såklart ganska fort till asbest i gammalt lim.
Tänkte kontrollera här om det är någon annan som stött på samma färg på limmet eller har ett annat utlåtande kring plastmattan.
 
  • En gammal delvis avlägsnad plastmatta i grönt avslöjar brunt lim och underliggande spånskiva på ett husgolv under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
När det gäller lim är det svartlim som kan innehålla asbest och ditt lim är inte svart.
Det förekom mattor med mattor så en analys kan vara bra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller lim är det svartlim som kan innehålla asbest och ditt lim är inte svart.
Det förekom mattor med mattor så en analys kan vara bra.
Jag har läst* att limmet inte behöver vara svart för att innehålla asbest.

(* källa saknas utan googling som jag inte ids med just nu, men det kan såklart ha varit någon analysfirma som vill ha fler kunder)
 
BirgitS
M mrsnhp skrev:
Jag har läst* att limmet inte behöver vara svart för att innehålla asbest.

(* källa saknas utan googling som jag inte ids med just nu, men det kan såklart ha varit någon analysfirma som vill ha fler kunder)
Ska man i alla fall skicka in en mattbit på analys så kan man ju lika gärna passa på och skicka in lite lim också :)
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Uppdatering:
Tack för lite inputs!
Vi skickade iväg på analys och dom hittade ingen asbest 👍
 
  • Gilla
thomas_f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.