Är du byggherre ansvarar du väl för bl.a. regelefterlevnad och dylikt. Hur är det tänkt att det ska kunna skötas om du inte ges tillträde till fastigheten/huset?
 
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Det finns ju en massa regler för byggarbetsplatser, hur vida de gäller juridiskt i nån lag vet jag inte, eller om storleken på bygget har nån betydelse.
Du behöver ID06.
Bli inskriven.
Läsa/göra säkehetskurs för det aktuella bygget.
Om du saknar detta får du gå runt med en ledsagare.
Barn brukar vara förbjudet, du måste vara 18 år.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Har inte något med saken att göra. En byggarbetsplats har privatpersoner inte tillträde till, vilket är precis vad ett husbygge är. Klarnar det för dig nu?
Du behöver knappast beskriva problemet, jag har full förståelse för vad en byggarbetsplats är.

Din jämförelse är fortfarande dålig, men gör ett nytt försök, du kommer säkert på något bättre nästa gång!👍
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En stor skillnad är att på bilfabriken jobbar proffs som kan varje delmoment och om det ändå går snett justeras det i efterkontrollen innan du ens ser bilen.

På ett husbygge kan
Personligen tycker jag det är självklart att man får tillgång till bygget (inte nödvändigtvis under arbetstid då risken för olyckor kan vara påtaglig)
Det är entreprenören som ansvarar för byggplatsen. Om TS nu anser att det är klantar resp slarvpellar på bygget bör TS ta upp detta med byggansvarig. Om arbetsplatsen inte är säkrad ( som att TS kan trampa omkring på arbetsplatsen med risk för skador) kan TS ta kontakt med facket som gör syn. Om TS inte är nöjd med arbetet tas detta upp med husföretaget och dessutom senare vid överlåtelse/besiktning.

Man har alltid valet att bygga i egen regi. Det borde kanske TS förmodligen ha gjort. I övrigt blev det standardhus jag fick byggt av husföretag mycket fint så jag reagerar faktiskt över att man kör över en hel yrkeskår i detta forum.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Personligen kan du få tycka precis vad du vill, men det hjälper föga. Vad skulle din närvaro i egenskap av okunnig privatperson, tillföra bygget anser du?
Vad vet du om min kunskapsnivå?

Det är vanligt förekommande att byggare gör fel (det finns massor av trådar här på BH om det) så det behövs kontroll av någon som bryr sig, d.v.s köparen.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Om TS nu anser att det är klantar resp slarvpellar på bygget bör TS ta upp detta med byggansvarig.
Om TS inte ens får titta på bygget så är det svårt att ha en åsikt om bygget innan det är för sent.
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
H
S Sernando skrev:
Jobbar du på företaget som bygger huset? Nej det gör du inte, så då har du heller inget där att göra. Bara för att du har köpt en bil, får du inte besöka tillverkaren för att kolla in bygget av den.

Är det verkligen myndiga personer som är medlemmar här?
Hej, tack för input men du framhåller enbart en ståndpunkt utan att presentera något underlag eller källa till att din åsikt stämmer med vad som faktiskt gäller. Tidigare i tråden så har tex ABS18 hänvisats till när det gäller rätten att besöka ett bygge, menar du att den inte gäller?
 
Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
H Hobby Bob skrev:
Hej, tack för input men du framhåller enbart en ståndpunkt utan att presentera något underlag eller källa till att din åsikt stämmer med vad som faktiskt gäller. Tidigare i tråden så har tex ABS18 hänvisats till när det gäller rätten att besöka ett bygge, menar du att den inte gäller?
I min värld, där byggen kan vara miljardprojekt, har beställaren självklart tillgång till bygget, beroende på roll hos beställaren med eller utan ledsagare. Men de representanter från beställaren som är ansvariga för bygget kan vara där på egen hand, vilket också är viktigt för att kunna följa upp att beställt levereras. Mycket går ju inte att se när det är klart.

Från entreprenörens sida önskas en aktiv beställare eftersom det är lättare att lösa problemen direkt med någon som är insatt än via jurister 5 år senare.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.