A Alexn72 skrev:
Så man gör en anmälan men man vet inte varför...
Jag börjar förstå varför polisen har fullt upp..
Varför, är ju glasklart. Det var rubriceringen som inte behövde specificeras av anmälaren.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Jag har svårt att se hur det skulle kunna va tal om att något som helst straffbart brott har begåtts av någon annan än möjligen arbetsgivaren eller byggherren om det inte var lämpligt ur någon slags brand eller arbetsmiljösynpunkt att sova där.

Och att äta saker kvarlämnat i en sommarstuga är ju kutym? Är det bara jag som inte ens tycker det är konstigt.
Ja, det är nog bara du. 😉
 
  • Haha
AG A
  • Laddar…
han.kan han.kan skrev:
Att det har pågått i 2v utan att ni har kollat låter lite konstigt, ni hade kunnat se detta tidigare om ni också har intresse i hur arbetet blir utfört och på det viset få en uppfattning om standarden på arbetet. Har jag hantverkare hos mig så bjuder vi alltid på fika och mat om jobbet pågår längre. Det är bra att skapa en bra atmosfär som sedan också kommer att prägla jobbets utförande. I det här fallet hade jag kollat upp hur kan jag bistå
Återigen ett raljerande inlägg. Att utgå ifrån att de inte visat intresse. Det kan finnas många orsaker att det inte går att övervaka ett arbete. Självklart är det jättebra att göra det men har man inte möjlighet så ska arbetet ändå utföras korrekt. Och tycker du att det är ok att ha x antal personer på mat och fika i ett par veckor så är ju det toppen för dina hantverkare men förvänta dig inte att andra ska göra på samma sätt. "hur jag kan bistå"? Ska de be hantverkarna skriva frukostönskemål eller erbjuda dem sängar?
 
  • Älska
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu får du bestämma dig!
Endra så tillåter man arbetare att övernatta hos kunder utan lov, eller också inte. Tror/tycker du att det är okej för byggarbetare att olovligt övernatta under vissa särskilda omständigheter. Exempelvis, om du är rik, ensamstående i ett jättestort hus. Eller i en sommarstuga som du bara bor i ibland. Eller om du har en förvärvsinkomst på mer 250kkr/år exempelvis.
Eller tror du som jag. Nämligen att det ALDRIG är tillåtet att göra det utan lov. Jag hade kunnat förstå om du ville skydda arbetarna, och därför inte polisanmäla. Men du har inte tänkt på att arbetarna sannolikt är utnyttjade. Deras arbetsgivare följer inte avtal. Det är olagligt att hysa arbetare på så vis. Så varför ska man skydda en sådan arbetsgivare?
När det sen visar sig att ett försäkringsbolag anlitar ett sådant bolag, så måste man sätta stopp.
Det är klart att det inte är ok att göra det utan lov. Men att kontakta polisen tycker jag är onödigt innan man tagit ett samtal med först gubbarna och beroende på deras svar även försäkringsbolaget.
 
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Det är ingen ”mindre” problem. Det är det är grovt tilltag om det skedde utan ert tillstånd.
Lät dock själv långväga hantverkare bo under veckorna när de renoverade ett tomt hus, för oss, MEN mot ersättning, naturligtvis. Hade aldrig tillåtit det i egna möbler! Du skall absolut inte tillåta det.
Men om du vill hjälpa till så låt det kosta men då på dina villkor, dvs i hänvisade rum och möbler, vilket kan innebära du måste köpa utrustning tex sängkläder o madrasser på deras bekostnad.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 4 till
  • Laddar…
Och tar man betalt för boendet så kommer naturligtvis byggfirman att lägga på kostnaden på ev anbud. Men naturligtvis ska man vara ense INNAN man sätter igång.
 
G Genoveva skrev:
Återigen ett raljerande inlägg. Att utgå ifrån att de inte visat intresse. Det kan finnas många orsaker att det inte går att övervaka ett arbete. Självklart är det jättebra att göra det men har man inte möjlighet så ska arbetet ändå utföras korrekt. Och tycker du att det är ok att ha x antal personer på mat och fika i ett par veckor så är ju det toppen för dina hantverkare men förvänta dig inte att andra ska göra på samma sätt. "hur jag kan bistå"? Ska de be hantverkarna skriva frukostönskemål eller erbjuda dem sängar?
Ja, varför inte🤗
 
  • Haha
Genoveva
  • Laddar…
Unikt namn
Hantisarna squattar i sommarstugan och plundrade kylen.
Ändå finns det röster som tycker det är rimligt!? Helt otroligt....

Men det kanske är troll-personan som växer fram i takt med att långburkarna rinner ner? 🤔
Någon annan rimlig förklaring hittar jag då inte.
 
  • Gilla
  • Haha
dennis svensson och 10 till
  • Laddar…
Husägaren tyckte väl att det var rimligt då det fick pågå i 2 veckor
 
G Genoveva skrev:
Ja, det är nog bara du. 😉
Att ta någons egendom ex mat är väl stöld förvisso ringa men ändock.
Att bo i någons hem utan tillstånd är väl egenmäktigt förfarande
Allt det detta utmynnar sig väl att det är bara att ta betalt för kost o logi.
Från 600kr/dygn och uppåt
 
  • Gilla
  • Haha
Genoveva och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hantisarna squattar i sommarstugan och plundrade kylen.
Ändå finns det röster som tycker det är rimligt!? Helt otroligt....

Men det kanske är troll-personan som växer fram i takt med att långburkarna rinner ner? 🤔
Någon annan rimlig förklaring hittar jag då inte.
Därför kör jag kortburk istället 😉
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
han.kan han.kan skrev:
Husägaren tyckte väl att det var rimligt då det fick pågå i 2 veckor
I en sommarstuga vistas man inte för jämnan, det borde du inse. Särskilt inte under vinterhalvåret. Många har mellan 10-50mil till sin sommarstuga. Det är då inget man man bara åker för att "kolla läget". Det går ju inte att åka dit och sova över, om badrummet är under renovering.
Samt vem i helvete hade kunnat förutse att försäkringsbolaget skulle anlita en så oseriös firma.
Jag hade inte tyckt det var konstigt om det upptäkts ännu senare. Men nu åkte ändå ägarna av stugan för att kolla hur arbetet fortlöpte.
Vad är det som är så förbannat konstigt?
 
  • Gilla
  • Haha
EllinorLag och 6 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
I en sommarstuga vistas man inte för jämnan, det borde du inse. Särskilt inte under vinterhalvåret. Många har mellan 10-50mil till sin sommarstuga. Det är då inget man man bara åker för att "kolla läget". Det går ju inte att åka dit och sova över, om badrummet är under renovering.
Samt vem i helvete hade kunnat förutse att försäkringsbolaget skulle anlita en så oseriös firma.
Jag hade inte tyckt det var konstigt om det upptäkts ännu senare. Men nu åkte ändå ägarna av stugan för att kolla hur arbetet fortlöpte.
Vad är det som är så förbannat konstigt?
Usch vad du svär
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
S SofieL. skrev:
Det är säkert ett problem som behöver lösas på ett rätt sätt.
Det är den person som har ett avtal/överenskommelse med företagets chef/ledning som äger problemet, dvs dina föräldrar.
Det är viktigt att reda ut t ex om man har fått ett bättre/lägre pris i utbyte, dvs att hantverkare fick bo i stugan som minskade kostnader.
Eftersom hantverkarna inte talar svenska befinner de sig i en utsatt position. Det händer tyvärr ofta att svenska företag ägda av svenskar utnyttjar utländska hantverkare och ger dem en felaktig information om att man får bo på plats där man jobbar. Och dessutom tar pengar från arbetarna för boendet! Verkligen äckligt!
Först skaffa information från företagets ledning och sen prata om ev. ersättning för skador mm. Det är företagets ägare/ledning som bär ansvaret, inte hantverkarna som anställda.
Vi kan börja med att ingen tvingade dessa människor hit. Att de inte kan språket gör inte att mam automatiskt hamnar i en utsatt situation. Jag vet inte om det gör någon skillnad på vem som äger företaget. Hantverkaren är där för att tjäna pengar. Och ägaren av företaget vill tjäna pengar.
Vilket är normalt. Eftersom vi jämför deras lön direkt med vad de tjänar så blir allting hemskt. Men jämför man med deras mått så är de ganska nöjda.
Arbetsledaren kan piska på ganska ordentligt. Men han är inte svensk. Utan kommer från samma land.
Frågar du facket så bor de 200pers i trädkoja byggt 2-3st. Dessutom är det så usla arbetsförhållanden att sliter dygnet runt mån-sön. söndagar brukar de få en 10min ledigt.

Jag tror att förhållandena varierar ganska ordentligt. Det förekommer att stackarna utnyttjas. Men att arbetsgivaren ordnar bostad och tar betalt är inte så konstigt. Frågan är hur mycket de får betala?
Det blir äckligt om man tar ocker betalt.

Jag förstår inte hur du kan tycka att de är synd om dem. därför får man inte skälla på dem. Då ska jag avslöja något du verkar ha missat. Men det är vuxna människor som är där för att tjäna pengar. Varför skulle inte dessa människor inte förstå att man inte sover på någons soffa utan att fråga? Jag tror inte det är rätt i något land.
Att arbetsledaren skulle säga att det är okej, du kan sova på deras soffa och äta ur deras kyl.
Du har otroliga fördomar.

Men vill du tycka att något är äckligt. Många som kommer hit som arbetskraft invandrare. Hamnar i en slavliknande situation. De jobbar 12-14h per dag på pizzerian. Sedan får de betala tillbaka lönen de tjänat. Har har vi inga feta svenskar som sitter och fiser. så där sprack den fördomen.
Men du vet det förekommer inte överallt.
 
  • Gilla
andreas_bygger och 2 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Ja, huset är mina föräldrars sommarhus, dock en modern villa och ingen liten stuga. Ska man acceptera att någon sover över i huset för att ingen är där? Även att någon lägger sog med skitiga arbetskläder i en soffa för 30000?
Svaret är nej rakt av. De ska lämna efter arbetsdagen och komma tillbaka nästa dag. Under inga omständigheter utom orkan eller liknande får de stanna i huset, äta osv om de inte betalar hyra samt betalar för maten.
Ta genast upp detta med den du skrivit kontrakt med.
Tyvärr måste man vaka över sånt här:( Vänner som byggt hus har tvingats närvara nästan oavbrutet eftersom fuskandet börjat så fort de lämnar. Sååå sorgligt men krass verklighet och det går ju ut över dem som sköter sånt här proffsigt och rätt. Man blir ju misstänksam mot alla. (Och när man hittar hederliga hantverkare ska man hålla hårt i dem💕)
 
  • Gilla
TuVu och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.