P
Funderar på att bygga på en våning på en utbyggnad som idag endast är i ett plan med ett helt platt tak medans resten av huset är i 1 1/2 plan med ett mansardtak. Tanken är att köpa färdiga mansardtakstolar och riva av det platta taket men det jag funderar över är hur gör man anslutningen mot det befintliga taket. Det nya taket kommer att bli i 90 graders vinkel mot det gamla samt något lägre vid nocken för att det inte ska bli för dominerande.
 
P
Ingen som vet hur detta ska göras på ett tekniskt riktigt sätt?
Kan man göra så att man sätter den innersta takstolen så nära den gamla huskroppen som möjligt och spikar reglar direkt på råsponten på det gamla taket och strävor till den nya takstolen eller måste man gå in och fästa i takstolarna? Vill ju helst göra så lite ingrepp i den gamla stommen som möjligt. Har sökt info på nätet och köpt några böcker men ingen går in på de tekninska detaljerna.
 
Väldigt svårt att svara på utan ritning/bilder....

Kontakta annars en takstolsleverantör, en offert kostar ju inget och takstolar kanske du skulle köpa ändå?
 
P
Jo takstolar ser jag inte som någon större vinst att försöka spika ihop själv om de inte kostar mer än dryga tusenlappen styck. Jag kollar med någon tillverkare här i Stockholm, något tips? hittade en i Rimbo men det kanske finns på närmare håll.
 
Klipper in...
"Kan man göra så att man sätter den innersta takstolen så nära den gamla huskroppen som möjligt och spikar reglar direkt på råsponten på det gamla taket och strävor till den nya takstolen eller måste man gå in och fästa i takstolarna? Vill ju helst göra så lite ingrepp i den gamla stommen som möjligt. Har sökt info på nätet och köpt några böcker men ingen går in på de tekninska detaljerna."

Man kan kanske göra så men det kan kanske bli lite trixigt med ventilationen där, jag hade försökt få till att fästa mot befintliga takstolar och öppnat upp mellan undertaken.

Glöm inte ränndalsplåt under pappen och lägg sen de synliga ränndalarna på läkten.
Rätt ofta man ser lite problem just här så därför jag nämner det.

/Kent
 
P
Hade tänkt att försöka undvika det men det är väl lika bra att göra rätt från början :)

Hittade till Träguiden,se och där verkar det finnas mycken info att hämta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.