Hej!

Ska bygga ett pumphus. Brunnen ligger en bit bort, är ganska grund men mycket vatten finns.

Det som ska få plats är hydrofor, jetpump, mangan/järnfilter (som jag inte vet hur stora de är faktiskt, som brandsläckare kanske?) samt alla rördragningar och kopplingar (inkommande, samt utgående till två hus plus vattenutkast på pumphuset).

Jag vänder och vrider på frågan, ”bättre med litet, lite att värma upp” och ”bra att ta i, det blir ofta för litet”.

Kan nån ba slänga ut några siffror? Eller någon som kanske har egna erfarenheter.
 
Varför ska allt detta placeras i ett eget hus, som då måste värmas upp? Finns inte plats i källare eller på vind?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Varför ska allt detta placeras i ett eget hus, som då måste värmas upp? Finns inte plats i källare eller på vind?
Utan att gå in på detaljer så nej, finns ingen rimlig plats. Om något skulle man kunna bygga ut bostadshuset, men det är jag mindre sugen på.

Allt är utanför huset idag (pump och hydrofor i trångt utrymme), i en egen grop. Men det är tråkigt att krypa ner där när saker ska ses över/bytas/åtgärdas.
 
ok. Ja jag skulle isf välja det som blir enklast och billigast att värma upp. Ett pumphus som man verkligen kan hålla uppvärmt, så att inga vattengrejer fryser sönder, väger tyngre än ev. utbyggnad i framtiden tycker jag. Du skulle kunna kombinera med solceller, eller varför inte ett litet växthus?
 
Se till att isolera väl och att kylan inte kommer och leds in med grunden/bottenplattan - vilket är något som missades i min lilla pumphus. värmen från grunden gäller bara en tid - inte vid -18 grader C efter 3 veckor vid -10 grader... - fråga inte hur jag vet det...

även om man bara ställer för några plusgrader med elektronisk termostat så kommer de att dra en del ström för uppvärmning under kallperioderna
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Se till att isolera väl och att kylan inte kommer och leds in med grunden/bottenplattan - vilket är något som missades i min lilla pumphus. värmen från grunden gäller bara en tid - inte vid -18 grader C efter 3 veckor vid -10 grader... - fråga inte hur jag vet det...

även om man bara ställer för några plusgrader med elektronisk termostat så kommer de att dra en del ström för uppvärmning under kallperioderna
Tack för svar! Jag hade tänkt isolera platta, det verkar också vara något du rekommenderar då? ;)

Jag ska ge hela bilden av situationen. Det FINNS en gjuten pumpgrop idag. Denna är 2 m djup. Hydrofor och pump endast där i, aldrig fryst. Helt oisolerat förutom taket så att säga (dvs marklucka och runtomkring den, i marknivå). Problemet är att det är lite trångt och otympligt när man ska ner och skruva på något, lyfta ned något, lyfta upp något. Jag ska sätta järn- och manganfilter som ska få plats. Idag tvivlar jag på att det finns plats.

Därför vill jag dra upp allting till marknivå och då skapa mer utrymme, samt att man sliper krypa ner, vilket är skönt om pump ska bytas, ventiler ska skruvas på, hydrofor tömmas och filter bytas.

Samtidigt ÄR det ju jäkligt smidigt och hållbart med frostfritt djup, helt utan uppvärmningskostnader. Dock ser jag det som jobbigt att göra detta ”källarutrymme” större.

Tankarna bara spinner.
 
Jag har ett pumphus med hydrofor och rörledningar. Det är på ca. 2x2x2 meter. Nu behöver jag inget filter, men hade fått plats med det utan problem.
Jag följde VVS-firmans råd om att inte bygga för litet, för det är så bökigt att fixa och dona med vattnet då.
Jag ångrar inte att jag byggde "onödigt stort", för den extra ytan som inte är nödvändig för vattnet använder jag nu som extra förråd.
Men visst, det blir ju lite uppvärmningskostnad.
 
P placerej skrev:
Jag har ett pumphus med hydrofor och rörledningar. Det är på ca. 2x2x2 meter. Nu behöver jag inget filter, men hade fått plats med det utan problem.
Jag följde VVS-firmans råd om att inte bygga för litet, för det är så bökigt att fixa och dona med vattnet då.
Jag ångrar inte att jag byggde "onödigt stort", för den extra ytan som inte är nödvändig för vattnet använder jag nu som extra förråd.
Men visst, det blir ju lite uppvärmningskostnad.
Ok! Ett alternativ är ju att bygga en isolerad ”tillfällig vägg” i ditt (och mitt kommande) pumphus. Jag tänkte bygga ”onödigt stort”. Kanske förvara trädgårdssaker på andra sidan väggen. Eller något.

Ett andra alternativ (för mig) är att på något sätt utöka pumpgropens utrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.