A
Hade elektriker hemma som installerade tre st hörnboxar från Biltema (https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/vagguttag/vagguttag-jordat-2000022356). Två av dem fungerar bra, men det tredje uttaget fungerar inte alls och när jag kopplar in en stickpropp så knastrar det från uttaget tills jag drar ut proppen. Elektrikern påstår att eluttagen är de sämsta han sett, men eftersom de säljs i Sverige ska de ju vara godkända för användning här. Istället tycker elektrikern att jag ska köpa nya boxar från dem för 6-700 kr/st. Fattar självklart att de uttagen säkert är bättre, men jag renoverar på tajt budget och undrar om någon elektriker här har koll på Biltemas utanpåliggande hörnboxar. Är det elektrikern som slarvat med installationen (de andra uttagen fungerar ju som sagt) eller är Biltemas uttag så dåliga att de de facto bör undvikas av säkerhetsskäl?
 
Om det är felaktigt så byt ut det på garantin.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Sparkar det i uttaget är det glappt och måste åtgärdas, använd det inte förrän det är fixat!
Biltemas elprylar är av varierande status, ömsom ren skit, ömsom enklaste serien av något etablerat kvalitetsmärke, någon gång lågprisfabrikat men helt ok. Den länkade har jag ingen erfarenhet av.
Handla elmaterial på Biltema kräver kunskap...
Jag vill nog rekommendera att handla Eljo/Elko/Scheider/NågotAnnatKänt till lågpris hos någon näthandlare, elbutik.se tex.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Be elektrikern att kolla vad det är som knastrar, det ska han hitta på 10 minuter.
 
E etompau skrev:
Eluttagen ska sitta där i kanske 20-30 år. Det kan vara värt att lägga några extra kronor på märkesprodukter.
Ett uttag av bra kvalité kostar kanske från drygt 300 kr.

[länk]
Vad är det med märkerprodukter igentligen so det kallas. Bara en enkel klyscha. Inget större fel på andra fabrikat i kvalitet och som vanlig så ska länkas till delar som kostar dubbet, förstår inte varför,till ett speciellt säljföretag, när det kan finnas lika på andra ställen att köpa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är ett märke som gjort sig känt för att ha vettig kvalité på prylarna. Något Biltemas elprylar inte är kända för. Jag köper EK på biltema, men uttagen undviker jag.
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad är det med märkerprodukter igentligen so det kallas. Bara en enkel klyscha. Inget större fel på andra fabrikat i kvalitet och som vanlig så ska länkas till delar som kostar dubbet, förstår inte varför,till ett speciellt säljföretag, när det kan finnas lika på andra ställen att köpa.
Du har helt rätt! Inga fel på andra tillverkare, finns ju elko och abb också. Malmbergs finns ju också om man vill ge elektrikern en stroke.

Ett biltema eller jula anslut är ju inte så billigt egentligen, för man måste köpa en hammare till varje eluttag så man kan spika in kontakten efter 2 veckor. Sen kostar det att få ut elektrikern efter 3 veckor för att byta ut det sönderhamrade eluttaget mot en ny schneider. Så jag skulle tro att ett biltema kostar iaf 1500kr på den låga sidan och kanske 3000kr på den höga om man tar in allt i kalkylen.


O nu för trådskaparen så kommer han inte spara en jävla krona på att ha köpt några skituttag på biltema, för inte kommer elektrikern komma och byta ut eluttaget gratis precis.

Är man fattig har man inte råd att köpa billigt helt enkelt.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O
Om du har en tight budget är ett tips att inte snåla in på pengarna på sånt som kan ”spraka”.

Plocka ner Biltemas uttag så fort du kan och köp riktiga. Faktiskt imponerad att elektrikern valde att installera de åt dig.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det är svårt att veta om problemet är uttaget, eller om elektrikern misslyckats med inkopplingen. Vissa Biltema uttag har haft dåliga föråldrade kopplingsklämmor som det är svårt koppla på.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Plocka ner Biltemas uttag så fort du kan och köp riktiga.
Vad menar du med att byta så fort som möjligt, tycker du ska sluta med att skriva så. Dom uttagen fungerar som dom ska, det kan vara dålig anslutning i uttaget. ledaren hamnat ovanför blecket och det kan kan hända vilken elektriker som helst som inte ser upp ordentligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad menar du med att byta så fort som möjligt, tycker du ska sluta med att skriva så. Dom uttagen fungerar som dom ska, det kan vara dålig anslutning i uttaget. ledaren hamnat ovanför blecket och det kan kan hända vilken elektriker som helst som inte ser upp ordentligt.
Gängorna i de sämsta eluttagen är så jävla dåliga att de pajar innan man lyckats dra åt ledarna. Om man faktiskt lyckas skruva fast en EK utan att få gängpaj och sedan vickar på ledaren går anslutningen sönder.
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Kanske ska förtydliga att billiga ≠ dåliga. Dåliga = dåliga.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
Skruvade upp uttaget och nollan hängde fritt. Gick alldeles utmärkt att dra fast nollan i uttaget. Ryckte lite i den efteråt och den verkar sitta ordentligt. Skruvade allting på plats igen och eluttaget fungerar nu alldeles utmärkt.

Det jag funderar på är varför jordfelsbrytaren inte slog av när det glappade? Borde den inte göra det?

Den riktiga anledningen till att vi valde Biltemas uttag var inte enbart priset, utan de har smalare ram jämfört med alla andra hörnboxar som vi såg på både Bauhaus och Hornbach. Så estetiskt tyckte vi att de såg bäst ut. De får sitta tills/om de börjar strula. Sen fattar jag att plasten är sämre och att gängorna lättare spricker jämfört med andra märken, men hoppas på att jag slipper skruva i dem mer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.