22 225 läst · 156 svar
22k läst
156 svar
Dags att bygga ny laddbox
Det där är ett gammalt problem. Det har väl kommit minst två fw-uppdateringar sedan dess. Är ju ganska osannolikt att det finns bilar som inte varit inne på service.A adron skrev:
Osannolikt är det men inte omöjligt. Eller att bilar av någon anledning inte uppdaterats trots att de varit på service. Eller att det förekommer på andra modeller. Det gjordes ju också en uppdatering av laddboxen så att den slutade byta på det sätt den tidigare gjorde.
Vad har det varit för bilar?A adron skrev:
Om du vill ladda en bil på en fas (PHEV) och en på tre faser samtidigt så är det praktiskt. Då kan båda ladda enfas med de två minst belastade faserna till att börja med. När sedan den ena bilen laddat klart så kan boxen switcha till 3 faser.K karlmb skrev:
Är det inte det bästa att maxa trefasladdningen mot timmarna med lägsta elpriset och ladda enfas på övrig tid?
Väntar man på att en PHEV ska bli färdig kan de billigaste timmarna ha passerat, men det beror förstås på körmönster dvs hur tomt batteriet var och batteristorlek.
Väntar man på att en PHEV ska bli färdig kan de billigaste timmarna ha passerat, men det beror förstås på körmönster dvs hur tomt batteriet var och batteristorlek.
Om man vet ungefär hur mycket bilarna skall laddas så kan man optimera ytterligare. I mitt fall så vet jag att frugans bil behöver laddas ca 2h på 11kW och min bil ca 3h på 3,7kW enfas. Då har jag valet att ladda hennes bil på de två billigaste timmarna och min på de tre efterkommande, eller så kan jag ladda hennes bil på 11kW i en timme och bägge bilarna ned 3,7kW på de tre efterkommande timmarna. Det är billigast att ladda hennes bil på två timmar om summan av elpriset på timme två och timme fem är lägre än summan på elpriset på timme tre och timme fyra (numret är vilken timme som är billigast bäst billigast osv).blackarrow skrev:
Redigerat:
Sorry, menade att man kan köra 2-fas o transformera ner till 230V. Då drar man ström från 2 faser samtidigt och belastar jämnare. Egentligen kan du ju göra det med en Mitsu också då.lilytwig skrev:
Vilken bil tänker du på som kan ladda 3-fas, vi pratar väl om de som bara erbjuder en-fas?