Höghus Höghus skrev:
Fiskbil. Har nog aldrig sett någon i Stockholm, men finns kvar på västkusten ännu.

/Höghus

[bild]
Här i förorten till stlm har det ett par gånger kommit nån slags fiskbil i nutid, ungefär som "hemglassbilen". Tror jag sett en sån som stått vid nån parkering åxå. Som jag minns av annonsbladet som delades ut så var fisken rätt dyr.

Tidigare fanns tydligen fiskbutik, cigarrbutik, bageri och flera speceributiker i vårt lilla centrum. Fanns polis, bibliotek och post också. Samt telefonstation. Men man rev dessa sekelskifteshus och byggde ett stort fult tegelhus nångång gissar jag 70/80-tal - jag tror det var under min livstid baserat på hur husen som står här ser ut men jag hade aldrig satt foten här då, då jag kommer från en annan stad. De som är lite äldre och bodde här som barn har iallafall inte glömt dessa butiker ...

(tyvärr försvann dokumentären när domus kom till byn från SVT play för nån vecka sen, men den brukar komma tillbaka - den beskriver de centrala delar i städer och förorter som revs till förmån för en domus / konsum butik. Tyvärr var de saker man gärna haft kvar och inte glömt som försvann... Och det som kom till hade man helst önskat slippa se).
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Stockholms sista stängde förra veckan
[länk]
Jag såg den, det var det som inspirerade mig.

/Höghus
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Här i förorten till stlm har det ett par gånger kommit nån slags fiskbil i nutid, ungefär som "hemglassbilen". Tror jag sett en sån som stått vid nån parkering åxå. Som jag minns av annonsbladet som delades ut så var fisken rätt dyr.

Tidigare fanns tydligen fiskbutik, cigarrbutik, bageri och flera speceributiker i vårt lilla centrum. Fanns polis, bibliotek och post också. Samt telefonstation. Men man rev dessa sekelskifteshus och byggde ett stort fult tegelhus nångång gissar jag 70/80-tal - jag tror det var under min livstid baserat på hur husen som står här ser ut men jag hade aldrig satt foten här då, då jag kommer från en annan stad. De som är lite äldre och bodde här som barn har iallafall inte glömt dessa butiker ...

(tyvärr försvann dokumentären när domus kom till byn från SVT play för nån vecka sen, men den brukar komma tillbaka - den beskriver de centrala delar i städer och förorter som revs till förmån för en domus / konsum butik. Tyvärr var de saker man gärna haft kvar och inte glömt som försvann... Och det som kom till hade man helst önskat slippa se).
På västkusten brukar fiskbilen ha helt ok priser. Ofta står de utanför en storbutik utan egen fiskdisk.

/Höghus
 
När jag gick i plugget (på 90-talet) fanns nära skolan en liten affär där man kunde köpa mjölk, bröd, smör och vanliga livsmedel genom att man kom till en disk och en tant plockade ner varorna från hyllorna och packade i en påse. Som jag förstått alla affärer funkade förr i världen.

Farsan har berättat att när han var liten så fanns det utedass mitt i stan (de hade det där han växte upp), hästar tömde latrintunnor och snö skottades mja hästar. Det kom en gubbe med ett isblock på ryggen och la i "kylskåpet" (isskåpet). Detta måste varit sent 40-tal, tidigt 50-tal. Och i centrala Uppsala. Det känns som det är extremt länge sen.
 
Jag minns fiskbutiken som barn. Det luktade illa och var lite läskigt med alla hela döda fiskar på is. Minns också ett stort akvarium, men om de hade ål, skaldjur eller bara prydnadsfisk i det minns jag inte.

Som vuxen har jag aldrig ens sett en fiskaffär om man inte räknar saluhallarna. Så att den försvunnit i någon specifik förort, ja det hade nog hänt oavsett om huset den fanns i revs eller inte. Fiskbilar finns det fortfarande, men det är nog mest förhandsbeställningar och prenumerationer. Att de bara smäller upp och säljer på chans på torsdagar 15–17.30 händer nog inte längre.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag minns fiskbutiken som barn. Det luktade illa och var lite läskigt med alla hela döda fiskar på is. Minns också ett stort akvarium, men om de hade ål, skaldjur eller bara prydnadsfisk i det minns jag inte.

Som vuxen har jag aldrig ens sett en fiskaffär om man inte räknar saluhallarna. Så att den försvunnit i någon specifik förort, ja det hade nog hänt oavsett om huset den fanns i revs eller inte. Fiskbilar finns det fortfarande, men det är nog mest förhandsbeställningar och prenumerationer. Att de bara smäller upp och säljer på chans på torsdagar 15–17.30 händer nog inte längre.
Det fanns en fiskbutik i Vällingby innan torget gjordes om, men den kom inte tillbaka.

/Höghus
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
I Linköping finns en fiskhandel vid Drottningtorget. Jag har aldrig varit där, gillar inte fisk.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Sen tänker man ju alltid på Crabbofix...🙄
Tecknad bild av en viking som irriterat kastar en fisk i en korg full av fisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Som liten var vi ofta i Kungshamn på västkusten.
Då gick man ner till hamnen på eftermiddagen och köpte nykokta räkor direkt från fiskebåtarna.
De kokades direkt på båtarna, så färska räkor, och goda, finns nog inte idag.
Jag gissar att man inte hade samma möjligheter att frysa in räkorna, så man kokade de ombord ist.
 
I Göteborg fanns det delar av kvarter (några flerfamiljshus) som hade latrintömning till mitten av 90-talet. Något vi har kvar är dock fiskvagnarna. Längs kusten i de mindre samhällena är det fortfarande en del fiskbilar som kör på tidtabell. I Göteborg är det mer permanenta ställen. Lite varierande prisnivårer men det är där jag handlar fisk. Feskekörka har väl inte återöppnat och de var oftast dyrast i stan.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Som liten var vi ofta i Kungshamn på västkusten.
Då gick man ner till hamnen på eftermiddagen och köpte nykokta räkor direkt från fiskebåtarna.
De kokades direkt på båtarna, så färska räkor, och goda, finns nog inte idag.
Jag gissar att man inte hade samma möjligheter att frysa in räkorna, så man kokade de ombord ist.
Det finns absolut idag också. En av fördelarna med att bo på västkusten.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Det finns absolut idag också. En av fördelarna med att bo på västkusten.
Aha. Jag var på Smögen för typ 10 år sen och frågade "Nä, det kan man inte göra längre, de kokar inga räkor på båtarna"
 
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Farsan har berättat att när han var liten så fanns det utedass mitt i stan (de hade det där han växte upp), hästar tömde latrintunnor och snö skottades mja hästar. Det kom en gubbe med ett isblock på ryggen och la i "kylskåpet" (isskåpet). Detta måste varit sent 40-tal, tidigt 50-tal. Och i centrala Uppsala. Det känns som det är extremt länge sen.
De där "charmiga" sakerna blev dödade av miljonprogrammet.
Efter att den akuta bostadsbristen hade vänts till ett bostadsöverskott, samt att folk sett att en helt annan standard var möjlig så började en rask upprustning av de sunkiga innerstadsboendena.
 
hsd
Tetra backar
Stapel av tetraförpackningar i en metallkorg inom en industriell anläggning med en arbetare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HarryDynamitAnus och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.