Hej!
Precis köpt ett hus med relativt nyrenoverad duschrum där de installerat duschblandare utan möjlighet för badkar.

Vi är så vana med badkar så vi tänkta att byta ut nuvarande duschblandare.
Men med lite efterforskning så råkade jag se ett klipp på youtube att man kan faktiskt uppgradera befintlig duschblandare till badkarsanpassad genom att köpa till en extra kran anslutning.

Nu vet inte jag om det är kompatibelt med andra märken.
Våran blandare är iaf av märke Mora.

Vet någon om det går att genomföra önskat modifiering med vår blandare?
Vart kan man få tag på den extra delen för badkarsanpassningen?
 
  • En kromad Mora duschblandare monterad på en vit vägg, speglar fråga om uppgradering till badkarsanpassning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en installerad Mora duschblandare på en kaklad vägg i ett duschrums hörn, utan badkarsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför krångla när du kan köpa mora orginal. Sök på vad du har för blandare så dyker det nog upp nåt. Denna är tex för mora mmix duschblandare
 
  • Bild på en Mora MMIX badkarspip i krom, visas på en produktwebbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ju ner jag tittar på bilden ju mer säker är jag på att det inte är en mora.. känns som det är någon typ oras, hafa ...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Nu när jag förstorade upp mer ser jag att det står Mora på väggfästet men det betyder inte att blandaren är från Mora. Med tanke på excenterkopplingen så är det nog en blandare som inte är från Sverige, eftersom standard i Sverige är 160 mm mellan vattenrören i genomföringen medan det är 150 mm nere på kontinenten.
 
Tack för snabba svar!
Ja, jag hade inte ens tanken om att undersöka själva blandaren. Fick förgivet att det var komplett Mora kit.

Om det nu visar sig att det är ingen svensk blandare så är det väl kanske ingen mening att hålla på leta extra delar.

Egentligen så gillar vi inte nuvarande termostatblandare för barnen har lite svårt att lära sig den.
Finns det blandare med vridhandtag som skulle passa just det här fästet?
 
BirgitS
Om du menar blandare där ena ratten är för kallt vatten och andra för varmt så är det olämpligt för barn, de brukar förr eller senare pröva med bara varmvatten därför att det tar för lång tid innan varmvattnet är framme.

Försök få in vanan att de vuxna ställer in en temperatur som är lagom för barnen så behöver de inte hålla på och ändra själva.

I princip bör en blandare av välkänt märke fungera utan problem. Med en svensk blandare 160 mm c/c så tar du bort excenterkopplingarna och med en utländsk 150 mm c/c så får du behålla dem.
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ser ut som en Oras 7460.
Står det ORAS framtill likt min bild?

[länk]

Stämmer det?

[bild]
Ser ut som den vi har. Ska kolla vid tillfälle
 
Badkarspip från Biltema 349:-
Fungerar om man förstår monteringsanvisningen…
(Drag isär före anslutning)
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Jaa, det kanske kan vara en lösning!
Förstår mig bara inte på manualen, där står det att man ska skruva i två skruvar på baksidan av pipen men på visningsbilden ser man ju gängan som ska skruvas i duschslangens utlopp. Eller är någon extra tillbehör ifall man saknar gängan?
 
Krilleman
T tyomka skrev:
Eller är någon extra tillbehör ifall man saknar gängan?
Gängan från en duschblandare är ju ett måste om man ska få till ett badkar.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Gängan från en duschblandare är ju ett måste om man ska få till ett badkar.
Jaja det förstår jag, jag förstår inte var de två skruvar är till för när man ändå skruvar dit pipen
 
Och föresten det är en Oras blandare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.