Jag skall skarva ihop 2st laminatskivor (90 grader) med rundad kant och undrar hur man får till skarven exakt. Jag har läst lite på forumet å frågat på byggvaruhus och det verkar som att det är bäst att lägga ett rakt snitt och sedan en 45 graders vinkel precis i hörnan vid rundningen. Så nu e frågan hur man får detta snyggt? Det verkar som att det bästa e att ta överhandsfräsen och fräsa mot en mall, men vart får man tag i en sådan mall, eller hur fixar man en själv? Att kexa å fixa ihopspänningen verkar vara en bagare.
 
När jag gjorde detta (iofs två 45graders vinklar) sågade jag alla bitarna i 45grader över hela snittets längd. Det låter avancerat att få till "rakt snitt, vinklad ände".

/ Fredrik
 
Brukar finnas båda skarvmodellerna att välja när man köper skivor. Ren 45 gradare blir ju dyrare då det går åt mer material men kan bli snyggare med vissa mönster. Fräsa är nog det som blir bäst om man ska göra det själv. Mallen är ju bara att göra av plyfa eller nått. Vill man ha samma form som de man köper kan man ju vara ful och ta med sig lite papper och penna till närmaste byggvaruhus och rita av slutklämen.
 
Materialåtgången borde väl bli samma? Känns som att spesarna blir kännsliga om man väljer en 45graderslösning.

Om man nu använder en handöverfräs och en mall som mothåll så gissar jag att mothållet inte ser lika dant ut för "hane" och "hona", tjocklegen på frässtålet ger ju olika radie på "innekurva" och "ytterkurva". Spontant känns det som att det borde finnas någon klurig lösning för att få det att passa perfekt.
 
Då man i 45 graders lösningen behöver längre bak kant på båda skivorna då den ska nå in i hörnet går det åt ca 50cm till. Kanske inte så mycke vid en billig skiva men är det en skiva för några tusen kr metern så märks det. Hur man gör mallen har jag ingen aning om då jag aldrig fräst efter mall på detta vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.