Min skrotbil har stått och droppat rost på våra nylagda betongplattor. Har testat med ättika men utan framgång . Vad kan men göra eller är det vinkelslip och slipa bort rosten ?
 
Prova fosforsyra, finns i hessa kalkbort.

Använder jag när jag ska ta bort rost från ståldetaljer.
 
Kanske funkar med flygrostborttagare?
 
Knepigt att ta bort rost på betongplattor då syror tar bort en stor del av cementet i betongen och förbrukar syra samt det blir inte tid nog att få verkan på själva rosten.

Saltsyra löser järnoxider bra, men dessvärre löser det också kalket i betongen lika gärna och det fräser och skummar och gröpar ur betongen själv... - baddar själva rosten med bomullsdisk/tops doppad med ganska så stark saltsyra (dock inte den styrkan som är i köpta flaskan utan kanske typ 1 del syra och 2 delar vatten) kan eventuellt fungera så att så lite som möjligt baddas utanför rosten på betongen. Blir det mörkgult på bomullsdisken så vet du att saltsyran löser rosten.

fosforsyra har samma problem - löser kalk lika gärna som järn - dock blir järnet en fast förening/fällning av fosfor och detta nyttjar man tex. för fosforfällning i avloppsreningsverk med just järnsalter, så det kanske inte blir riktigt som tänkt

skölj väldigt noga efter med vatten efteråt oavsett vad det löstes med då det behövs väldigt små rester av järn kvar i ytan för att det snart skall bli synlig rödrost igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.