Cheesen
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Du får väl dra av för hyra av bostad på fakturan när badrummet är klart. Om det är två veckor så handlar det väl om runt 5000-10000:- i hyra..
 
  • Gilla
  • Haha
Legere och 4 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Jag hade nog kontaktat firman som jag anlitat och hävt kontraktet om de inte kan uppvisa arbetsbevis för alla arbetare. Kräv vit arbetskraft eller häv kontraktet med motiveringen kontraktsbrott. Du som byggherre är ansvarig för det som sker.
Men det är jag de. Fick du däremot ett ovanligt lågt erbjudande på kontraktet tror jag du kan räkna med att de stämmer dig för förlorad inkomst med tanke på att godtro inte längre finns i lagen.
 
G gerogwaa skrev:
Haha. Jag har följt denna tråd från början till slut. Nog är det väl jäkla märkligt att den, precis som så måna andra, slutar i pajkastning, påhopp rörande språk eller interpunktion, påståenden att man svarar utan att "först ha läst på" och allmänna idiotförklaranden.
Vi människor är i sanning otroliga.
Jag har slutat läsa i detta forum. Anledningen till att jag nu återkom var mejlet jag fick där jag fastnade i rubriken.
Men tråden slutar som alla andra längre trådar.

Roger
Klart vi människor är otroliga annars hade vi ju inte kommit så långt som vi gjort vi hade varit kvar i grottstadiet, jaha är vi kvar där, hum jaha🤩
 
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Helt oacceptabelt tycker jag. Det är nåt som ska avtalas om i förväg i så fall. Jag hade en liknande upplevelse när jag anlitade en firma för ommålning av fasaden - den som dök upp för att utföra själva jobbet hade ingen bil, bara en cykel, och hade ett annat jobb en bit bort som han trodde jag skulle skjutsa honom till o från + förvara sina skitiga kläder i mitt hus och byta om här + använda mitt kök för att förvara/laga mat, det blev blankt nej från mig. Dom hade antagligen nån förutfattad mening om att singelkvinnor över medelåldern är sällskapstörstande idioter.
 
  • Wow
  • Gilla
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Det är det som är så bra, det behöver man inte veta/precisera.
Men att hantverkare olovligen bor i ens hus kan definitivt vara olagligt, men det är varken upp till dig eller mig att avgöra.
K Kane skrev:
Vad är brottet?
Låter som skattebrott och människohandel. Det är polisens uppgift att utreda.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
De har ju gjort sig skyldiga till hemfridsbrott 4:6 BrB genom att de olovligen stannat kvar, samt egenmäktigt förfarande 8:8 BrB genom att ta mat från kylen..självklart är det inte ok.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du gör ett klassiskt feltänk. Du tar förgivet att utbildade alltid är det bästa. Men de missar då ett par viktiga aspekter. Finns det någon ordentlig utbildning? Hur länge har den funnits. Vad ger utbildningen för kunskaper som ger så stora fördelar
Men enligt ditt resonemang är alltsa en hantverkare med 10-15års erfarenhet mindre värda än någon som precis jobbat ett år efter utbildningen? Du kan få den utbildade. Jag tar den med 10-15års erfarenhet. Jag skulle dessutom betala mer till den personen. Bra för mig, synd för dig.
Inom hantverkar världen så finns det inte så mycket utbildningar. Det är dessutom ett väldigt praktiskt yrke.
Men jag antar att du inte har så mycket koll på den yrkeskategorin. Men det är lugnt. Det finns många yrkesgrupper Där jag inte kan någonting. Däremot finns många yrken som kräver högskoleutbildning. Läkare misstänker jag är yrke man har väldig nytta utav utbildningen.
Så visst finns det. Sen är det skillnad på krav. Det är ett mycket mer avancerat yrke.
jämfört med hantverkare.
Jag jobbar som fastighetsskötare. outbildad men har jobbat i 12år. de flesta är outbildade

lärlingsprogram på 4år? Låter som en avancerad utbildning.
Kul och hör dina synpunkter. Och tyvärr lite lite felbedömning av mitt inlägg. Självfallet är ren praktik jättemycket värd. Angående skolgång idag kontra 70 och 80 talet är troligen stor skillnad.
Nu idag är det tyvärr inte som förr.
Har själv 43 års erfarenhet från bygg. Utbildade mig med lärling program 3600 timmar. (Ca 4 år). Du kanske inte tror på det men så var det förr. Har själv haft eget byggbolag. (Trä, betong, plåt, konstruktion)
Då var en yrkesman mera utbildad efter lärlingsprogram. Självfallet finns det otroligt duktiga hantverkare aktiva idag. Men det finns även än stor del som inte är enligt mig seriösa och saknar kompetens. Som det ser ut för dig efter 12 år, borde du ha en godkänd yrkesroll som fastighets skötare som din överordnad chef/företag arrangerat i ditt CV.

Ordning och reda är bäst för alla.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du gör ett klassiskt feltänk. Du tar förgivet att utbildade alltid är det bästa. Men de missar då ett par viktiga aspekter. Finns det någon ordentlig utbildning? Hur länge har den funnits. Vad ger utbildningen för kunskaper som ger så stora fördelar
Men enligt ditt resonemang är alltsa en hantverkare med 10-15års erfarenhet mindre värda än någon som precis jobbat ett år efter utbildningen? Du kan få den utbildade. Jag tar den med 10-15års erfarenhet. Jag skulle dessutom betala mer till den personen. Bra för mig, synd för dig.
Inom hantverkar världen så finns det inte så mycket utbildningar. Det är dessutom ett väldigt praktiskt yrke.
Men jag antar att du inte har så mycket koll på den yrkeskategorin. Men det är lugnt. Det finns många yrkesgrupper Där jag inte kan någonting. Däremot finns många yrken som kräver högskoleutbildning. Läkare misstänker jag är yrke man har väldig nytta utav utbildningen.
Så visst finns det. Sen är det skillnad på krav. Det är ett mycket mer avancerat yrke.
jämfört med hantverkare.
Jag jobbar som fastighetsskötare. outbildad men har jobbat i 12år. de flesta är outbildade

lärlingsprogram på 4år? Låter som en avancerad utbildning.
Håller med, han som är ägare till firman jag anlitar har bara 9 årig grundskola och han är smartare än de flesta som jag jobbar med (jobbar inom it)
Gällande kompetensen inom bygg så är han en totalnörd när det gäller allt inom bygg… När han inte jobbar så bygger han på sitt projekt i sitt hemland
Han förutom att han är en otroligt bra snickare så har han våtrumsbehörighet, kan el på samma nivå som en svensk elektriker och är hyfsat bra målare
 
4 4you skrev:
Kul och hör dina synpunkter. Och tyvärr lite lite felbedömning av mitt inlägg. Självfallet är ren praktik jättemycket värd. Angående skolgång idag kontra 70 och 80 talet är troligen stor skillnad.
Nu idag är det tyvärr inte som förr.
Har själv 43 års erfarenhet från bygg. Utbildade mig med lärling program 3600 timmar. (Ca 4 år). Du kanske inte tror på det men så var det förr. Har själv haft eget byggbolag. (Trä, betong, plåt, konstruktion)
Då var en yrkesman mera utbildad efter lärlingsprogram. Självfallet finns det otroligt duktiga hantverkare aktiva idag. Men det finns även än stor del som inte är enligt mig seriösa och saknar kompetens. Som det ser ut för dig efter 12 år, borde du ha en godkänd yrkesroll som fastighets skötare som din överordnad chef/företag arrangerat i ditt CV.

Ordning och reda är bäst för alla.
Ja vet inte vad jag gjorde för felbedömning? Det står på flera ställen vikten av utbildning.
Idag finns inga 4åriga lärlingsprogram. Kanske för att ingen efterfrågar en så lång lärlingsutbildning. Varken företag eller student. Idag så är inte yrkesutbildningarna på gymnasiet lika som de var tidigare.
Om man då sneglar på vuxenutbildningen. Så finns det inte till alla yrkesgrupper inom hantverk. Alltså det kan vara svårt att utbilda sig. Längden på utbildningen är även den viktig. Men den är inte speciellt lång.
Att värdera utbildning så högt, visar tydligt hår dålig koll du har på marknaden. Men jag undrar verkligen om utbildning var så viktigt när man jobbat några. Du skulle hellre anställt någon outbildad men som jobbat 15år än en stackare som gått din lärlingsutbildning på 4år och jobbat 1år
4års lärlingstid? Det är väl nästan lika mycket som en läkare...


sen spelar 4års lärlingstid ingen större roll när du har 10-15års erfarenhet. Utbildning kan absolut vara viktig. men mer för att få jobb inom ett visst område. där man saknar erfarenhet.
 
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Jag hade nog undrat varför det tyckte att de var tvungna att sova över? , och hört med firman. Det flesta firmor har baracker att övernatta i.
 
Givetvis borde de frågat innan de sov över. Självklart.

Men det känns helt fel att börja hota med polis etc.

Givetvis, om man upptäcker att försäkringsbolaget anlitat en firma som inte betalar vita löner så ska man ta upp detta med försäkringsbolaget. Så får de som beställare reda ut detta.

Är det lång restid förstår jag att de vill spara tid. Kanske har de dålig ersättning för att ta sig till byggena och kunde spara pengar på detta. Varför inte fråga dem?

Jag skulle inte vilja spara pengar åt försäkringsbolaget genom att inhysa byggarbetare, men skulle absolut överväga att göra det om det var ett hus jag inte bodde i där det gick att ordna ett boende åt dem som jag kände inte inkräktade på min integritet och det gav mig någon uppsida. Jag skulle nog inte vilja de sov i soffan eller barnens rum eller huvudsovrummet. Men hade man ett gästrum eller de kunde ta med egna madrasser så why not. Säg att jag slipper betala 2-3h restid varje dag.

Om man fått reda på det i efterhand skulle jag frågat om de kan tänka sig nån bra uppgörelse, att de gör nåt lite extra i jobbet som annars inte skulle ingått. Sen är det väl kantboll på att bli svartjobb om de tex fixar nåt annat "på köpet" för att de fått bo gratis. Men är det för att slippa pendla många timmar om dagen så känns det ändå rimligt att vara lite sjysst... Skillnad om man betalar själv, då kan man faktiskt bara be att få slippa betala all restid/kostnad.
 
  • Ledsen
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Detta är nog rätt vanligt när man som i ditt fall renoverar ”obebodda hus”.
Svenskt företag anlitar polacker och ber dem renovera en sommarstuga, under renoveringen blir det inga extra kostnader för boende eller resor för arbetarna då de är där de ska vara.

Jag var för över tio år sen och tittade på en lägenhet att köpa, helt nyrenoverad och allt såg bra ut förutom i ett rum där det stod en säng, smutsiga kläder låg utspridda. Gubben var som tur utkastad under visningen men där bodde han iallafall så det där nya fräscha ”oanvända” köket kändes inte alls lika fräscht längre.

Vi köpte inte den lägenheten.
Härlig människosyn 😌😁
 
J JohanLun skrev:
Givetvis borde de frågat innan de sov över. Självklart.

Men det känns helt fel att börja hota med polis etc.

Givetvis, om man upptäcker att försäkringsbolaget anlitat en firma som inte betalar vita löner så ska man ta upp detta med försäkringsbolaget. Så får de som beställare reda ut detta.

Är det lång restid förstår jag att de vill spara tid. Kanske har de dålig ersättning för att ta sig till byggena och kunde spara pengar på detta. Varför inte fråga dem?

Jag skulle inte vilja spara pengar åt försäkringsbolaget genom att inhysa byggarbetare, men skulle absolut överväga att göra det om det var ett hus jag inte bodde i där det gick att ordna ett boende åt dem som jag kände inte inkräktade på min integritet och det gav mig någon uppsida. Jag skulle nog inte vilja de sov i soffan eller barnens rum eller huvudsovrummet. Men hade man ett gästrum eller de kunde ta med egna madrasser så why not. Säg att jag slipper betala 2-3h restid varje dag.

Om man fått reda på det i efterhand skulle jag frågat om de kan tänka sig nån bra uppgörelse, att de gör nåt lite extra i jobbet som annars inte skulle ingått. Sen är det väl kantboll på att bli svartjobb om de tex fixar nåt annat "på köpet" för att de fått bo gratis. Men är det för att slippa pendla många timmar om dagen så känns det ändå rimligt att vara lite sjysst... Skillnad om man betalar själv, då kan man faktiskt bara be att få slippa betala all restid/kostnad.
Nu tillhör jag de som inte tycker 2-3 h/ dag är så farligt. Bor man som jag, behöver man i Stockholm så är en kort sträcka på lång tid vanligt.

Frågan är om du skulle gjort när det kom till kritan?
Jag skulle inte gjort.

Sen som många sagt är arbetsplatsen en liten ö och långt till fastlandet. Så hade jag däremot kunnat fundera på det! Men då är det en annan situation..

Däremot som jag skrivit tidigare skulle jag se till att det finns toa och vatten och kaffe och ibland även kakor. Glada hantverkare jobbar bättre! Har de dessutom kunnat börja med kaffe så blir det perfekt
 
Redigerat:
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Förkastligt. Du kan ju själv förstå att arbetet/kvalitén blir därefter. Stackars arbetare med. Behandlade som djur, unyttjade.
Ring byggnads,, beställ ut en besiktningsman, betala inget innan allt är utrett.
 
J JohanLun skrev:
Givetvis borde de frågat innan de sov över. Självklart.

Men det känns helt fel att börja hota med polis etc.

Givetvis, om man upptäcker att försäkringsbolaget anlitat en firma som inte betalar vita löner så ska man ta upp detta med försäkringsbolaget. Så får de som beställare reda ut detta.

Är det lång restid förstår jag att de vill spara tid. Kanske har de dålig ersättning för att ta sig till byggena och kunde spara pengar på detta. Varför inte fråga dem?

Jag skulle inte vilja spara pengar åt försäkringsbolaget genom att inhysa byggarbetare, men skulle absolut överväga att göra det om det var ett hus jag inte bodde i där det gick att ordna ett boende åt dem som jag kände inte inkräktade på min integritet och det gav mig någon uppsida. Jag skulle nog inte vilja de sov i soffan eller barnens rum eller huvudsovrummet. Men hade man ett gästrum eller de kunde ta med egna madrasser så why not. Säg att jag slipper betala 2-3h restid varje dag.

Om man fått reda på det i efterhand skulle jag frågat om de kan tänka sig nån bra uppgörelse, att de gör nåt lite extra i jobbet som annars inte skulle ingått. Sen är det väl kantboll på att bli svartjobb om de tex fixar nåt annat "på köpet" för att de fått bo gratis. Men är det för att slippa pendla många timmar om dagen så känns det ändå rimligt att vara lite sjysst... Skillnad om man betalar själv, då kan man faktiskt bara be att få slippa betala all restid/kostnad.
Nu får du bestämma dig!
Endra så tillåter man arbetare att övernatta hos kunder utan lov, eller också inte. Tror/tycker du att det är okej för byggarbetare att olovligt övernatta under vissa särskilda omständigheter. Exempelvis, om du är rik, ensamstående i ett jättestort hus. Eller i en sommarstuga som du bara bor i ibland. Eller om du har en förvärvsinkomst på mer 250kkr/år exempelvis.
Eller tror du som jag. Nämligen att det ALDRIG är tillåtet att göra det utan lov. Jag hade kunnat förstå om du ville skydda arbetarna, och därför inte polisanmäla. Men du har inte tänkt på att arbetarna sannolikt är utnyttjade. Deras arbetsgivare följer inte avtal. Det är olagligt att hysa arbetare på så vis. Så varför ska man skydda en sådan arbetsgivare?
När det sen visar sig att ett försäkringsbolag anlitar ett sådant bolag, så måste man sätta stopp.
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.