Vi sökte bygglov i September förra året, fick positivt svar precis innan jul och igår kom en kallelse till byggsamråd, som ska ske i slutet på januari.
kommunen skriver att följande skall redovisas i god tid före byggsamrådet:
- Mark och grundläggningsförhållande (geoteknisk undersökning)
- Dagvattenhantering (allmänna dagvattenledningar saknas)
- Specifik energianvändning (Boverkets byggregler BBR avs 9)
- Konstruktionshandlingar
- Ventilation
- VS-handlingar


hmmm...mycket som jag äär tveksam till...någon här som kan hjälpa mig att komma igång?
 
Hemmakatten
Om du inte redan har en KA (kvalitetsansvarig) är det hög tid att anlita en sådan. Förutom kontrollplanen är dessa saker ovan sådant en KA kan hjälpa dig med att skaffa.

Om ni bygger med en hustillverkare borde denne bistå både med energiderklarationen, konstruktionshandlingarna samt VVS-ritningar.

Bygger du själv i lösvirke får du själv ta fram dessa handlingar.
 
styrexpert skrev:
1) - Mark och grundläggningsförhållande (geoteknisk undersökning)
2) - Dagvattenhantering (allmänna dagvattenledningar saknas)
3) - Specifik energianvändning (Boverkets byggregler BBR avs 9)
4) - Konstruktionshandlingar
5) - Ventilation
6) - VS-handlingar
Tidpunkt för samrådet är något du skall kunna styra i samråd med din KA och ev. husleverantör. Det är inget kommunen dikterar tidpunkt för. Kontakta din KA för med info.

1) Detta görs oftast inte. KA konstaterar vid grundbottenbesiktningen om det är ok eller om man bör göra en utredning. Tala med din KA.

2) Hör med din husleverantör hur de tänkt lösa detta. Du skall altså ta hand om dagvattnet på din egen tomt. Detta brukar man ordna med en sk. stenkista på tomten.

3 & 4) Detta skall din husleverantör stå för. Om du inte har en sådan så får du hitta någon konstruktör eller liknande som kan göra en åt dig.

5 & 6) Detta skall din husleverantör stå för. Om du inte har en sådan så får du hitta någon VVS konsult eller liknande som kan göra en åt dig.
 
Om det är så att du skall ta fram energianvändningen själv så kan jag rekomendera Sunda Hus AB , dom hjälpte mig med att ta fram dom handlingarna om du vet vilka material som skall användas.http://www.sundahusradgivning.se
 
Jag bygger just nu i Västerås kommun och fick ungefär samma punkter som skulle klaras av vid byggsamrådet. KA är jag själv på bygget och byggsamrådet klarades av på en kvart över telefon med handläggaren.

Ringer man dom och "ställer" på dom lite och ifrågarsätter punkterna så brukar dom backa och "tycka" att det där är inte så märkvärdigt.
 
Det står också i kommunens brev:
Förslag till kontrollplan skall inlämnas till byggnadsnämnden i god tid före byggsamrådet. Kontrollplanen skall innehålla projektbeskrivning, byggherrens organisation, tidplan, projekteringskontroll och utförandekontroll.
Kontrollplanen skall undertecknas av både byggherren och KA.

Intyg på betald byggfelsförsäkring samt färdigställandeskydd skall redovisas till byggsamrådet samt noteras i kontrollplanen.

Är dom alltid så här strikta eller försöker dom få mig att känna att jag borde köpt en totalare från något husföretag.


Jag tycker inte att kommunen har att göra med min tidplan eller min organisation...jag är ju en privatperson...vill dom träffa min sambo och dotter kanske? ....om jag hade haft hund kanske jag skulle tagit med den också?

Vad menar dom med projekteringskontroll?
 
Det mesta på din lista tror jag är sådant som din KA antingen fixar med någr rader, eller med någon rad motiverar att det inte behövs.

Är det möjligen så att du själv har blivit godkänd som KA? Att du inte har anlitat en KA?

I princip så skall det inte vara möjligt att vara KA själv för ett bygge av ett "riktigt hus", de formella krav som finns på utbildning och kompetens för en kvalitetsansavrig får kommunen bara åsidsätta om det rör sig om ett "enklare " proejkt, typ carport altan etc.

Nu är det tydligen inte helt ovanligt att de accepterar att byggherren själv är KA även för lite större byggen, men då får man nog räkna med att bli utsatt för diverse svåra frågor. Vad gäller just tidplan och organisation så har jag för mig att min KA bara angav att det var självbygge (underförstått att tidplanen kan glida). Jag har förstått det som att uppgifterna samlas in för att användas till statistik som ligger till grund för uppskattningar av kapacitetsutnyttjande inom bygginsdustrin.

I övrigt var det väl inga alltför konstiga krav?
 
styrexpert skrev:
Är dom alltid så här strikta eller försöker dom få mig att känna att jag borde köpt en totalare från något husföretag.
Jag tycker inte någon av punkterna är märklig eller "straffar" dig som egenbyggare.
Samma punkter skall redovisas av alla, oavsett om man bygger totalentreprenad eller själv.
Det är bara att du som självbyggare inte har en organisation runt dig som automatiskt fixar detta åt dig utan du måste göra allt själv.
Är du dessutom KA själv så hamnar ännu större ansvar för formalia på ditt bord.
 
Kent_Andersson skrev:
Jag bygger just nu i Västerås kommun och fick ungefär samma punkter som skulle klaras av vid byggsamrådet. KA är jag själv på bygget och byggsamrådet klarades av på en kvart över telefon med handläggaren.
Ringer man dom och "ställer" på dom lite och ifrågarsätter punkterna så brukar dom backa och "tycka" att det där är inte så märkvärdigt.
Om du bygger ett helt hus eller gör en större tillbyggnad och kommunens ansvarige agerar på detta sätt så är det inget annat är tjänstefel!
Ett sådant agerande är bara ok för mindre om- eller tillbyggnader.
 
hempularen
Nej jag är inte själv KA...det är byggaren som är det.
Det kanske inte är så konstiga krav...men för en som inte har byggt hus innan så låter det avancerat...
..jag funderar fortfarande på projekteringskontroll...finns det någon här som har ett exempel på en sådan?
 
Hemmakatten
Det är väl inte helt lyckat att ha byggaren som KA. Det innebär ju att han kontrollerar sig själv. Dessutom med tanke på att han inte har lämnat in en kontrollplan till kommunen och inte heller tagit fram de dokument som krävs, så tycker jag definitivt att du skall anlita en annan behörig KA.
 
styrexpert skrev:
..jag funderar fortfarande på projekteringskontroll...finns det någon här som har ett exempel på en sådan?
Det är KA som skall ha med det som punkter i kontrollplanen
 
Jag har tittat på energibesparingen av småhus, med olika uppvärmningsalternativ. Då har jag haft stor nytta av denna hemsidan. Det gäller att läsa på före beräkningen så man vet hur programmet jobbar. Det kostar 100 kr/ beräkning http://villa.vipenergy.se/index.php
 
Snailman
Ett toppentips tackar för det, verkar spara in många sköna tusenlappar:)

5 och 6 tänkte jag försöka tota ihop själv, man kan få kopior av sådana ritningar hos kommen från andra hus som byggts, som man kan lära sig från... kombinerat med lite kunskaper som man kan läsa här på forumet ska det nog gå bra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.