Hej,
håller på med isolering mellan takstolar.
Monterat först luftspaltskiva, sen 220mm isolering i skivor.
nu kommer jag montera byggfolie,
efter folie skulle jag regla upp taket (45x45regel) med cc30och isolera igen emellan reglar och montera gipsskivor som sist.
så står det i bygglovet, har redan pratat med kommunen, dom bryr sig inte hur det är isolerat så länge energikraven fylls.

Min fråga är,
kan jag, efter plastfolie, montera reglar cc60, isolera emellan, regla igen i andra riktning cc60 och isolera igen (45x45 reglar, med avstånd cc 60 blir åtgång av material i två skikt nästan samma som 1 skikt med cc30.
Isolering under folie nu blir 90mm istället för 45,
använder byggmatta rullar.

Tänker skippa gipsskivor helt och köpa nån slags tygnät eller duk som sista lager för att hålla isolering på plats, för det är billigare samt mindre vikt belastning till takkonstruktionen och så jag kompenserar kostnad av extra isolering.

Jag kommer ha undertak på 260 höjd och utrymme övanpå kommer inte användas eftersom den blir mellan 25-100cm hög.

är det dum ide?

en till fråga, jag har mycket isolering 45mm i rulle med vindpapp på, spelar de nån roll om man isolerar med den i flera skikt eller ska man ta bort papp?
 
Ska du ha någon el eller annat i taket. Orsaken till att man inte alltid sätter plastfolien längst in. Beror på att man förlägger el, och vattenrör där. Då behöver man inte skada ångspärren. Men i ditt yttertak på, vad det verkar, oinredd vind tror jag inte du kommer att ha infälld el. Därför kan du sätta plasten innerst, istället för nätet.
90mm sedan , plast och sedan 220mm isolering är inte säkert. Det kan bli kondens på insidan av plasten. Men cc60 går nästan alltid bra.
 
A AG A skrev:
Ska du ha någon el eller annat i taket. Orsaken till att man inte alltid sätter plastfolien längst in. Beror på att man förlägger el, och vattenrör där. Då behöver man inte skada ångspärren. Men i ditt yttertak på, vad det verkar, oinredd vind tror jag inte du kommer att ha infälld el. Därför kan du sätta plasten innerst, istället för nätet.
90mm sedan , plast och sedan 220mm isolering är inte säkert. Det kan bli kondens på insidan av plasten. Men cc60 går nästan alltid bra.
tavk för svaret,
du har rätt, blir ingen installation i detta tak vi pratar om.
Om jag skulle lägga plast som sista lager hur ska jag sätta fast de då? regla igen?
 
Sätt fast den med vanlig klammerpistol, det håller utan problem. Men vill du köra lite överkurs, så kan du spika/skruva tunn luftläkt på reglarna.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Tumregeln är att 2/3 av isoleringen ska va utanför ångbroms/spärr. 220 utanför och 90 innanför ska fungera fint. Nackdelen med att ha folien/spärren innerst och inte i mitten är att den blir punkterad när man äter upp saker i taket eller på väggarna, inte bara för mediadragningar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
tack för alla råd,
är papp på isoleringen problem om man lägger de i flera skikt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.