yonna yonna skrev:
Snyggt. Men sidorna behöver inte täckas (om man inte vill skydda plankorna). Lite grenar/kvistar i botten ger också bättre luftgenomsläpp.
Hade lite platonmatta liggande som kunde återanvändas och skyddar trallen, filosofi att jag ska inte behöva bygga ny kompost.😉
Finns det lövträd i närheten kan man fundera på någon form av bottenskydd för deras rötter letar sig fram. Nackdelen är att få maskar att leta sig in, men brukar kasta i lite av dem efter det regnet (vill leta sig ned i källartrappan) och de finns i den brunna hästgödseln som också blandas i. Och så blir det lite grenklipp inne i komposten istället för att skapa luftning.
Det är ett tripp, trapp, trullsystem så på tre år är det bra jord i sista behållaren och planterar frilandsgurkan i de två äldsta efter vårens "omgrävning" och förflyttning.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
T
tensiden tensiden skrev:
Det "beror på".

Vi har ingen varmkompost eller byggd kallkompost även om tanken finns för att få det lite mer ordnat. Istället lägger vi allt i en enda välformad hög och varje år blir det en ny hög. Högen som är 3 år gammal går fint att ta jord från.

Grenar kör vi däremot till en rishög och eldar.

Hade en kompostkvarn innan jag gav bort den (hade väl fått den från början dessutom). En med knivar som gav väl sönderhackat flis, MEN högljudd. Något att tänka på om man bor i villaområde då man lätt kan stå ett bra tag och köra den. Även fruktansvärt tråkigt varje gång en gren kärvade fast i kniven och man fick demontera kåpan för att komma åt att få loss det hela. Jag hade nog tagit en valsmaskin idag om jag haft behovet. En kraftig en.

Varmkompost är väl bra om man har pengarna till det. Går ju fortare att få omsättning på materialet och kan man dessutom få ner lite hushållsavfall blir det ju ännu bättre.
A AndersS skrev:
Finns lösning på det och det komposterar bra.
[bild]
Hej,
Är fronten avtagbar?
Jag har träd och annat i närheten så kanske får köpa några cementplattor - men har läst på många ställe att man helst ska ha komposten direkt på marken - möjligen några bitar kartong för ogräset.
Jag har oxå lite platon över sedan jag byggde odlingslådorm men tänker det kanske blir lite för tätt för komposten.

Min blir en 3-kammare med avtagbat front har jag bestämt mig för, sedan köper jag en ALKO kompostkvarn med knivar för att komposteringen ska gå fort plus att jag har massa grenar med löv hela somrarna..
 
T
Gällande kompostkvarn så köp med vals.
Om du inte bara ska köra piassavakvastar av någon anledning.

Jag kör allt i min med vals, även torkat prydnadsgräs.
Tuggar i sig allt även nyklippt och med löv på .
Låter typ inget samtidigt sen slänger direkt i rabatterna så det får kompostera sig på plats.

Gällande kompost så för naturmaterial så ska du ha kallkompost.
Den ska vara öppen i botten så klart så maskarna kommer åt, och lagom otät på sidorna.
Ett lock så det inte regnar i den.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Hej,
Är fronten avtagbar?
Jag har träd och annat i närheten så kanske får köpa några cementplattor - men har läst på många ställe att man helst ska ha komposten direkt på marken - möjligen några bitar kartong för ogräset.
Jag har oxå lite platon över sedan jag byggde odlingslådorm men tänker det kanske blir lite för tätt för komposten.

Min blir en 3-kammare med avtagbat front har jag bestämt mig för, sedan köper jag en ALKO kompostkvarn med knivar för att komposteringen ska gå fort plus att jag har massa grenar med löv hela somrarna..
Tre avtagbara, en för varje behållare och där sitter ingen platonmatta.
Så länge du komposterar trädgårdsrester fungerar det mesta, det finns så mycket måsten om du läser, du upptäcker efter hand hur det blir.
Det jag tycker är bra är en hink hästgödsel där det finns mask att tillföra i varje behållare när man gräver om och flyttar mellan behållarna.
Jag odlar ju gurka i två behållare.
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
T
T TH885 skrev:
Gällande kompostkvarn så köp med vals.
Om du inte bara ska köra piassavakvastar av någon anledning.

Jag kör allt i min med vals, även torkat prydnadsgräs.
Tuggar i sig allt även nyklippt och med löv på .
Låter typ inget samtidigt sen slänger direkt i rabatterna så det får kompostera sig på plats.

Gällande kompost så för naturmaterial så ska du ha kallkompost.
Den ska vara öppen i botten så klart så maskarna kommer åt, och lagom otät på sidorna.
Ett lock så det inte regnar
T TH885 skrev:
Gällande kompostkvarn så köp med vals.
Om du inte bara ska köra piassavakvastar av någon anledning.

Jag kör allt i min med vals, även torkat prydnadsgräs.
Tuggar i sig allt även nyklippt och med löv på .
Låter typ inget samtidigt sen slänger direkt i rabatterna så det får kompostera sig på plats.

Gällande kompost så för naturmaterial så ska du ha kallkompost.
Den ska vara öppen i botten så klart så maskarna kommer åt, och lagom otät på sidorna.
Ett lock så det inte regnar i den.
Bygger en 3-kammars kallkompost direkt på marken, jag hade en gammal odlingslåda som jag bygger om. Blir fack på ca 90X90 så det får duka. Blir den låg så höjer jag facken efter hand.
Odlingslådan stod i för mycket skugga så det blir nog bättre såhär.
Har 5" brädor med 2" glipa så hoppas det blir bra.
Hoppas en sådan låda kan svälja skiten från 5 höns blandat med trädgårdsavfall.

Vad gäller kniv och vals är jag mycket lkuven. Jag vill ha det jag klipper/maler i komposten för att kompensera för hönsgödslet, därför tänker jag bättre med knivar, och dessa går ju att slipa i tormek'en hoppas jag.
 
Hej!
Har skummat igenom tråden och det verkar som att vi har en lite egen variant på komposterandet.

För matavfall kör vi bookashi, det luktar lite sådär när man ska gräva ner och göra rent hinkarna men det blir väldigt snabbt väldigt fin jord.

Vad gäller trädgårdsavfall så kör vi en del i kompostkvarn och en del klipper vi och lägger vi det på hög i pallkragar. På med jord längst upp och sen odlar vi direkt i det. Sen brukar vi gräva ut några pallkragar varje år och slänga ned i det stora trädgårdslandet. Då gör det inget om inte allt är förmultnat. Då det kan vara nyttigt med lite större bitar som håller fukt osv.

Det vi kör i kompostkvarn har vi som täckmaterial i bäddar och på gångar i landet.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Stämmer bra, man gör det som passar och har utrymme för.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G
T turbo100 skrev:
Hej,
2024 är komposteringens år och jag tänkte investera lite för framtiden - jag behöver era råd och hoppas ska pa disussion.

Förutsättningar:
tomt på 1500kvm, hyfsad vildvuxen med natur som avgränsar. Mycket skott från nersågade träd och en del från fruktträd. Buskar och häck klipps ett par ggr per år men fräsklipp hamnar i matta pga robot.

Så, jag tänkte köpa en kompostkvarn för att slippa köra klipp till tippen.

Så ska jag ha en kvarn med valsar eller knivar? - det lutar åt knivar för de verar gå fortast att kompostera

Kompost: Jag har idag en illa skött jordhög så tänkte köpa en varmkompost på 375 liter och blanda i det som kvarnen maler ned med hushållsavfall. Det blir inte mycket hushållsavfall för jag har höns men tänkte blanda i hönsgödsel istället.
Har mycket sandig jord jag kan blanda i oxå.
Denna tänker jag:
[länk]

Är det smart med varmkompost eller ska jag satsa på flera billigare "kall"-komposter som denna?
[länk]

Eller är det smartast att bygga en med brädor på någon skuggig sida?

Jag behöver hjälp med att dra igång komposternadet och har sparat en del pengar att ha till dettaa, det ska vara lättskött, ekonomiskt och långsiktigt :)
Samma sits för mig. Min plan är att så småningom bygga två varmkomposter bredvid varandra.

Just nu kör jag bara på den klassiska högen.
 
T
Låter bra.
Jag tror då att min kommande kompostkvarn med knivar och 3-kammar kompost blir bra.
Jag gillar inte att täcka odlingar med bark/kompost för jag har fattat att det tar näring ur jorden vid förmultning - i alla fall täckbark på säck från butiken.
Jag har massa hönsskit att ta hand om så 3-kammare verkar vara lösningen.

Jag testar och recenserar Al-Ko MH 2810 easy cush (varianten med knivar) eftersom jag har mest tunna gröna kvistar och det mesta jag ska använda det som passerar kompostkvarnen ska just ner i komposten med hönsgödsel och annat.
Buller är inget problem i min situation.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Kör på, du lär dig på vägen.👍
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Hade en kallkompost som blev full med sniglar. Hur gör man för att undvika det?
 
E espace skrev:
Hade en kallkompost som blev full med sniglar. Hur gör man för att undvika det?
Jag har uppfattningen att det hjälper med vedaska.
 
Jag har två varmkomposter till matavfall (Greenline). I början funkade det att fylla den ena och låta den andra vila för att använda till jordförbättring. På senare år har maskarna blivit så effektiva att det aldrig blir fullt. När de jobbar som mest kan man höra dem när man lyfter på locket. Och innehållet ser ut att bestå till hälften av mask. Med andra ord blir det ingenting kvar till trädgården, vilket inte gör så mycket då det primära är att bli av med matavfallet och inte stoppa det i kommunens larviga papperspåsar.
 
  • Gilla
  • Wow
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Valsde grenar funkar utmärkt i en kompost och tänker du tillsätta hönsgö
T turbo100 skrev:
Låter bra.
Jag tror då att min kommande kompostkvarn med knivar och 3-kammar kompost blir bra.
Jag gillar inte att täcka odlingar med bark/kompost för jag har fattat att det tar näring ur jorden vid förmultning - i alla fall täckbark på säck från butiken.
Jag har massa hönsskit att ta hand om så 3-kammare verkar vara lösningen.

Jag testar och recenserar Al-Ko MH 2810 easy cush (varianten med knivar) eftersom jag har mest tunna gröna kvistar och det mesta jag ska använda det som passerar kompostkvarnen ska just ner i komposten med hönsgödsel och annat.
Buller är inget problem i min situation.
Att täcka med bark eller träflis kan påverka kvävenivån i det allra översta lagret av jorden och påverka främst frösådda ettåriga växter (inklusive fröogräs) men även ettåriga plantor. Det vanliga ör att göra jordfyllda gropar eller strängar där man sår och så låter man resten vara täckt alternativt så öser man bort täckmaterialet och täcker senare med gräs eller annat grönt. Effekten på jordkvaliten gör det värt att jobba fram en metod som funkar.

Vad gäller kökskomposter så måste kan nästan tillsätta mer material om man vill ha jord i någon mängd. Annars ställer man bara komposten där man ska odla och flyttar den då och då, effekten på jorden under är underbar.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T
yonna yonna skrev:
Det låter visserligen smidigt men vill man ha optimalt resultat från en varmkompost bör den tömmas relativt snabbt för att tillvarata allt viktigt innehåll dvs efter visst antal månader. Med enpersonshushåll kan jag inte heller fylla en varmkompost utan jag blandar i sommarens ogräs, löv etc. Uppgiften har jag fått från en utvärdering som Alnarp gjorde för ett antal år sedan. Jag tömmer den när den kommit igång på våren och efterkomposterar i en Soilsaver som töms på hösten. Då har det blivit ganska fin jord.
Hej,
Kör du med varm eller kall-kompost?
Jag tänker mig kall nu efter att läst alla inlägg, jag har inte tillräckligt med avfall för en varmkompost.
Det jag inte tuggar i mig själv tar djuren hand om sp jag landar med trädgårdsavfall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.