Hur har ni gått tillväga när ni planat ut er markbädd före utsättning av ytterhörn och L-blocken?

Om ni använt laser, hur har ni gjort för att få makadambädden helt plan?

Blir inte helt klok på det här... när kantbalkarna är uppsatta ska ju rörisen komma och dra rör i makadambädden. Måste den planas ut en gång till efter det? Hur har ni samkört grundarbetet med rörisen?
 
Jag använde laser. Man krattar och mäter, krattar och mäter... Det gäller att inte bli knäpp på pipljudet lasern ger. Att plana ut just runt avloppsrören är inte så svårt, man rör ju inte upp stora massor.
 
Jag ska få låna en laser av en granne som jobbar med markentreprenad. Han får ge mig en genomgång...

Är det bäst att först göra finutsättning, mäta ut plattan, spänna upp trådar vid ytterkant och därefter låta röris lägga avlopp/vatten. Eller är det bättre att sätta upp kantbalkarna först?

Innan kantbalkarna sätts upp måste det ju vara bra att dra in elkabel, vatten och jordvärmeslingorna. Dessa borde väl läggas rör i rör så att de kan bytas ut vid behov.
 
Allt som kommer utanför plattan och in ska du göra innan du sätter kantelementen. Det är inget man krafsar ut och sticker inunder kantelementen i efterhand. Jag drog in allt rör i rör. Använde 110 mm avloppsrör. Är vattnet in PEM40 så behöver du minst 3 st 30gradersböjar, helst 6 st 15graders. Jordvärmeslingorna ska isoleras till 2 meter från plattan. Eklkabel drar du in i 50 mm flexelrör med slät insida.
Du ska absolut spänna upp trådar som markerar plattans storlek OCH höjd, dessa är viktiga när du sätter ut kantelementen.
 
...Och ska du själv lägga ut kantelement, så beställ finare makadam (4-8 mm), då 8-16 (i folkmun, singel) är lite för grovt och gör det svårt att få kantelement i våg, i alla ledder.
 
Mikael_L
fn76 skrev:
Använde 110 mm avloppsrör. Är vattnet in PEM40 så behöver du minst 3 st 30gradersböjar, helst 6 st 15graders.
Vad ska ha 30gr eller 15 gr böjar? Avloppet eller det inkommande vattnet?

och isolde menar antagligen lite 4-8 (1-2 cm) ovanpå 8-16, som bör utgöra den huvudsakliga kapillärbrytande fyllningen under... eller hur..
 
Mikael_L skrev:
Vad ska ha 30gr eller 15 gr böjar? Avloppet eller det inkommande vattnet?
Inkommande vatten bör ha dessa böjar. Jag var kanske otydlig när jag beskrev om rör i rör. Det funkar inte att dra PEM 40 i två 45graders, det blir för snäv radie.
 
Mikael_L
Aha, du tänkte RiR.
Måste/bör man ha det på den ingående vattenledningen?
 
Nej, egentligen inte. En PEM kan förväntas hålla i 100 år men allt kan ju råka hända och då vill man kunna byta slangen utan att bila i betongplattan. Det är ju extra viktigt när man har ingjuten golvvärme.
 
Mikael_L skrev:
och isolde menar antagligen lite 4-8 (1-2 cm) ovanpå 8-16, som bör utgöra den huvudsakliga kapillärbrytande fyllningen under... eller hur..
Med huvudsakligen kapilärbrytande fyllningen avses oftast 10-15cm makadam (8-16 mm), som i folkmun kallas singel trots att det inte är sk natursten. Hur som helst, och som du riktigt påpekar, så gör det tunna lagret (1-2 cm) av frakton 4-8. mycket lättare att få kantelement i våg. Därmed inte sagt att det inte går med enbart 8-16.
Här kommer två exempel (inte mitt bygge):
- Avjämning
- 8-16 och 4-8, kvalificerad gissning
 
Tack ska ni ha.. det börjar klarna nu. Det är alltså viktigast att kantbalkarna är riktigt i våg. Där cellplasten ligger direkt mot makadam kan det skilja 1-2 centimeter i höjd (i värsta fall).

Jag såg på bilderna ovan att någon lagt avloppsrör och vattenslangar redan innan makadamlagret. Pratade med min röris idag och han skulle komma ut och peka ut var vatten/el/kulvert osv skulle gå in i huset. Avloppsstam drar markentreprenören in i makadamlagret

Står nu och väger mellan 3 alternativ: Bygga med Supergrund 129 000 för 235 kvm inkl golvvärme hus/garage eller Dorocell 148000 inkl golvvärme hus eller köpa från Cellplastdirekt vilket är klart billigast (men ingen ritning osv).

Den billigaste offerten från firma vill ha 850 kr/kvm garage och 1000 kr/kvm hus (moms tillkommer förmodligen) Det skulle ge en kostnad på 228 000 alt. 284 000 (då ingår betong/gjutning, men inte golvvärme hus/garage).

Hur mycket kostar själva gjutningen? Enligt supergrund behövs 30 kubik betong.
Har jag räknat för snålt om jag kalkylerar med 60 000:- (betong inkl arbete).
 
bergstrollet skrev:
Hur mycket kostar själva gjutningen? Enligt supergrund behövs 30 kubik betong.
Har jag räknat för snålt om jag kalkylerar med 60 000:- (betong inkl arbete).
År 2003, 125 + 36 m2 plattor, betong + arbete: 46.813 :-

motfyllning_3.jpg
 
V 44, 2007: 98 kvm + 22 kvm, totalt 14,75 kbm betong + arbete 29 341 kr inkl moms.
 
  • Gilla
kalubah
  • Laddar…
Då har ni med andra ord fått betala 280kr respektive 240 kr per kvm. Då hamnar jag inte allt för långt ifrån.
Hantverkaren vil ha 289 000 för färdigplatta. Enligt Supergrund priser hamnar jag på 177000 om jag betalar 80 000 kr för gjutningen. Då har jag räknat med 340 kr/kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.