Jag funderar på att skaffa en helmask för arbeten på vinden, mögel och lösningsmedel. Vill inte lägga ut allt för mycket då jag redan gått bananas på verktygskontot. Tänkte därför höra om någon testat denna: https://www.biltema.se/bygg/skyddsu...eysknKaR7whPnGw7Lh3WNYvGQwr9Vo6BoCt0IQAvD_BwE och on ni oså fall tyckte att den var ok. Vill tillägga att jag bara tänker använda den privat.

Helmask med genomskinligt visir, andningsventil och remmar, tänkt för arbete med mögel och kemikalier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Har 3Ms helmask när jag kör riktigt dammiga saker som att planfräsa massivt trä. Den funkar bra och immar inte igen. Kostar dock 2-3 ggr så mkt som den du länkar
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Jag skulle kört med en halvmask ifrån Sundströms med partikel och gasfilter, samt skyddsglasögon löst..
Helmasken kommer imma igen innan du har börjat o jobba, har man glasögon löst kan man lätt torka av dom utan att ta av sig masken..

[länk]
[länk]
Jag har en halvmask, men jag vill ha helt skyddat för ögonen. Då den har ventilation över glaset så tror jag inte den immar igen, men det skulle jag vilja höra av någon som testat den.
 
R
ingenmansland ingenmansland skrev:
Jag har en halvmask, men jag vill ha helt skyddat för ögonen. Då den har ventilation över glaset så tror jag inte den immar igen, men det skulle jag vilja höra av någon som testat den.
Nästan alla som jobbar inom rivning och sanering och som kör helmaskar använder fläktassistetade maskar dels för imningens skull samt för att underlätta andningen..
Har själv testat olika helmaskar och dom har alltid immat igen..
 
K
Ja ska man ha masken på sig en längre tid bör man nog leta efter en sådan. Blir dock genast väldigt mycket dyrare..
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Jag funderar på att skaffa en helmask för arbeten på vinden, mögel och lösningsmedel. Vill inte lägga ut allt för mycket då jag redan gått bananas på verktygskontot. Tänkte därför höra om någon testat denna: [länk] och on ni oså fall tyckte att den var ok. Vill tillägga att jag bara tänker använda den privat.

[bild]
Den duger absolut till hemmapulande, finns ingen anledning att köp en 3M eller Sundströms helmask för lite hemmafixande.
 
R Rejäl skrev:
Nästan alla som jobbar inom rivning och sanering och som kör helmaskar använder fläktassistetade maskar dels för imningens skull samt för att underlätta andningen..
Har själv testat olika helmaskar och dom har alltid immat igen..
Jag tror dock inte att TS vill lägga ut 10’ på en motordriven mask.
Ska han bara göra lite smått hemma duger Biltemas mask.
 
Redigerat:
Hur är det med tillgången på filter? Slutar biltema sälja masken finns det väl inga filter eller reservdelar längre. Då blir det ett dåligt köp. Jag hade en Dräger halvmask förr som Clas Olsson sålde. När den togs ur sortimentet slutade de sälja filter och annat. Nu är Dräger ett kvalitetsmärke och det gick att köpa filter från generalagenten, men då i storpack. Jag har Sundströms SR200 (och SR90 halvmask) sedan drygt 20 år tillbaka och det finns reservdelar och filter i var och varannan bygghandel fortfarande. SR200 tar in luften så att den blåser mot visiret. Utandningsluften når inte visiret över huvud taget. Så länge man inte jobbar sig svettig i ansiktet fungerar det utan att visiret immar igen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R
P PatrikBL skrev:
Den duger absolut till hemmapulande, finns ingen anledning att köp en 3M eller Sundströms helmask för lite hemmafixande.
Nehe, mitt förslag var billigare med halvmask och glasögon..
 
har tittat på samma och den modelen tror jag inte är långt ifrån en Scott promask FM3 model
 
P PatrikBL skrev:
Jag tror dock inte att TS vill lägga ut 10’ på en motordriven mask.
Ska han bara göra lite smått hemma duger Biltemas mask.
Ja, det är lite så jag tänker. Men är den kass så är det 1000kr för skit, och då lägger jag hellre ut lite mer. Men funkar den bra för någon timme då och då så är det perfekt. Det kanske funkar att spotta på och skölja visiret som man gör med dykarmasken. 😆
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Hur är det med tillgången på filter? Slutar biltema sälja masken finns det väl inga filter eller reservdelar längre. Då blir det ett dåligt köp. Jag hade en Dräger halvmask förr som Clas Olsson sålde. När den togs ur sortimentet slutade de sälja filter och annat. Nu är Dräger ett kvalitetsmärke och det gick att köpa filter från generalagenten, men då i storpack. Jag har Sundströms SR200 (och SR90 halvmask) sedan drygt 20 år tillbaka och det finns reservdelar och filter i var och varannan bygghandel fortfarande. SR200 tar in luften så att den blåser mot visiret. Utandningsluften når inte visiret över huvud taget. Så länge man inte jobbar sig svettig i ansiktet fungerar det utan att visiret immar igen.
Ja, det där är alltid ett gissel. Man kanske får köpa några filter att ha i reserv. Biltema är ju lite av ett lotteri: ibland är det bra kvalitet trots priset och ibland är det som med tången jag köpte där stålet gick av då jag greppade för hårt.
 
Förvisso så är kvaliteten på min mask (en överskottssåld skyddsmask 90) väl i klass med proffsmaskerna men den immar inte igen - inte ens efter en timme med vinkelslip i plus 30 (skar ned betong med diamantklinga)

Fördelen med en helmask är att ögonen och dess slemhinnor skyddas bättre då de befinner sig i renad luft
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Ja, det är lite så jag tänker. Men är den kass så är det 1000kr för skit, och då lägger jag hellre ut lite mer. Men funkar den bra för någon timme då och då så är det perfekt. Det kanske funkar att spotta på och skölja visiret som man gör med dykarmasken. 😆
Den tar in luften via visiret för att förhindra imma, det är bara om du blir rejält svettig som du kommer få imma på visiret så det skulle jag inte oroa mig för. 🙂
Se bara till att du har rätt filter och använder förfilter samt rengör dessa efter varje användning eller när det blir tungt att dra in luft.

Visar den sig vara helt kass kan du reklamera masken, men jag tror den kommer funka bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.