Hej

Jag funderar på att skjuta en betongplatta till ett nytt förråd och undrar vilken tjocklek som själva betongplattan ska ha. Förrådet kommer bli ca 17 kvm och kommer inte ha några tunga maskiner eller fordon i sig.
 
Vi gjorde en betongplatta direkt gräsmattan (fd åker) på ca 8-10cm 3x3m för ett förråd. Den står fortfarande kvar och det är mer 20 år sedan. Såklart såhär i efterhand skulle man ha lyxat till med lite frigolit under men den fyller sin funktion.
 
N
Skulle säga 10 cm, går väl att krympa till 7 cm om man prompt vill.
Och 8 mm armering/mattor.
 
Täckskikt mot mark för armeringen rekommenderas till 50mm kronor och 30mm uppåt. Om du har cellplast under räcker det med 30mm täckskikt nedåt. Där får du ett hum om hir tjock platta du behöver
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt och 1 till
  • Laddar…
N
Matti_75 Matti_75 skrev:
Täckskikt mot mark för armeringen rekommenderas till 50mm kronor och 30mm uppåt. Om du har cellplast under räcker det med 30mm täckskikt nedåt. Där får du ett hum om hir tjock platta du behöver
Google translate?
 
N neo11 skrev:
Google translate?
Nä men autokorrigering
 
N
Tänkte du skulle förtydliga ditt inlägg, istället för att skriva autokorrigering.
Då jag inte riktigt förstår.
8 cm betong eller?
Eller om du har cellplast under räcker det med 3 cm betong.
Eller ska man ha 50mm kronor grus under?
Kan du utveckla så jag förstår?
 
Täckskikt mot mark för armeringen rekommenderas till 50mm och 30mm uppåt. Om du har cellplast under räcker det med 30mm täckskikt nedåt. Alltså 50+ 30+ tjocklek på armeringsmattan= exempelvis 50+ 30+ 6x2= 92mm.
Där får du ett hum om hur tjock platta du behöver
 
  • Gilla
mrVoodoo och 1 till
  • Laddar…
N
Matti_75 Matti_75 skrev:
Täckskikt mot mark för armeringen rekommenderas till 50mm och 30mm uppåt. Om du har cellplast under räcker det med 30mm täckskikt nedåt. Alltså 50+ 30+ tjocklek på armeringsmattan= exempelvis 50+ 30+ 6x2= 92mm.
Där får du ett hum om hur tjock platta du behöver
Jag har armerat hela veckan i en källare med xps pir golvvärme, och kommer pumpbil på måndag med 7 m3 betong.
Men håller inte på med förråd.
Jag struntar fullständigt i ditt svar, vill bara att Ts ska förstå.
Försökte säga det på ett fint sätt i förra inlägget.
 
Redigerat:
N neo11 skrev:
Jag har armerat hela veckan i en källare med xps pir golvvärme, och kommer pumpbil på måndag med 7 m3 betong.
Men håller inte på med förråd.
Jag struntar fullständigt i ditt svar, vill bara att Ts ska förstå.
Försökte säga det på ett fint sätt i förra inlägget.
Matti_75's svar var väl lysande? Ger TS ett hum om rek. tjocklek beroende på underlag, om det är på mark eller cellplast, samt armeringens placering utifrån vilket förhållande som gäller (eftersom det inte framgår i TS frågeställning om hen tänkt använda någon isolering eller inte).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.