O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När en handläggare fattar beslut om bygglov så är det ett beslut som tas av byggnadsnämnden, inte av förvaltningen.
Det här är det jag inte håller med om. Jag är helt med på att i juridisk mening så är de beslut tjänstepersoner i förvaltningen fattar med delegation att betrakta som nämndens beslut. Det är den bokstavliga definition av delegation. Det förändrar dock inte det faktum att tjänstepersonen inte är och aldrig kommer vara en del av den politiska nämnden. Tar du fram anställningskontraktet för en tjänsteperson står det klart och tydligt att de är anställda vid t.ex. byggnadsförvaltningen, inte byggnadsnämnden. Men visst, det är en principdiskussion som inte har särskilt stort värde för den här tråden så vi kan lämna den därhän.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Inte jag heller. Bygga garage fel alltså, hur dum får man vara.
Nä det skall man såklart inte göra men om det tar flera år att upptäcka så kan det inte vara av väsentligt art för den drabbade.

Här där vi bor i gamla fiskeläget byggs i stort allt i tomtgränsen. Något annat hade inte fungerat. Dock upptäcks ju detta omgående.

OM det är så att TS har en enormt stor tomt och man inte för sig dagligen i denna ändan som drabbat det ju inte TS egentligen.

Det jag hade velat få åtgärdat hade varit avrinningen. Den hade grannen fått se till att lösa omgående.
 
Lajoho skrev:
Hej,

Tomten sluttar rätt skapligt. Någon schaktning har bara utförts på grannens tomt. Jag frågade grannen om röret rätt omgående och fick till svar att det "kommer inte nå vatten ur det".

Dum eller snäll som jag var vid det samtalet så ifrågasatte jag inte röret något mer.

Uppe i bild finns en stenmur och en bit in på den går tomtgränsen.
Är röret från bräddavloppet eftersom det enligt grannen inte kommer vatten ur det?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När en handläggare fattar beslut om bygglov så är det ett beslut som tas av byggnadsnämnden, inte av förvaltningen. Förvaltningen saknar helt beslutandemakt (även om de-factomakten ofta är stor).
Vad jag har förstått så i min kommun så fattar handläggarna besluten i de "självklara" ärendena och nämnden om det är tveksamheter.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M maxmsm skrev:
Vad jag har förstått så i min kommun så fattar handläggarna besluten i de "självklara" ärendena och nämnden om det är tveksamheter.
Precis, vanligt upplägg. Och avslagbesluten går till politikerna i nämnden. Men det är fortfarande byggnadsnämnden som har beslutandemakten och är den som fattar beslutet även om det praktiskt sker via delegation. Det är byggnadsnämnden som bär ansvaret för beslutet, inte den enskilde anställde eller dennes chef.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Anmäl till kommunen de har skyldighet att kontrollera om bygglovet har följts. Gör det innan det gått 5 år.
 
Lajoho skrev:
Hej,

Jag har en granne som byggt ett dubbelgarage i tomtgräns för två/tre år sedan. I samband med bygglovsansökan beviljade jag skriftligt att han fick uppföra byggnaden 250cm ifrån tomtgräns istället för 450cm.

Mot vår granne har jag haft flertalet större träd, dessa ska jag nu avverka och i samband med detta upptäcker jag att grannens nybyggda garage står 70cm från tomtgräns och inte 250cm som bygglovet säger, dessutom finns ett större dräneringsrör från grunden på garaget som löper rakt ut och in på min tomt. Stuprör från garaget är riktade mot min tomt och således får jag allt "regnvatten".


Hur som haver, någon bra relation till denna granne finns EJ och det går inte att föra ett samtal med människan.

Nu till min fråga, kan jag göra något åt ovanstående? Är det ens värt att kontakta kommunen gällande avståndet från tomtgräns till garaget? Hur är det med dräneringsröret och stuprännorna??

Vad skulle kommunen kunna göra? Skulle dom ens bry sig?


Tacksam för svar.
Stod det i det papper som skrevs under att det beviljades för 250cm? Eller stod det att ni beviljade honom att bygga närmare än 450cm?
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är nyfiken på omständigheterna kring dagvattenröret. Hur lyckades grannen få till en sådan schaktning på din mark utan att du märkte? Bortrest eller är det en fastighet som du sällan vistas på?

Jag rekommenderar storligen att vara på plats när det schaktas hos grannar för husbygge. Jag ser ju hur markentreprenörerna i grannskapet behandlar fastighetsgränser - de tycks inte bry sig så mycket. Och det är ju just vid schaktarbetet som man kan stoppa dem eller snabbt få missgrepp justerade. Maskinell grävning är kraftfullt och det blir på några ögonblick väldigt fel.

När grannen schaktar, ta ledigt från jobbet, jobba hemma eller ta en tur med bilen till tomten varje dag om din fastighet inte är där du bor. Och ring grannen så att ni har direktkontakt i ärendet. Då hade vi nog sluppit en massa trådar här på BH.
Huga, Jag skulle inte veta hur slutresultatet skulle bli ändå genom att kolla hur dom schaktar.
 
Claes Sörmland
J jawa74 skrev:
Huga, Jag skulle inte veta hur slutresultatet skulle bli ändå genom att kolla hur dom schaktar.
Men du ser ju om de ger sig in på din tomt med skopan eller larvfötterna och den skada som de gör. Eller om de börjar dra ledningar på din mark. Eller förstör gränsmärkena, en klassiker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Lajoho skrev:
Hej,

Jag har en granne som byggt ett dubbelgarage i tomtgräns för två/tre år sedan. I samband med bygglovsansökan beviljade jag skriftligt att han fick uppföra byggnaden 250cm ifrån tomtgräns istället för 450cm.

Mot vår granne har jag haft flertalet större träd, dessa ska jag nu avverka och i samband med detta upptäcker jag att grannens nybyggda garage står 70cm från tomtgräns och inte 250cm som bygglovet säger, dessutom finns ett större dräneringsrör från grunden på garaget som löper rakt ut och in på min tomt. Stuprör från garaget är riktade mot min tomt och således får jag allt "regnvatten".


Hur som haver, någon bra relation till denna granne finns EJ och det går inte att föra ett samtal med människan.

Nu till min fråga, kan jag göra något åt ovanstående? Är det ens värt att kontakta kommunen gällande avståndet från tomtgräns till garaget? Hur är det med dräneringsröret och stuprännorna??

Vad skulle kommunen kunna göra? Skulle dom ens bry sig?


Tacksam för svar.
Tvi för jävliga grannar! Anmäl och stå på dig. Lycka till!
 
  • Gilla
Tänka och 2 till
  • Laddar…
Lajoho skrev:
Hej,

Jag har en granne som byggt ett dubbelgarage i tomtgräns för två/tre år sedan. I samband med bygglovsansökan beviljade jag skriftligt att han fick uppföra byggnaden 250cm ifrån tomtgräns istället för 450cm.

Mot vår granne har jag haft flertalet större träd, dessa ska jag nu avverka och i samband med detta upptäcker jag att grannens nybyggda garage står 70cm från tomtgräns och inte 250cm som bygglovet säger, dessutom finns ett större dräneringsrör från grunden på garaget som löper rakt ut och in på min tomt. Stuprör från garaget är riktade mot min tomt och således får jag allt "regnvatten".


Hur som haver, någon bra relation till denna granne finns EJ och det går inte att föra ett samtal med människan.

Nu till min fråga, kan jag göra något åt ovanstående? Är det ens värt att kontakta kommunen gällande avståndet från tomtgräns till garaget? Hur är det med dräneringsröret och stuprännorna??

Vad skulle kommunen kunna göra? Skulle dom ens bry sig?


Tacksam för svar.
Klart att du ska kontakta kommunen, speciellt med en sådan granne. Hade han följt bygglovet hade allt varit ok. Så bara kör på.
 
  • Gilla
TantAnita och 1 till
  • Laddar…
Skummat ärendet och kommentarerna. Kan ha missat om någon redan antytt möjligheten att en granne med den beskrivna attityden kan ha den typ av ”kontakter” och kanske status som gör att gärningar gärna ”missas” eller förhalas. Lättare att det händer förstås i ”halvsmå” kommuner. Kan också gälla lokal medias insändarsidor av samma skäl.
 
Lajoho skrev:
Hej,

Jag har en granne som byggt ett dubbelgarage i tomtgräns för två/tre år sedan. I samband med bygglovsansökan beviljade jag skriftligt att han fick uppföra byggnaden 250cm ifrån tomtgräns istället för 450cm.

Mot vår granne har jag haft flertalet större träd, dessa ska jag nu avverka och i samband med detta upptäcker jag att grannens nybyggda garage står 70cm från tomtgräns och inte 250cm som bygglovet säger, dessutom finns ett större dräneringsrör från grunden på garaget som löper rakt ut och in på min tomt. Stuprör från garaget är riktade mot min tomt och således får jag allt "regnvatten".


Hur som haver, någon bra relation till denna granne finns EJ och det går inte att föra ett samtal med människan.

Nu till min fråga, kan jag göra något åt ovanstående? Är det ens värt att kontakta kommunen gällande avståndet från tomtgräns till garaget? Hur är det med dräneringsröret och stuprännorna??

Vad skulle kommunen kunna göra? Skulle dom ens bry sig?


Tacksam för svar.
Varför vänta 2-3 år efter upptäckt placeringsfel ?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men du ser ju om de ger sig in på din tomt med skopan eller larvfötterna och den skada som de gör. Eller om de börjar dra ledningar på din mark. Eller förstör gränsmärkena, en klassiker.
Jo det är klart.
Tänkte mer på på hur slutresultat blir. Skulle nog Iofs läsa på om det skulle bli aktuellt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Det där är en viktig poäng, och en av de första sakerna jag tänkte på när jag läste inlägget från @Lajoho. Inlägget börjar nämligen med:

Vilket vittnar om ett missförstånd om hur reglerna fungerar.

Vid Attefallsåtgärder, och vid byggande av Friggebodar, finns en regel som säger att de får byggas närmast 4,5 meter ifrån tomtgräns oavsett vad grannen tycker. Men med grannens tillåtelse får de dock bygga närmare, och då rekommenderas skriftligt tillstånd för att undvika tjafs i ett senare skedde.

Vid en bygglovsansökan är det däremot kommunen som enväldigt bestämmer. Som granne får visserligen man en chans att yttra sig i frågan, men det betyder nödvändigtvis ingenting för kommunen behöver inte bry sig om vad du tycker. Det är i praktiken en ren formalitet.

Så frågan från @Alexander HB är avgörande. Antingen är det ett Attefallsgarage och då finns inget bygglov utan det är tillståndet från @Lajoho som avgör placeringen, eller så är det en bygglovspliktig komplementbyggnad och då gäller den situationsplan som finns i bygglovet.
Eller så har en eventuellt inkompetent kommun hanterat och beviljat ett bygglov som strider mot andra bestämmelser, och då kan man hamna i en liknande situation.
Ett bygglov betyder tydligen inte att du har rätt att bygga på ett visst sätt.
Det betyder bara att några tjänstemän på kommunen gjorde den bedömningen där och då.
Så det egna ansvaret är ändå stort.
Det vill säga kolla, kolla, dubbelkolla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.