G Grannens Häck skrev:
Ja de bryr sig om sånt om du skickar in en anmälan.

Sen startar de ett tillsynsärende om det är befogat.
De ska starta ett tillsynsärende vare sig det är befogat eller inte. Under handläggningens gång kan byggnadsnämnden sedan komma fram till att anmälan inte har någon bäring och avskriva ärendet. Då får anmälaren ett beslut att överklaga.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
G
M MetteKson skrev:
De ska starta ett tillsynsärende vare sig det är befogat eller inte. Under handläggningens gång kan byggnadsnämnden sedan komma fram till att anmälan inte har någon bäring och avskriva ärendet. Då får anmälaren ett beslut att överklaga.
Hur kontaktar de en anonym anmälare?

Tänker på överklagandemöjligheten.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Kan ha fel, men om de fattar ett beslut att avskriva ärendet, så är det inte bara en ev. anonym anmälare som får överklaga. Ett kommunalt beslut kan i princip vem som helst överklaga. Och jag tror att även överklagan kan vara anonym.

Sedan finns det väl iofs. vissa typer av beslut som bara berörda sakägare får överklaga, då antar jag att en anonym överklagan inte fungerar.
 
  • Gilla
kantarelli1403 och 3 till
  • Laddar…
Lajoho skrev:
Hej,

Tomten sluttar rätt skapligt. Någon schaktning har bara utförts på grannens tomt. Jag frågade grannen om röret rätt omgående och fick till svar att det "kommer inte nå vatten ur det".

Dum eller snäll som jag var vid det samtalet så ifrågasatte jag inte röret något mer.

Uppe i bild finns en stenmur och en bit in på den går tomtgränsen.
Vad bra, då kan det tas bort! :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Lajoho skrev:
Hej,

Tomten sluttar rätt skapligt. Någon schaktning har bara utförts på grannens tomt. Jag frågade grannen om röret rätt omgående och fick till svar att det "kommer inte nå vatten ur det".

Dum eller snäll som jag var vid det samtalet så ifrågasatte jag inte röret något mer.

Uppe i bild finns en stenmur och en bit in på den går tomtgränsen.
Är löven nedanför röret tillrättalagda för annars ser det ut som det runnit vatten/smuts från röret.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En såndär rörände brukar man lätt kunna ta tag i och dra i så röret separerar vid nästa skarv som är under mark, sen trampar man lite över rörets längd så blir det pluggat utan att någon åverkan syns, ca 20cm kan vara lagom att dra ut ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Beje.B och 7 till
  • Laddar…
Många har inte koll på sina gränser har man märkt när man surfat runt. Bara för att tomten ser ut att tillhöra sin tomt, tex en naturlig gräns, behöver inte den göra det.
I TS fall så ska du anmäla detta till kommunen så kan du få besked efter tillsynsärendet är klart. Det går redan nu kräva ut handlingarna i ärendet så man kan se om kommunen bestämt annat än vad du fick se i granngivandet. Vid en tillsyn får man huset i mätt, vilket borde ha gjorts innan grannen fått slutbesked och tagit garaget i bruk.
Är det tillräckliga avstånd mellan TS byggnader och grannen gällande brandskydd? Minst 8 m utan någon klassning. Är det mindre finns olika gränser och klassning på byggmatrial för att klara kraven. Finns foto kan man avgöra svårigheten.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Även om TS har haft full koll på sina gränser så känns det inte alls orimligt att inte märka en skillnad som detta.

I och med att TS pratade om att han nu var och tog ned några träd i närheten av tomtgränsen så misstänker jag att vi inte pratar någon frimärks-tomt på 6-800m2 utan snarare några tusen kvadrat eller mer.
Om TS då har haft en del som skött sig själv med fullvuxna träd och en granne som han inte vill ha kontakt med så kanske man inte besöker den delen så ofta

Att inte märka exakt under byggtiden anser jag vara än mindre konstigt.
Om det byggs ett hus 250cm från tomtgräns så är det ju helt rimligt att byggarbetet pågår ända fram till eller beroende på omständigheter till viss del över tomtgräns utan att för den del vara något direkt fel.
När det väl står där ska man ha ett riktigt bra ögonmått för att se en skillnad på 180cm från långt håll om det inte finns några tydligt synliga referenser till tomtgränsen.

Och oavsett om TS borde ha märkt det eller ej så påverkar det inte TS möjligheter att få rätt i ärendet.
 
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
O
A Alexander HB skrev:
Jag har inte stenkoll på processen, men vad jag försöker säga är att även om du lämnat skriftligt på att du går med på 250 istället för 450 cm så kan det i det slutliga bygglovet stå något annat.
Det där är en viktig poäng, och en av de första sakerna jag tänkte på när jag läste inlägget från @Lajoho. Inlägget börjar nämligen med:
Lajoho skrev:
I samband med bygglovsansökan beviljade jag skriftligt att han fick uppföra byggnaden 250cm ifrån tomtgräns istället för 450cm.
Vilket vittnar om ett missförstånd om hur reglerna fungerar.

Vid Attefallsåtgärder, och vid byggande av Friggebodar, finns en regel som säger att de får byggas närmast 4,5 meter ifrån tomtgräns oavsett vad grannen tycker. Men med grannens tillåtelse får de dock bygga närmare, och då rekommenderas skriftligt tillstånd för att undvika tjafs i ett senare skedde.

Vid en bygglovsansökan är det däremot kommunen som enväldigt bestämmer. Som granne får visserligen man en chans att yttra sig i frågan, men det betyder nödvändigtvis ingenting för kommunen behöver inte bry sig om vad du tycker. Det är i praktiken en ren formalitet.

Så frågan från @Alexander HB är avgörande. Antingen är det ett Attefallsgarage och då finns inget bygglov utan det är tillståndet från @Lajoho som avgör placeringen, eller så är det en bygglovspliktig komplementbyggnad och då gäller den situationsplan som finns i bygglovet.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
O
M MetteKson skrev:
De ska starta ett tillsynsärende vare sig det är befogat eller inte. Under handläggningens gång kan byggnadsnämnden sedan komma fram till att anmälan inte har någon bäring och avskriva ärendet. Då får anmälaren ett beslut att överklaga.
Nja. Om inte den svenska förvaltningsrätten har ändrats sedan jag var lokalpolitiker så är det inte så det fungerar i verkligheten.

Byggnadsnämnden består av folkvalda politiker. Den kommunala förvaltningen består av anställda tjänstepersoner. Tillsynsärendet startas inte av byggnadsnämnden utan av den kommunal förvaltning.

Beroende på vilket mandat nämnden delegerats till förvaltningen kan hela processen vara ett rent tjänsteärende och då hanteras det helt av förvaltningen. Nämnden blir i det fallet bara informerad i efterhand om utfallet. Det är enbart när förvaltningen saknar beslutsmandat som ett ärende bereds och sedan kommer upp i nämnden som ett beslutsärende.

I en kommun där tillsynsärenden av den här typen är tjänsteärenden kommer den politiska nämnden inte ens vara medveten om att de pågår och då kan de knappast gå in och avskriva dem. Mer troligt är att tjänstepersonerna gör ett tillsynsärende, beslutar om någon sorts sanktion. De kan själva inte verkställa det utan det kommer upp i nämnden och då först kan politikerna avskriva det eller modifiera beslutet.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Oldfart skrev:
Nja. Om inte den svenska förvaltningsrätten har ändrats sedan jag var lokalpolitiker så är det inte så det fungerar i verkligheten.

Byggnadsnämnden består av folkvalda politiker. Den kommunala förvaltningen består av anställda tjänstepersoner. Tillsynsärendet startas inte av byggnadsnämnden utan av den kommunal förvaltning.

Beroende på vilket mandat nämnden delegerats till förvaltningen kan hela processen vara ett rent tjänsteärende och då hanteras det helt av förvaltningen. Nämnden blir i det fallet bara informerad i efterhand om utfallet. Det är enbart när förvaltningen saknar beslutsmandat som ett ärende bereds och sedan kommer upp i nämnden som ett beslutsärende.

I en kommun där tillsynsärenden av den här typen är tjänsteärenden kommer den politiska nämnden inte ens vara medveten om att de pågår och då kan de knappast gå in och avskriva dem. Mer troligt är att tjänstepersonerna gör ett tillsynsärende, beslutar om någon sorts sanktion. De kan själva inte verkställa det utan det kommer upp i nämnden och då först kan politikerna avskriva det eller modifiera beslutet.
Då vi här eller t ex lagstiftaren i lagtext eller Boverket skriver "byggnadsnämnden" så syftar vi på myndigheten i kommunen. Att politikerna som sitter i själva nämndens möten har valt att delegera en del beslut till tjänstemän är deras val. Politikerna kan alltid välja att återkalla det mandatet och fatta alla beslut på sittande möte.

Alla beslut i delegationsärenden anmäls på nämndmöte.

I t ex min kommun fattas samtliga beslut om byggsanktionsavgift och förelägganden av den politiska nämnden. Jag tror det är standard.

Att sen politiker i nämnden på det personliga planet kan känna sig maktlösa är en annan sak. Jag har fått den beskrivningen av ett antal ledamöter. Men om vi ska vara ärliga så handlar det om att man inte är beredd att ta makten och fatta beslut på den politiska nivån. Och det är ju rätt bekvämt också och gör det lättare att sova att skjuta ansvaret ifrån sig till en luddig struktur. Jag skulle göra detsamma!
 
  • Gilla
Ulfjs och 5 till
  • Laddar…
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då vi här eller t ex lagstiftaren i lagtext eller Boverket skriver "byggnadsnämnden" så syftar vi på myndigheten i kommunen.
Nja. Språkligt tycker jag inte det håller. En nämnd är en nämnd, och en förvaltning är en förvaltning. Det är olika saker. Att klumpa ihop dem och kalla hela kommunen för "byggnadsnämnden" bara för att folk inte inte känner till hur det egentligen hänger ihop gör bara folk en otjänst. Sen är jag inte riktigt med på vilken del av det du skrivit på något sätt motsäger det jag skrivit?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I t ex min kommun fattas samtliga beslut om byggsanktionsavgift och förelägganden av den politiska nämnden. Jag tror det är standard.
Ja, och precis som jag sa: Tjänstepersonerna bereder ett ärende och det är inte förrän det tas upp i nämnden som politikerna blir medvetna om det och kan lägga ned eller ändra beslutet. Politikerna kliver knappast in på förvaltningen där i mellan och avbryter beredningen innan den är klar.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Oldfart skrev:
Nja. Språkligt tycker jag inte det håller. En nämnd är en nämnd, och en förvaltning är en förvaltning. Det är olika saker. Att klumpa ihop dem och kalla hela kommunen för "byggnadsnämnden" bara för att folk inte inte känner till hur det egentligen hänger ihop gör bara folk en otjänst. Sen är jag inte riktigt med på vilken del av det du skrivit på något sätt motsäger det jag skrivit?
Jag förstår inte riktigt ditt språkliga problem här.

Det är ingen som menar att hela kommunens organisation är byggnadsnämnden. Byggnadsnämnden syftar på själva nämnden med sina ledamöter och de anställda som på delegation av byggnadsnämnden har getts beslutanderätt enligt 7 kap. kommunallagen att fatta beslut för nämndens räkning. När en handläggare fattar beslut om bygglov så är det ett beslut som tas av byggnadsnämnden, inte av förvaltningen. Förvaltningen saknar helt beslutandemakt (även om de-factomakten ofta är stor).

O Oldfart skrev:
Ja, och precis som jag sa: Tjänstepersonerna bereder ett ärende och det är inte förrän det tas upp i nämnden som politikerna blir medvetna om det och kan lägga ned eller ändra beslutet. Politikerna kliver knappast in på förvaltningen där i mellan och avbryter beredningen innan den är klar.
Jag håller med utifrån det praktiska perspektivet men det är utifrån kommunallagen helt upp till byggnadsnämnden hur den vill organisera sitt arbete. T ex att lägga ned ett ärende är också ett beslut och det står nämnden fritt att besluta om det på nämndmöten eller som de flesta kommuner har löst det, att låta en anställd fatta det beslutet på delegation.
 
  • Gilla
Tänka och 5 till
  • Laddar…
Förstår inte hur folk orkar elle tid tid lägga ner energi på småsaker.
 
  • Wow
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Henke1993 Henke1993 skrev:
Förstår inte hur folk orkar elle tid tid lägga ner energi på småsaker.
Inte jag heller. Bygga garage fel alltså, hur dum får man vara.
 
  • Gilla
  • Haha
Tänka och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.