Hej,

Finns det något smidigt sätt man kan gå tillväga för att få djupare trappsteg på en befintlig källartrapp?

Eftersom vi inte har någon utvändig källartrapp och jag håller på att renovera den invändiga så ville jag även passa på att få djupare trappsteg, helst utan o behöva byta hela vagnstycket. Hur ska jag gå tillväga?

De är idag 22cm djupa men då de överlappas med 2,5cm från trappsteget ovan så känns de mindre.

Höjden mellan trappstegen är 20,5cm.

Det är 28cm att spela med nedanför trappan, så den får max bygga ut 28cm totalt mot idag.

Totalt är det 11 trappsteg.
Vagnstycket är 320cm långt
Höjd från källargolvet till golvet uppe är 245cm

Tacksam för tips.
 
  • Mätning av befintligt trappstegs djup med tumstock på en källartrappa under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av trappstegshöjd med tumstock mot trappans kant och skugga på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt över en renoveringsklar källartrapp med slimma steg och synlig stomme, belyst av naturligt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild av en gammal källartrappa med slitna trästeg och vitmålade väggar, som behöver renoveras för att öka stegdjupet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av avståndet vid basen av en trappa med en tumstock som visar plats för potentiell utbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det går inte att ändra stegdjup på en trappa utan att byta vangstycke.
 
RoTe
Vilket betyder att man bygger en ny trappa.
 
Kan man inte bara förlänga stegen, lägg en djupare bräda ovanpå befintlig som sticker ut mer i framkant eller skruva fast en list i framkant?

Typ så här (de två nedersta stegen).
Trappa med två slitagebenägna trappsteg i behov av förlängning eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.