Vad är syftet med frågan?
 
Syftet är att få tips om hur jag tar reda på om boden är en friggebod eller ej.
 
  • Gilla
  • Haha
Kvackatore och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Ta en titt på flygfoto på Min karta hos Lantmäteriet. Finns från 1975. Står den där är det ingen friggebod. Finns bygglov för boden så är det heller ingen friggebod. Eller om den är större än 10 kvm och uppförd före 2008. Eller står för långt ifrån bostadshuset på fastigheten. Eller är över 3 m hög. Eller står närmare allmän plats eller väg än 4,5 m.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Är det bara att ringa kommunen för att se om bygglov finns?
 
Claes Sörmland
M MangeRR skrev:
Är det bara att ringa kommunen för att se om bygglov finns?
Ja, de ska ha det i diariet. Om de inte har slarvat bort det eller förlorat det i t ex en brand.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Som en fortsättning på detta: Vi har en bod på ca 9 kvm från 1976 (dvs inte friggebod).

Om jag ansöker om rivningslov för denna (för att få loss byggarea för komplementbyggnad, som får vara max 50 kvm på tomten) - kan jag bara låta den stå kvar då som "friggebod" ? :)
 
Claes Sörmland
Formellt nej. Ett rivningslov ger dig bara rätten att riva byggnaden men den är ju inte riven förrän du faktiskt har utfört åtgärden, alltså rivit den.

Det andra problemet är att en friggebod kan enbart uppstå genom att den uppförs eller byggs till enligt lagtexten (9 kap. 4 § PBL). Det går således inte att peka på en gammal byggnad och säga att nu plötsligt är det en friggebod.

Det saknas vad jag vet rättsfall men Boverket har gjort en tydlig tolkning hur de läser PBL:

Texturklipp som förklarar att för att omvandla en komplementbyggnad med bygglov till en friggebod måste vissa krav uppfyllas enligt Boverket.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ingsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Friggebod/
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Som en fortsättning på detta: Vi har en bod på ca 9 kvm från 1976 (dvs inte friggebod).

Om jag ansöker om rivningslov för denna (för att få loss byggarea för komplementbyggnad, som får vara max 50 kvm på tomten) - kan jag bara låta den stå kvar då som "friggebod" ? :)
Det verkar byråkratiskt och kostsamt, kan du inte bara flytta boden en halvmeter eller så?
 
F fribygg skrev:
Det verkar byråkratiskt och kostsamt, kan du inte bara flytta boden en halvmeter eller så?
Well, det jag vill uppnå är att få loss officiell byggarea så jag kan bygga ett nytt förråd på 50 kvm, dvs "omklassa" boden.
Men Claes sörmland skriver ju ovan att man egentligen inte kan det.

Jag har dock tänkt flytta boden, så om jag söker rivningslov och sedan flyttar den, så har jag ju "rivit" den och sen byggt upp den på nytt (på annat ställe på tomten).
Men min tanke var att jag kan söäka om rivning i förväg och sedan vid läpligt tillfälle riva/bygga upp den på nytt, men då skall jag nog göra det när jag planerat att verkligen komma igång med det isf :)

Sen är det ett separat projekt att söka lov och bygga det nya större förrådet/boden.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Well, det jag vill uppnå är att få loss officiell byggarea så jag kan bygga ett nytt förråd på 50 kvm, dvs "omklassa" boden.
Men Claes sörmland skriver ju ovan att man egentligen inte kan det.

Jag har dock tänkt flytta boden, så om jag söker rivningslov och sedan flyttar den, så har jag ju "rivit" den och sen byggt upp den på nytt (på annat ställe på tomten).
Men min tanke var att jag kan söäka om rivning i förväg och sedan vid läpligt tillfälle riva/bygga upp den på nytt, men då skall jag nog göra det när jag planerat att verkligen komma igång med det isf :)

Sen är det ett separat projekt att söka lov och bygga det nya större förrådet/boden.
Varför rivningslov?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Formellt nej. Ett rivningslov ger dig bara rätten att riva byggnaden men den är ju inte riven förrän du faktiskt har utfört åtgärden, alltså rivit den.

Det andra problemet är att en friggebod kan enbart uppstå genom att den uppförs eller byggs till enligt lagtexten (9 kap. 4 § PBL). Det går således inte att peka på en gammal byggnad och säga att nu plötsligt är det en friggebod.

Det saknas vad jag vet rättsfall men Boverket har gjort en tydlig tolkning hur de läser PBL:

[bild]

[länk]
Men om man flyttar en befintlig byggnad på max15m2 till sin tomt kan man väl ha den som friggebod?
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Men om man flyttar en befintlig byggnad på max15m2 till sin tomt kan man väl ha den som friggebod?
Ja, då är det en friggebod om den uppfyller alla kriterier och står i närheten av ens en- eller tvåbostadshus.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.