Hej

Vi har ett badrum med avlopp via en malpump. Problemet är att den går 5 sek ca varannan timme utan att vi är i badrummet. Stänger vi av inkommande vatten går den inte. Alltså måste något läcka igenom till malpumpen. Inkopplat är en inbyggd wc, blandare handfat och dusch. Blandarna droppar inte vad jag kan se och wc rinner ej, iaf inte kontinuerligt. Har tyvärr inte separata ventiler, bara en på inkommande.

Tips om felsökning och lösning mottages tacksamt...
 
Har ni dolda skarvar? Om inte borde ni se via ev skvallerrör om det läcker?
 
  • Gilla
mickeenberg
  • Laddar…
Finns inga
Globetrot Byggis1976 skrev:
Har ni dolda skarvar? Om inte borde ni se via ev skvallerrör om det läcker?
Skvallerrör finns ej. Tror inte det finns dolda skarvar heller.

Som jag det det måste tillskottet till malpumpens lilla tank komma från avlopp från dusch, handfat eller wc. Hade det inte varit för att pumpen inte går så länge vi har stängt vattnet till badrummet så hade tillskottet även kunnat komma från utloppet från malpunpen, men nu ser jag inget annat än ovan...
 
G Goxx skrev:
Finns inga


Skvallerrör finns ej. Tror inte det finns dolda skarvar heller.

Som jag det det måste tillskottet till malpumpens lilla tank komma från avlopp från dusch, handfat eller wc. Hade det inte varit för att pumpen inte går så länge vi har stängt vattnet till badrummet så hade tillskottet även kunnat komma från utloppet från malpumpen, men nu ser jag inget annat än ovan...
Schmatisk bild av Sololift2 WC-3 malpumpsystem kopplat till dusch, WC och handfat, utan bidé.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Malpumpen är en Sololift2 WC-3 inkopplad som bilden, men med integrerad vägghängd WC och utan bidé.
 
Men ni har väl inget vatten direkt kopplat till avlopp? Det rinner väl ner i avlopp från vattenledningar och blandade? Eller är det något fundamentalt jag inte förstår 😅

Dvs…hur skulle det kunna läcka till pump från ett avlopp?
 
Prova att stänga av toalettstolens ventil. När cisternen är full så kommer det att rinna över vatten till avloppet om det är så att toalettstolen tjuvrinner.
 
Nej, allt vatten via blandare/wc till avloppspumpen.

Tyvärr ingen separat ventil till wc, men har lagt tort i överkant på wc. Visade sig vara genomblött efter någon timme, så wc tjuvrinner uppenbarligen intermittent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.