S
OK, tack för de tankarna Hemmakatten.

Prisskillnaden mellan 15 kkr och ca 75 kkr (om än för olika stora hus) var ju ett sådant exempel som gör en fundersam...
 
Vi bygger ett hus på 173 kvm, byggyta 188 (plus garage på 47 kvm). I de offerter jag fått från supergrund och dorocell ligger golvvärmen på cirka 32 000. I Supergrundserbjudande ingår både golvvärme i garage och hus för cirka 33 000.

Att installera golvvärmen tar en händig röris cirka 1 dag, max 2. De tar cirka 470 kr/timme inkl moms. Det ger en kostnad på max 7000 kr. Ring Wirsbo upnor. De tar fram gratis ritningar till ditt hus och en materialspecifikation. Skicka den sedan till Rinkabyr rör... då får du billig golvvärme.

Rörläggaren beräknade att allt arbete med rördragning (avlopp, vatten osv) i plattan skulle ta cirka 40 timmar. Det ger en kostnad på 18 500. Jag har inte fått se hans materialkostnad ännu. Men han ska redovisa den innan vi skriver kontrakt. Då är det lätt att jämföra med dahl, ahlsell osv.

Fråga din rörläggare hur många timmar de uppskattar att arbetet ska ta. Då kan du räkna ut hur mycket de tänkt ta betalt för materialet. Någonstans här på forumet läste jag att en röris tar cirka 40 000 för arbetet invändigt i en villa. (2 badrum, tvättstuga, kök).

Titta inte enbart på priset, det är mycket värt att ha en duktig rörläggare som har bra idéer och gör ett gediget jobb.
 
S
bergstrollet skrev:
Någonstans här på forumet läste jag att en röris tar cirka 40 000 för arbetet invändigt i en villa. (2 badrum, tvättstuga, kök).
Svårt att säga hur den uppgiften då skulle jämföras med den om ca 200 kkr för "övrig VVS", d v s utöver värmepump och ventilation.
 
S
bergstrollet skrev:
Titta inte enbart på priset, det är mycket värt att ha en duktig rörläggare som har bra idéer och gör ett gediget jobb.

Håller med dig (även om du själv verkar tycka att de priser som jag fått är för höga). Det man vill känna är ju bara att man inte tecknar avtal som blir dyrt p g a endera bristande konkurrens eller p g a att entreprenören redan har så mycket att göra så att han resonerar som att "tja, jag hinner ju egentligen inte med både familjen och det jobbet också - men jag lägger på XX 000 kronor, får jag jobbet så får jag trösta mig/familjen med det"...

Var gränsen går för hur mkt jag/man är beredd att betala "extra" för gediget jobb utan strul på vägen, vet jag inte!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.