F fribygg skrev:
119m2 egen byggt, fullbetalt, vedvärmt, jag räknar med 3500kr/ mån ink allt efter att ha summerat förra årets kostnader.
Wow! Vilken dröm Byggt ett eget lagom stort hus förvisso ved som kräver att man sköter eldningen för 3500. Bra gjort. Får jag fråga vad bygget kostade om du vet det. Du har byggt själv men materialet är dyrt. Jag har funderat på det. Bygga ett mindre energisnålt hus o bygga själv. Vill bara leka med tanken o jämföra vad det kostar att bygga olika hus. Lösvirke, timmer, fabriksbyggda väggar. Jag vill inte ha ett färdigt modulhus. Och jag hoppar platta på mark, vil bygga på stolpar el plintar.
 
A AG A skrev:
Din fråga är väldigt konstigt ställd. Med tanke på att amorteringar och räntor är den största kostnaden/utgiften. Men hur stor den är för oss, säger ju absolut ingenting om hur mycket det kostar att bo i hus generellt. Några har ju huslån på 100.000 och några på 10 miljoner. Så hur mycket du betalar vet du ju redan antagligen.
Att sedan lägga in underhållskostnader i boendet kan ju vara vettigt. Men du måste skilja på underhåll, renovering, och investering. De två senare kan du ju inte räkna in i boendekostnaden.

Det intressanta är poster som följer, med mina siffror tillagt.
Elnät: 1000kr
Elförbrukning: 1000kr
Sophämtning: 550kr
Ved: 1000kr
Försäkring: 400kr
Slamtömning: 400kr
Internet: 450kr
Underhåll: 500kr
Vatten: 0kr
TOTALT: 5300kr
(230m2 hus med fristående dubbelgaraget, samt lillstuga på 70m2. Beläget på landsbygd, med ca 800kkr i lån. Vilket ger ca 3200 i ränta och amortering.)
Kan tyckas märklig fråga men jag har fått superbra svar alltifrån personer som byggt själv inga lån o bor i princip gratis till 7 milj lån där man är två o betalar och går på knäna o jag ser att summorna nästan är identiska
med mina när jag justerar för lånebiten o det var exakt detta jag önskade hjälp med att se.
Vad är folk beredda att betala för att bo i hus?
Jfrt med kommunal hyresreglerad hyresrätt utan inflytande el bostadsrätt.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
K Kullatorp skrev:
Jag e klar med mitt hus...
Man blir aldrig "klar" som husägare ;)
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Många husägare räknar att egen arbetstid är gratis, det gör att det blir svårt att jämföra kalkyler. Tittar jag på mina föräldrars villa över 40 års tid hamnar reinvestering (underhåll, renovering) på ca 100000 kr/år i dagens penningvärde.
Jag har precis lagt ca 1,2 mnkr på renovering + 1500 h eget arbete, och det jag gjort är väl rimligt att skriva av på 20-40 år beroende på, så det blir också ca 100000 kr/år (med eget arbete räknat som en kostnad) Det som inte är gjort är tak och badrum, skulle det också göras blir det ca dessa 100 000 år.
Renoveringen har gått på löpande, men med noga och regelbunden uppföljning och ligger ca på budget eller lite under.

I båda fall är det villor ca 150-160 m2 med hel källare, dvs totalyta en bit över 200 m2, byggda 1914 och 1921.

Sedan tillkommer drift, vatten, värme, men det är inte så mycket, u der 5000 i månaden i snitt över året.
Jag har lägre driftkostnader än månadsavgiften i Brf, men betydligt högre underhållskostnader. Å andra sidan är mer än hälften av underhållskostnader inre underhåll som man har i en brf med och i den lgh jag bodde i 10 år gjorde jag inget förutom målning, vitvaror, sanitetsporslin.

Men om jag la med förlorad avkastning som en alternativkostnad (eller ränta) så blir det ju över 50 000 / månad.
 
Redigerat:
K Kullatorp skrev:
Köpt ett torp byggt 1906 150 kvm med inredd vind.Renoverat det fr grunden på byggnadsvårdsvis dvs återställa o bevara det gamla. Gjort allt själv som jag kunnat göra själv dvs allt utom el o vatten o kaklat badrum. Ny luftvattenpanna, vattenfilter för järn mangan kalk i salt, ny el, nya rör. Egen brunn o avlopp.
Vad jag undrar är vad ni betalar för att bo i ert hus i allmänhet, det behöver inte vara lika mitt.
Jag tycker att alla pengar går till huset, dyra lån, saker som pajar el inte funkar som jag inte kan fixa själv såsom panna, reningsverk etc
Läste artikel Bygga hus från 2021 att folk i hus betalar i genomsnitt 6600 i mån!! Inkl allt dvs lån driftskostnader rubbet.
Jag skulle säga 14-17 000 i mån med reparationer ström lån o allt.
Tycker det är mycket!
Vill veta vad andra betalar - värt att flytta?

Nedan kopia art juni 2021
Ett genomsnittligt hushåll har utgifter omkring 79 000 kronor per år för sitt hus enligt färska siffror från Statistiska Centralbyrån (SCB). Detta motsvarar drygt 6 600 kronor i månaden. Siffror inkluderar alla kostnader såsom räntor, amortering, uppvärmning, vatten, avlopp och sophämtning samt utgifter för underhåll och reparation.
Tack för alla grymma svar o delningar. Är supertacksam Gett mig perspektiv.
Vill jag bo i hus och är tvungen att ta lån och för att göra det kommer jag ligga på en nivå om 14-16 000 per månad beroende på hur huset sköter sig. Det gör mig glad att veta vilka alternativ jag har För lgh är inget alternativ så länge jag slipper. Å köpa ett annat hus, aldrig när jag vet hur man bygger hus o hur mycket som kan fuskas o göras bättre.
Och att bygga ett nytt mindre hus det kommer kosta mer då tomterna är svindyra o jag kommer aldrig få ihop det på den kostnad jag har nu med dyrt byggmaterial osv.
Tillika har mitt hus gått upp några miljoner efter renovering men dessvärre vet jag inte hur mycket jag lagt ner på renoveringen för det har gått löpande med så mkt utsvävningar o slit o släp som funnits utrymme för. Har blivit blind till slut för vad saker kostar, allt kostar ju skitmycket mer än man tror och tar 3 ggr tiden mot vad man tror. Som tur e har jag kunnat på i en liten stuga på tomten under tiden med utedusch ingen tvättmaskin mugg inne i renoveringsobjektet/byggarbetsplatsen och det har gått kanon. Varför jag också ställer frågan vad jag ska med så stort hus till när jag klarat mig på.typ 50 kvm under väldigt enkla förhållanden.
Skulle jag gjort om det hade jag gjort på ett helt annat vis. Planerat in i minsta detalj o minimerat kostnaderna. Sannolikt köpt tomt på landet o byggt själv medans räntor var låga o amorterat av bygglån. Men vem vet bygga själv är riskfyllt Håller kroppen, håller jag psykiskt. Kan jag få bra hederlig pålitlig hjälp.
Nä hur.man än vänder sig Det kostar att ha hus.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
K Kullatorp skrev:
Wow! Vilken dröm Byggt ett eget lagom stort hus förvisso ved som kräver att man sköter eldningen för 3500. Bra gjort. Får jag fråga vad bygget kostade om du vet det. Du har byggt själv men materialet är dyrt. Jag har funderat på det. Bygga ett mindre energisnålt hus o bygga själv. Vill bara leka med tanken o jämföra vad det kostar att bygga olika hus. Lösvirke, timmer, fabriksbyggda väggar. Jag vill inte ha ett färdigt modulhus. Och jag hoppar platta på mark, vil bygga på stolpar el plintar.
Jag har byggt själv på mark jag äger och sågat virke av eget timmer så det var snarast den egna tiden som var den stora kostnaden. Inköpt mtrl klart under 500 000 Elanslutning,vatten och eget avlopp var ju nödvändiga lite större kostnader men som trots allt varit lätta att fördela då jag haft många år att slå ut det på
Nu efter ca 30år byte av infiltrationsbädd, ny eldstad osv är ju kostnader man trots allt behöver ut med.
 
F fribygg skrev:
119m2 egen byggt, fullbetalt, vedvärmt, jag räknar med 3500kr/ mån ink allt efter att ha summerat förra årets kostnader.
128 m2 här. 5600 kr / mån. Vedeldning.
Räcker till allt som har med boendet att göra, även tidigare och kommande investeringar

Köpte timmerkåken på landet 1995 för 600 000 kr.
Största investeringarna förutom vanligt underhåll: Nytt tak 100 000 kr, Täljstensugn 100 000 kr.
Detta för pengar vi lägge undan varje månad.

Kvarvarande lån 150 000 kr.

Värde i dag 1.6 M.

Genom åren har jag och sambon lagt undan 2800 kr vardera till typ huskonto.
Räcker gott till allt som har och haft med huset att göra.
Verktyg, underhåll, färg, tapetsering mm. Ja, verkligen allt inkl investeringarna ovan.
Vill vi t ex slipa trägolven, så gör vi det.


Kontot växer hela tiden. Känns tryggt.

Möjligen typ LVVP med tillhörande radiatorer och annat som kommande investering. Rör sig om 200 000 med eget arbete.

Alternativ uppvärmning, som vi räknar hem vid försäljning i sinom tid.

Tanke finns på jordkällare och ställplats för ev husbil, med septiktömning till befintlig avloppsanläggning. Båda billiga att genomföra.
 
Redigerat:
N nb. skrev:
Många husägare räknar att egen arbetstid är gratis, det gör att det blir svårt att jämföra kalkyler. Tittar jag på mina föräldrars villa över 40 års tid hamnar reinvestering (underhåll, renovering) på ca 100000 kr/år i dagens penningvärde.
Jag har precis lagt ca 1,2 mnkr på renovering + 1500 h eget arbete, och det jag gjort är väl rimligt att skriva av på 20-40 år beroende på, så det blir också ca 100000 kr/år (med eget arbete räknat som en kostnad) Det som inte är gjort är tak och badrum, skulle det också göras blir det ca dessa 100 000 år.
Renoveringen har gått på löpande, men med noga och regelbunden uppföljning och ligger ca på budget eller lite under.

I båda fall är det villor ca 150-160 m2 med hel källare, dvs totalyta en bit över 200 m2, byggda 1914 och 1921.

Sedan tillkommer drift, vatten, värme, men det är inte så mycket, u der 5000 i månaden i snitt över året.
Jag har lägre driftkostnader än månadsavgiften i Brf, men betydligt högre underhållskostnader. Å andra sidan är mer än hälften av underhållskostnader inre underhåll som man har i en brf med och i den lgh jag bodde i 10 år gjorde jag inget förutom målning, vitvaror, sanitetsporslin.

Men om jag la med förlorad avkastning som en alternativkostnad (eller ränta) så blir det ju över 50 000 / månad.
Det är förvisso sant, och många gånger bllr det enormt felvisande. Särskilt då man hör om människor som tagit tjänstledigt, eller på annat sätt arbeter mindre, för att kunna bygga på sitt hus. Men ändå menar de att arbetet var gratis. Men det är nästan lika dumt att påstå att arbetet är gratis, när man inte kunnat åka på semester och/eller försakar nästan all tid med familjen, för att bygga.
Om det däremot är som det är för mig, sä kan man nog räkna bort mycket av arbetskostnaden. Om man alltså har byggande och renovering, som ens största hobby.
 
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
Nåt liknande...

Renoveringar och ombyggnader, bilmeck, sommarstuga, snöskoteråkande, ligger ute på Vänern 70 - 80 nätter varje segelsäsong, nu 18:de säsongen.

Mm, mm, mm ...

Så typ alternativ fritid har gällt hela mitt arbetsföra liv.
 
  • Älska
Dilato
  • Laddar…
Ränta ska ju räknas med, men inte amortering. Det är inte en kostnad.
Har man betalat huset kontant kan det vara vettigt lägga in en summa för alternativ avkastning.
Förbättringar (tillbyggnad, standardhöjning) bör inte räknas in.
Underhåll och nödvändiga reparationer (tak, värmepanna - nya kök och badrum med 30 års intervall) bör räknas med.

Jag tänker att husägande innebär att man själv klipper gräs, skottar snö, klippper häckar, städar osv. Även i viss mån målar fönster och liknande underhåll. Lejer man för det bör det inte räknas in... Tycker jag...

För ett hus värt 6MSEK är ju enbart räntan 200.000 per år (om man räknar att man istf köpa hus hade bott i hyresrätt) - dvs räntan är även på de pengar man redan "amorterat av", även om de faktiskt inte är en utgift. Så 25.000 per månad i kostnad är inte alls orimligt för en vanlig villa. För hade man bott i lägenhet så hade man ju kunnat investera 6MSEK. Men sen har historiskt det varit en prisökning på villor, som varit nästan i paritet med räntan, bitvis mer. Så kanske villans "investering" kan mäta sig med att ha aktier eller pengar på sparkonto...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
25000 i månaden.

Långt ifrån min verklighet. Bor väl i en ovanlig villa (timmerstuga) på 128 kvm boyta då.

Har allmän pension på 17000 i månaden.

Tänk jag visste att jag skulle bli pensionär och ordnat därefter 😉

- Angående kriteriet "vanlig".
Är det husvärden från 6 miljoner och uppåt som räknas för vanligt?
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Långt ifrån min verklighet. Bor väl i en ovanlig villa (timmerstuga) på 128 kvm boyta då.
Att köpt en billig villa som kanske ökat i pris är nog inte ovanligt.
Det är helt OK att då räkna sitt inköpspris och bortse från värdeökning mm.
Men om man leker med tanken att istället hyra bör man ju räkna med att man får loss pengar som kan investeras...

Har köpt ganska dyrt själv, men har inte 25.000 i kostnad, så jag tänker inte så att jag ska sälja, bo i HR och investera i aktier. Jag räknar inte min "alternativränta" för värdet över lånen som en kostnad, fast i jämförelse är det ju det...
H Hybro skrev:
- Angående kriteriet "vanlig".
Är det husvärden från 6 miljoner och uppåt som räknas för vanligt?
3.8 för riket och 6.7 för sthlm tydligen..

Snittpriset i Sverige för en villa, ett radhus eller andra småhus för permanentboende ligger nu på 3,8 miljoner kronor. I Storstockholm är snittpriset 6,7 miljoner kronor. I Stormalmö ligger snittpriset på nästan 4,8 miljoner kronor. – På årsbasis är det en liknande prisutveckling för fritidshus.
 
Tack.

Får jag 3.8 M så säljer jag direkt.

Här finns Branäs, Hovfjället, Mattila med flera skidanläggningar i närheten.

Och direktflyg till Stockholm.
Bara att pendla.

Sonen bor i närheten. Anställd i Oslo. Jobbar hemifrån.
 
K Kullatorp skrev:
Allt som räntor amortering drift dvs el värme avfall slamsugning försäkring
Amortering är något du betalar. Men inte en kostnad. När du amorterar i stället för att konsumera så ökar dina nettotillgångar (skulden minskar).

Har du bekymmer med att betala amorteringen så kan du överväga att låna upp och använda lånet för att betala amorteringen. (Givet att någon låntagare går med på att du ökar belåning).
Det är väldigt relevant att göra så för den som inte vill öka sina nettotillgångar ytterligare.

K Kullatorp skrev:
Grejen är den att när jag köpte huset 2013 så sa banken att det skulle kosta runt 8000 i mån inkl allt.
Tvivlar väldigt starkt på att banken skulle ha sagt något sådant. Snarare att dom i så fall läste i prospektet vad förre ägare hade för utgifter.

K Kullatorp skrev:
Det har tagit mig 10 år att renovera upp mitt ruckel o jag har bott i det ett år nu
Låter som du haft råd att ha en extra bostad (du inte bott i) och du haft råd att lägga pengar på att renovera upp.
Då kan du inte ha det så dåligt.
K Kullatorp skrev:
men lönen räcker inte
Har någon annan förändring då uppstått. Nu har du en bostad. Tidigare hade du 2.
 
D daVinci skrev:
Amortering är något du betalar. Men inte en kostnad. När du amorterar i stället för att konsumera så ökar dina nettotillgångar (skulden minskar).
Bara om du amorterar snabbare än värdeminskningen. Om du inte har råd med underhållet, t.ex. (eller om du köpt en bil; de tappar ofta värdet snabbare än amortering).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.