Hej!

Nu har vi fått en tomt på Lergärdan etapp 3, var först lite tveksam att bygga där i och med att man bla måste måla huset rött och att baksidan ska vara vänd mot gatan.
Men men, vi har nu iaf tackat JA till tomten och det känns riktigt spännanade att snart få börja bygga sitt drömhus.

Är nyfiken på vilka fler som ska bygga där, några barnfamiljer kanske?
Vi har själv en flicka på 11 månader så det vore kul om det kommer bli massa andra barn i området.
 
Äntligen! ;-)
Detta forum verkar vara kliniskt rent från norrbottningar.

Ja, vi ska också bygga på Lergärdan etapp 3 och även vi har varit tveksamma och velat pga samma skäl som ni. Men ju mer vi tänker på det så kan det bli väldigt bra.

Vi har två barn, en kille på 2 år 7 mån samt en liten tjej på 1 år 3 mån. Hoppas det blir mycket barn i området.

Det blir ju nära till skola, förskola och akuten ;-)

Vilken tomt ska ni bygga på? Vi ska bygga på 650.

/Uffe
 
Ni verkar ut att ha fått en bra tomt, våran är väl inte den bästa men vi låg på plats 550 i tomtkön så vi kan heller inte förvänta oss att få nån av dem bästa.
Vi har iaf blivit tilldelad tomt 645.
Jag tror att det kommer bli riktigt fint område när allt är klart, sen att dem ska bygga en helt ny förskola är ju ett stort + !
Kul att våran flickor är i samma ålder! Roligt om vi blir många barnfamiljer i området!
 
Läser föresten i eran blogg att ni lyckats byta till er en annan tomt?
Hur gick ni tillväga?
Är inte alla tomter redan tingade?
 
645:an har ju möjligheten att ställa huset på två sätt men ändå med "baksidan" mot vägen varav ett blir kanon om man vill ha söder/västerläge. Har ni funderat på hus? Vi har egentligen ingen aning ännu vad det kan bli.

Vi hörde att det var en del som skulle tacka nej till sin tilldelning så vi kollade med kommunen tackade ja till vår tilldelning och ställde oss i kö för återbudstomter. Det fanns då en del att välja på. Jonas Nilsson på mark håller i det där. http://www.lulea.se/forinvanare/byg...avdelningen.4.1a04fb711114cee9e0a8000777.html

Ang. dagiset så är det inte def. än. Kanske blir det bara på Kläppenskolan.
 
Glömde lite i allt tomttänkade... Kul med barn i samma ålder :)

Funderar lite på att begära ut en lista på dom som köper tomter från kommunen och kanske tipsa om den här sajten/tråden. Det är säkert en hel del värt om vi kunde koordinera oss i vissa frågor. På Kronan så lyckades dom se till att få barnen till den skola som dom ville mot vad som kommunen hade bestämt. Kanske kan vi skapa lite opinion för dagiset.
 
Nu har jag pratat med Jonas på Kommunen och han hade tänkt ringa mig idag för att kolla om vi var intresserad att byta tomt.
Det fanns ganska många lediga att välja på så nu ska vi sätta oss ner idag och fundera vilken vi ska byta till.

Kan man begära en lista på dem som ska köpa tomterna?
Vore ju jättebra om det gick att ordna.
Trevligt om fler lergärdanbyggare hittade hit så.
 
Kul, kanske hittar ni en tomt som ni gillar bättre. Vi velade mellan 650 och 641 innan vi bestämde hos. Hoppas att vi valde rätt...

I princip så är allt hos kommunen offentliga handlingar som dom måste lämna ut. Dom ska tom. prioritera det före det vanliga arbetet. (Det är även så att dom får inte fråga vad du ska ha det till eller vem du är.) Jag har bara inte bestämt mig om det är en bra idé. Har lite dåligt med tid just nu fullt upp med kottarna. Jag antar att det blir något uppstartsmöte så småningom.

/Uffe
 
När jag skulle bygga på Kronan 1 ringde jag bara och så rabblade de upp alla som fått tomter på kronan. Jag antecknade!
:)
Informationen använde vi oss bl a av när vi skulle protestera mot skolplaner som fanns en tid.
 
Vi vet inte vilka vi ska bygga med, inte ens hur vi vill att huset ska se ut. Placeringen på tomten blir ju lite speciell och kräver då anpassning av planlösningen för att komma till sin rätt. Att kombinera entré på södersidan tillsammans med fönsterytor och annat man vill ska finnas på den sidan är rätt klurigt.

Sen ska vi inreda övervåning själv vilket ytterligare ställer krav på nedervåningen.

Ja ja, det tål att funderas på.

Hoppas lite att andra som ska bygga på området kommer in här och delar med sig av sina erfarenheter.

/Uffe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.