Hej
Vi är i planerna att ta bort våran hagtorns häck och sätta plank istället. Det är väldigt svår åtkommet med grävare eller att komma åt att dra upp häcken.

Min fråga är räcker det att kapa den så långt ner det bara går gräva och ta bort toppskiktet på rötterna sedan täcka över resterande eller kommer häcken växa upp igen där?
 
Claes Sörmland
Kapar du den så slår den upp med stor kraft. Att du täcker spelar ingen roll. Rotskada spelar roll men hagtorn har djupa rötter som du inte når utan djupgrävning.

Den utmärkta lösning som tills nyligen var laglig var att glyfosatbehandla stubbarna men det är sådana preparat finns på grund av den förra kemofobiska regeringen inte längre på marknaden och användning av sådana har dessutom gjorts olagliga av samma politiker i förordning.
 
  • Gilla
  • Arg
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kapar du den så slår den upp med stor kraft. Att du täcker spelar ingen roll. Rotskada spelar roll men hagtorn har djupa rötter som du inte når utan djupgrävning.

Den utmärkta lösning som tills nyligen var laglig var att glyfosatbehandla stubbarna men det är sådana preparat finns på grund av den förra kemofobiska regeringen inte längre på marknaden och användning av sådana har dessutom gjorts olagliga av samma politiker i förordning.
Ajdå så det måste grävas upp helt och hållet. Det blir tufft :D
 
Claes Sörmland
Johannes Karlsson 1985 Johannes Karlsson 1985 skrev:
Ajdå så det måste grävas upp helt och hållet. Det blir tufft :D
Så är det.

Eller såga dem längs med markytan med t ex tigersåg och få det så plant att gräsklipparen kan köra över ytan. Så klipper du regelmässigt under tre säsonger. Inga långa semesterresor under den perioden. Sen är de döda.
 
Jag har inte upplevt att hagtorn är så aggressiv, jag är t o m lite förvånad över att den inte sätter rotskottt efter att vi kapat ner en häck och en delvis. Jag skulle därför testa och kapa vid marknivå och sedan bara klippa det som kommer upp. Det är ju inget större problem att fortsätta klippa trots ett staket.

Däremot så skulle jag använda en stångsåg för att kapa buskarna och inte en tigersåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.